انرژی

نارضایتی هند از کاهش تولید اوپک پلاس

هند از اوپک برای ایجاد سردرگمی با تصمیماتی که در خصوص عرضه نفت گرفته و باعث ناامیدی واردکنندگان از دریافت حجم بالاتر نفت شده است، انتقاد کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اوپک پلاس در دسامبر با افزایش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ابتدای ژانویه موافقت کرد. با این حال در نشست ژانویه این گروه، اعضا تصمیم گرفتند به جای افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در فوریه، سطح تولید فعلی را حفظ کنند. این امر با تصمیم عربستان سعودی برای کاهش یکجانبه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر در ماههای فوریه و مارس همزمان شد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند با اشاره به تصمیمات اعضای اوپک پلاس، اظهار کرد: این یک تضاد سیاستی است که واردکنندگان نفت را دچار سردرگمی کرده است.

همچنین بخوانید

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک به پرادهان اطمینان داد که تصمیمات با در نظر گرفتن مصرف کنندگان، گرفته شده اند.

برای نخستین بار نیست که منافع هند در تضاد با تامین کنندگان اصلی نفت خام است. این اقتصاد آسیایی به قیمتهای پایینتر و حجم بالاتر نفت نیاز دارد در حالی که اوپک به قیمتهای بالاتر نیاز دارد و برای رسیدن به آن، حجم عرضه به بازار را محدود نگه داشته است. نرخ بالاتری که تولیدکنندگان خاورمیانه ای برای مشتریان آسیایی خود تعیین می کنند باعث شده است پرادهان به دفعات علیه تولیدکنندگان نفت اوپک اعتراض کند.

اگرچه اوپک و هند منافع متفاوتی دارند اما به یکدیگر نیاز دارند. این اقتصاد آسیایی به همراه چین بزرگترین موتور رشد تقاضا برای نفت در آینده به شمار می رود. بعلاوه تشدید رقابت از سوی آمریکا باعث شده است هند بتواند تا زمانی که قیمت معقول باشد، از منابع بیشتری نفت مورد نیازش را تامین کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تقاضای هند برای نفت سال گذشته برای نخستین بار در دو دهه گذشته تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد. با این حال تا پایان سال ۲۰۲۰ تقاضای این کشور برای نفت، تحت تاثیر تقاضای بالاتر برای سوخت به دلیل تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی، روند رو به بهبودی داشت. رشد تقاضا به نیاز برای واردات بیشتر منجر شد و اکنون هند نفت مورد نیاز خود را به دلیل برنامه اوپک دریافت نمی کند و موضوع مذکور اختلافات دو طرف را ممکن است عمیقتر کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا