انرژی

حرکت دنیای تاریک طلای سیاه به سمت کورسوی امید


یک هفته از آغاز سال ۲۰۱۷ که قرار بود سرآغاز تعهد اعضای اوپک و غیراوپک به کاهش تولید نفت باشد، گذشته است. سالی که قرار است در شش ماه نخست آن، شاهد تحولی عظیم در دنیای نفت باشیم و دنیای تاریک طلای سیاه بعد از چند سال فراز و نشیب رو به روشنی حرکت کند.

به گزارش ایسنا، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که چنانچه کشورهای اوپک و غیراوپک بر تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایبند باشند، با کاهش عرضه نفت، تعادل به بازار بازخواهد گشت و در نتیجه قیمت ها افزایش پیدا می کند. افزایش قیمتی که بیشتر از همه، کشورهای بزرگ تولید کننده نفت، خواستار آن هستند، زیرا مازاد عرضه نفت در بازار، بیش از همه به این کشورها که اقتصادی وابسته به نفت دارند، ضربه زده بود.

در این راستا، بهروزی‌فر، یک کارشناس حوزه انرژی  در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در وضعیت بازار جهانی نفت در سال ۲۰۱۷ میلادی دو مساله مورد توجه است، توضیح داد: مساله اول مساله روانی است. اعضای اوپک و غیراوپک به این نتیجه رسیده‌اند که قیمت‌ها باید افزایش پیدا کند و این مساله به خودی خود یک جو روانی ایجاد کرده و باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: از سوی دیگر دو تولیدکننده بزرگ نفت جهان یعنی کشورهای عربستان و روسیه با توجه به شرایطی که دارند نیازمند افزایش قیمت‌ها هستند و تعهد این کشورها به کاهش تولید می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها شود.

این کارشناس حوزه انرژی با پیش‌بینی قیمت ۶۰ تا ۷۰ دلاری برای نفت گفت: چنانچه کشورها به تعهد خود پایبند باشند و اتفاق خاصی نیفتد قیمت نفت تا ۷۰ دلار نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

آنچه که به پیش بینی کارشناسان مبنی بر افزایش قیمت نفت، تحقق می بخشد، فقط تعهد کشورها، مخصوصا اعضای مهم و کلیدی اوپک و غیر اوپک است، در این راستا، بر اساس گزارش برخی از رسانه ها، شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی با مشتریان خود در سطح جهان به منظور کاهش احتمالی ۳ تا ۷ درصد عرضه نفت خام در ماه آینده میلادی یعنی فوریه وارد مذاکره شده است.  این در حالی است که ۴ منبع آگاه اعلام کردند که این اقدام شرکت آرامکو به منظور پایبندی عربستان سعودی بر سر توافق کاهش تولید نفت اوپک کلید خورده است.  

بر اساس این گزارش، قرار شد تولید اعضای اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۷ به مدت شش ماه از حدود ۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برسد و تولید اعضای غیراوپک روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کند تا مشکل مازاد عرضه اوپک برطرف شود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا