اقتصاد کلان

هشدار اتحادیه طلا وجواهر تهران به معامله‌گران فردایی و کاغذی سکه و طلا

اتحادیه طلا و جواهر تهران با اعلام اینکه معاملات غیرفیزیکی طلا و سکه موسوم به معاملات فردایی و کاغذی غیرقانونی است، به دلالان این نوع معاملات هشدار داد.

براساس پیگیری ایسنا در رابطه با رواج معاملات غیررسمی در بازار سکه و طلا و در اصطلاح حضور سفته‌بازها در این بازار، اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران ضمن غیرقانونی خواندن این نوع معاملات، به دلالان آن‌ها هشدار داد.
 
طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، معاملات غیرفیزیکی طلا و سکه موسوم به معاملات فردایی و کاغذی معاملاتی است که هیچ گونه طلا و سکه فیزیکی در آن مبادله نمی‌شود. اینگونه معاملات صوری، سبب نوسان بازار شده و غیرقانونی است که در  این زمینه اتحادیه طلا و جواهر تهران در اطلاعیه ۳۹ خود در مورخ ۱۳۹۹/۴/۱۶ غیرمجاز بودن و وصف مجرمانه این معاملات را اعلام و براساس آن اعلام کرده است که برابر قانون مراجع انتظامی و قضایی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

در اخطاری که مجددا اتحادیه طلا و جواهر در این زمینه اعلام کرده، ضمن هشدار نسبت به انجام این معاملات، دلالان اینگونه معاملات را از تجمع در برخی محل‌های بازار و خارج از واحدهای کسبی برحذر داشته است.

همچنین بخوانید

در این اطلاعیه که به صورت بنر در چندین نقطه از بازار تهران نصب شده است، تصریح شده که معامله‌گران طلای آب‌شده و سکه بایستی در محل واحدهای کسبی دارای جواز کسب معتبر از اتحادیه طلا و جواهر تهران داد و ستد کنند و در صورت معامله واحدهای کسبی با دلالان کاغذی و فردایی، پس از صدور اخطار، واحد کسبی آن‌ها برای بار اول پلمب شده و در صورت تکرار، پروانه کسب به صورت دائم ابطال می‌شود.

در اطلاعیه ای که اتحادیه طلا و جواهر صادر کرده آمده است: تشکل‌های مختلف صنفی (خارج از زیر مجموعه وزارت صمت و اتاق اصناف) از قبیل انجمن‌های صنفی موضوع بند «ک» ماده‌ی ۵ قانون اتاق بازرگانی، مجاز به اعطای مجوز کسب و کار و حمل طلا (کارت کیفی) نیستند و همکاران جهت دریافت هرگونه مجوز قانونی برای انجام فعالیت کسبی بایستی صرفاً به اتحادیه طلا، جواهر، جواهر و نقره تهران مراجعه کنند.

این در حالی است که فعالان و مقامات صنفی اتحادیه، عدم تعادل بازار را ناشی از هیچ عامل تجارتی ندانسته و بارها بر تاثیر حضور دلالان و سفته‌بازهایی که دانسته یا ندانسته  “در آسیاب دشمن آب می‌ریزند” در آشفتگی بازار سکه و طلا داخلی تاکید کرده‌ و معتقدند که این سفته‌بازی‌ها و بورس‌بازی‌ها اجازه نمی‌دهد که بازار به شکل واقعی و معاملات صحیح خود پیش رود.

طبق اعلام اتحادیه طلا، جواهر و نقره و سکه تهران کلیه سایت‌ها و کانال‌های اعلام نرخ قیمت طلا و سکه مجاز به اعلام قیمت فردایی یا کاغذی نبوده و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

این فعالان معتقدند که تمام آشفتگی و بهم‌ریختگی بازار و افزایش تقاضا، در بخش سفته‌بازی‌هاست که افراد به‌جهت سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش ریال خود اقدام به خریدهای غیرواقعی و تقاضای کاذب کرده و با خرید سکه به تعداد بالا حتی تا ۲۰۰ سکه، بازار را آشفته می‌کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا