صنعت، معدن، تجارت

تحلیل سیاست خاورمیانه ای آمریکا/ هزینه – فایده کردن ۱۴ مولفه توسط آمریکا در خصوص برجام

یک پژوهشگر ریسک گفت: دیپلماسی ایران در ارتباط با برجام بر افزایش قدرت بازدارندگی استوار است. افزایش قدرت بازدارندگی به این معناست که هزینه تداوم برجام به سبک امروز را آنقدر برای آمریکا بالا ببرد تا اولویت آمریکا شکستن وضع موجود باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد حسین ادیب بر این باور است که راهبرد آمریکا در خصوص برجام هزینه – فایده کردن چهارده مولفه است.

او معتقد است که راهبرد آمریکا در دولت ترامپ و بایدن تغییری نکرده‌است آمریکا یک خاورمیانه ترجیحا ضعیف می خواهد ؛ از نظر سیاسی متفرق، از نظر اقتصادی در بن بست و از نظر اجتماعی فاقد روحیه.

او همچنین بر این باور است که آمریکا تمایل ندارد اعراب به قدرت سیاسی در منطقه تبدیل شوند و از سویی عربستان اولویت آمریکا در تجارت با منطقه نیست.

ادیب همچنین از تلاش بایدن برای تضعیف اقتصاد کشورهای چین، آلمان و عربستان خبر می دهد. نظرات وی در این خصوص و دیگر نظراتش را در ادامه در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم  می خوانید.

 * طی دهه آینده لشکر بیکاران در کشور های عربی به حرکت در می آید

از نظر اقتصادی راهبرد آمریکا در خاورمیانه بر چه اساسی بنیاد می گیرد؟

ادیب : طی دهه آینده لشکر بیکاران در کشور های عربی به حرکت در می آید و آمریکا نمی خواهد مشکلات به حرکت در آمدن لشکر بیکاران در کشور های عربی با آمریکا به اشتراک گذاشته شود. بنابراین راهبرد آمریکا نداشتن منطقه نفوذ در کشور های عربی است منهای کشورهایی که مشکل به حرکت در آمدن لشکر بیکاران را ندارند مثل قطر ، عمان و اردن.
 

  • خاورمیانه ای که آمریکا می خواهد: از نظر سیاسی متفرق، از نظر اقتصادی در بن بست و از نظر اجتماعی فاقد روحیه.

راهبرد آمریکا در خاورمیانه از نظر اصول با دولت ترامپ متمایز است ؟

ادیب: راهبرد آمریکا در دولت ترامپ و بایدن تغییری نکرده‌است آمریکا یک خاورمیانه ترجیحا ضعیف می خواهد ؛ از نظر سیاسی متفرق، از نظر اقتصادی در بن بست و از نظر اجتماعی فاقد روحیه.

  • تلاش بایدن برای تضعیف اقتصاد کشورهای چین، آلمان و عربستان

اولویت سیاست خارجی بایدن بر چه اصلی استوار است ؟

ادیب : اگر رشد اقتصادی چین ، عربستان و آلمان بر همین روال باشد طی پنج سال آینده آمریکا از نظر اقتصادی به یک قدرت درجه دو تبدیل می شود. استراتژی بایدن تضعیف اقتصاد کشور هایی است که از نظر اقتصادی ظرفیت دارند آمریکا را به قدرت درجه دو اقتصادی تبدیل کنند.  سه کشور در سه منطقه این ظرفیت را دارند؛  چین در شرق آسیا ، آلمان در اروپا و عربستان در خاورمیانه توانایی تبدیل آمریکا به قدرت درجه دو اقتصادی را دارند.

 در دولت ترامپ آمریکا در سیاست خارجی بر ایران تمرکز داشت در دولت بایدن آمریکا در سیاست خارجی بر مهار چین ، آلمان و عربستان در حوزه اقتصادی ، تمرکز می کند.خارج شدن ایران از تمرکز سیاست خارجی آمریکا ، باعث کاهش فشار های ژئوپلیتیک به ایران می شود.

این راهبرد چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد ؟

ادیب : تضعیف انتظارات تورمی در ایران به سبب کاهش فشار های ژئوپلیتیک نتیجه نهایی آن است.

سنا و بایدن را چگونه ارزیابی می کنید ؟

ادیب : بایدن نمی خواهد بازگشت به برجام باعث تحریک جمهوری خواهان در سنا شود و این سرعت بازگشت به برجام را تحت تاثیر قرار می دهد.

انشقاق در مجلس سنای آمریکا ، چالش‌هایی را برای بایدن در سیاست خارجی ایجاد می‌کند. اقدام در سیاست‌هایی که از حمایت دو حزب برخوردار هستند، سرمایه سیاسی مطلوبی ایجاد می‌کند که بایدن می‌تواند برای مسائل داخلی از آن بهره گیرد.لذا در بازگشت به برجام به این نکته عمیقأ توجه دارد.

این راهبرد چه تهدید هایی ایجاد می کند ؟

ادیب: با این حال، هنگامی که سیاست هایی مورد حمایت دو حزب در سنا به مصوبه تبدیل می‌شود لزوماً مطابق با روند عملکرد مطلوب دولت نیست، فضای مانور رئیس جمهور کاهش یافته و هزینه‌های سیاسی داخلی اقدامات سیاسی وی هم افزایش می‌یابد.

بایدن چه خواهد کرد ؟

ادیب :  بایدن تلاش می کند بین دو اصل متضاد یاد شده توازن ایجاد کند تا قدرت و فضای مانور بیشتری داشته باشد.

 

  • بایدن برای تمرکز سیاست خارجی در شرق آسیا گرم می شود

بایدن چگونه موازنه برقرار می کند ؟

ادیب: بایدن دارد برای تمرکز سیاست خارجی در شرق آسیا گرم می شود و نمی خواهد ایران ، افغانستان ، عراق و عربستان برای تمرکز سیاست خارجی بر شرق آسیا ، یک مانع تلقی شوند. سطح موجود چالش بین ایران و آمریکا برای تمرکز سیاست خارجی آمریکا بر شرق آسیا یک تهدید ارزیابی می شود.
 

  • عربستان اولویت آمریکا در تجارت با منطقه نیست

روابط اقتصادی آمریکا و عربستان را چگونه می بینید ؟

ادیب: صفر شدن صادرات نفت عربستان به آمریکا ، انگیزه آمریکا در تجارت با عربستان را به شدت تضعیف کرده است. عربستان اولویت آمریکا در تجارت با منطقه نیست.

صریح تر صحبت می کنید ؟

ادیب :آمریکا صراحتا می خواهد نشان دهد عربستان نباید هزینه مقابله با تهدیدات منطقه ای خود را با آمریکا به اشتراک بگذارد و در مخابره این پیام صریح و شفاف است.

* آمریکا تمایل ندارد اعراب به قدرت سیاسی در منطقه تبدیل شوند

قدرت سیاسی اعراب را چگونه آنالیز می کنید؟

ادیب: اعراب از نظر اقتصادی به سبب صادرات نفت نیرومند شده اند و آمریکا تمایل ندارد اعراب به قدرت سیاسی در منطقه تبدیل شوند. لذا آمریکا تمایل ندارد عربستان هم قدرت اول اقتصادی منطقه باشد و هم قدرت سیاسی مطرح در منطقه ، لذا آمریکا از تبدیل شدن عربستان به قدرت سیاسی ارزیابی منفی دارد.
آمریکا تمایل ندارد فضای مانور در کشور های عربی در اختیار کشور های عربی باشد و از اینکه سه گانه تهران ، استانبول و تل آویو در کشور های عربی به‌جای اعراب فضای مانور داشته باشند ناراضی نیست.

جمع بندی می کنید ؟

ادیب: دیپلماسی آمریکا در دولت بایدن در خاورمیانه مثلثی است یعنی می خواهد تا به تهران ، تل آویو و استانبول نزدیک تر باشد تا این سه به یکدیگر.

* آمریکا از نزدیکی ایران به مسکو و پکن ناخرسند است

آمریکا از چه بخش از رویکرد موجودش ناراضی است ؟

ادیب:آمریکا از اینکه رفتار این کشور در خصوص برجام به نزدیک تر شدن تهران به مسکو و پکن منجر شود خوشحال نیست.

 

  • دیپلماسی ایران در ارتباط با برجام بر افزایش قدرت بازدارندگی استوار است

دیپلماسی ایران بر چه اساسی استوار است ؟

ادیب: دیپلماسی ایران در ارتباط با برجام بر افزایش قدرت بازدارندگی استوار است. افزایش قدرت بازدارندگی به این معناست که هزینه تداوم برجام به سبک امروز را آنقدر برای آمریکا بالا ببرد تا اولویت آمریکا شکستن وضع موجود باشد.

رفتار آمریکا را چگونه پیش بینی می کنید ؟

ادیب: راهبرد آمریکا در خصوص برجام هزینه – فایده کردن چهارده مولفه است. به نوعی راهبرد آمریکا ترکیبی از چهارده گانه بالاست. آمریکا وزن کشی می کند.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا