انرژی

وزارت نیرو در عرصه آب و برق در صدر صادرات خدمات فنی و مهندسی است

ایسنا/اصفهان وزیر نیرو با تاکید بر اینکه امروز ایران چهارمین کشوری است که دولت قطر برای توسعه روابط اقتصادی خود وابسته بازرگانی اش را اعزام کرده است، گفت: طی ۶ سال اخیر وزارت نیرو در عرصه آب و برق در صدر صادرات خدمات فنی و مهندسی است و بیش از ۵۷ درصد حجم این صادرات در سال های اخیر مربوط به عرصه آب و برق بوده است.

رضا اردکانیان بعدازظهر امروز (سه شنبه – ۴ آذر ماه) در نشست خبری هفتمین اجلاس گردشگری و اقتصادی ایران و قطر که در محل هتل عباسی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: طی سفر سال گذشته امیر قطر به جمهوری اسلامی ایران و تصمیم رهبران دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی در کنار روابط سیاسی دو کشور ،مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی به وزارت نیرو محول شد.

وی افزود: در این راستا تدارک لازم نه تنها برای اجلاس کمیسیون مشترک بلکه برای همایش همکاری های تجاری و بازرگانی در اصفهان دیده شد که با حضور فعال بخش های خصوصی دو کشور برگزار شود.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر نیرو گفت: متاسفانه به دلیل بیماری کووید ۱۹ و محدودیت هایی که برای مسافرت ایجاد می کند، این اجلاس به شکل محدود برگزار شد، اما قرار شد همایش آن در آینده ای نزدیک برگزار شود.

وی با بیان اینکه تصمیمات گرفته شده در این اجلاس در چهارچوب تحقق اراده رهبران دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی بود، تصریح کرد: دولت قطر بعد از چهار کشور ایالت متحده، انگلیس و فرانسه وابسته بازرگانی خود را برای حضور در ایران نهایی کرد.

اردکانیان تاکید کرد: امروز ایران چهارمین کشوری است که دولت قطر برای توسعه روابط اقتصادی خود وابسته بازرگانی اش را اعزام کرده است.

وی توضیح داد: توسعه روابط دو کشور قطر و ایران در بخش های مختلف حمل و نقل، تجارت، کشاورزی، گردشگری به ویژه گردشگری سلامت بوده و همچنین در بخش انرژی و در زمینه های متعدد، مسئولیت به وزارت نیرو واگذار شده و در این راستا همکاری های مختلف و کمیته های فنی تعریف شده و قرار است جلسات منظم آن در آینده نزدیک برگزار شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه قطر در ایام اخیر، شرایط سختی را تجربه کرده و از سوی دیگر ایران نیز در بحبوحه جنگ اقتصادی قرار دارد، تاکید کرد: در این شرایط همسایگان راستین به قدر و ارزش خود برای توسعه و روابط واقف می شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی از عرصه هایی است که مزیت جمهوری اسلامی ایران است، توضیح داد: طی ۶ سال اخیر وزارت نیرو در عرصه آب و برق در صدر صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است و بیش از ۵۷ درصد حجم این صادرات در سال های اخیر مربوط به عرصه آب و برق بوده و ارتباط سخت افزاری و نرم افزاری با کشورهای همسایه در زمینه برق برقرار کرده ایم.

اردکانیان ادامه داد: از سوی دیگر برای کشورهایی که با ما مرز آبی دارند امکان برقراری ارتباط به لحاظ فنی وجود دارد، همچنین در زمینه آب نیز ظرفیت خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی در پروژه های آبی سدسازی ها و احداث تصفیه خانه ها با کشورهای همسایه پررنگ است.

وی در خصوص تفاهم نامه در بخش برق بین دو کشور، اظهار کرد: روز گذشته مذاکره بین مقامات دو کشور در بخش برق آغاز شده است و امیدواریم تا قبل از پایان سال به نتایج قابل توجهی برسیم.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال ایسنا، در خصوص تفاهم نامه های آبی و ریلی در این اجلاس مشترک، اظهار کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل بین ایران و قطر دریایی و هوایی است، امیدواریم ارتباطات در این بخش توسعه پیدا کند، البته قدرت های متنوعی نیز برای توسعه ارتباطات وجود دارد و به میزانی که ارتباطات تجاری گسترش یابد موقعیت ویژه ایران به عنوان یک چهارراه ارتباطی بین قاره های مختلف می تواند برای کشورهایی همچون قطر جذاب باشد.

وی ابراز امیدواری کرد در عرصه ارتباطات و ترابری با دولت قطر همکاری های خود را گسترش دهیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا