اقتصاد کلان

طرحی که چرخ تولید را می‌چرخاند

در راستای تحقق شعار سالجاری و حمایت از تولیدکنندگان، بانک صادرات روز گذشته از طرحی به نام "محیا" رونمایی کرد که با اجرای آن بسیاری از واحدهای تولیدی از فهرست مشتریان بدحساب شبکه بانکی خارج شده و می‌توانند دوباره از تسهیلات و خدمات نظام بانکی برخوردار شوند.

به گزارش آرمان اقتصادی، امسال نیز برای چند سال پی در پی نامگذاری سال به تولید و عوامل موثر بر رونق آن اختصاص یافت و شعار سالجاری تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شد که در این راستا، نقش و حمایت بانک‌ها از تولید و تولیدکنندگان بیش از پیش پررنگ‌تر شده است و باید بخشی از برنامه‌های خود در سالجاری را به تامین مالی از تولید و مانع زدایی و پشتیبانی از آن متمرکز کنند.

در این راستا، وزیر اقتصاد در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها تاکید کرد که با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال، باید نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را به دقت رعایت کنید. در غیراینصورت مشمول جریمه مالیاتی می‌شوند.

همچنین بخوانید

علاوه براین، بانک صادرات به تازگی از طرح «محیا» رونمایی کرده است که به وسیله این طرح همه واحدهای تولیدی فعال یا دارای ظرفیت فعالیت مجدد که بدهی غیرجاری به بانک دارند، می‌توانند ضمن تسویه با شرایط ویژه، برای افزایش ظرفیت و تداوم تولید خود با وثیقه‌ها و تضامین پیشین، تسهیلات و تعهدات جدید دریافت کنند.

این تسهیلات شامل تسهیلات خرید دین بابت چک‌های حاصل از فروش، تنزیل اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار صادره به سود واحد تولیدی، تسهیلات اجاره به شرط تملیک و صدور اعتبارات اسنادی ریالی مدت‌دار خواهد بود.

در این روش، بدهی غیرجاری واحدهای تولیدی بدون ایجاد مشکل در نقدینگی واحد، تسویه یا تعیین تکلیف می‌شود و از دیگر امکانات پیش‌بینی شده در  طرح «محیا»، اعطای سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی با گشایش اعتبارات اسنادی ریالی برای خرید مواد اولیه و معادل ۱۲۰ درصد بدهی غیرجاری تسویه شده قبلی واحدهای  تولیدی است.

طبق این گزارش، با طرح «محیا» بسیاری از واحدهای تولیدی از فهرست مشتریان بدحساب شبکه بانکی خارج شده و می‌توانند دوباره از تسهیلات و خدمات نظام بانکی برخوردار شوند و از یک سو پرداخت بدهی تولیدکنندگان به بانک آسان و از سوی دیگر نیازهای مالی واحدهای تولیدی، تامین می‌شود. 

همچنین حجم تولید واحدهایی که با ظرفیت پایین در حال کارند، افزایش و در نتیجه درآمد و اشتغالزایی آنها بهبود می‌یابد.

عباس معمارنژاد_معاون امور بانکی وزیر اقتصاد درباره این طرح بانک صادرات گفت: هدف از اجرای طرح “محیا” تامین مالی برای واحدهای تولیدی است تا از این طریق تولید بهتری داشته باشند و تقاضا نیز برای تولیدات آن‌ها ایجاد شود.

طبق گفته وی، طرح محیا در راستای به حرکت درآوردن چرخ واحدهای تولیدی است که حرکت آن‌ها دچار وقفه شده یا ظرفیت تولیدشان کاهش یافته است.

از سوی دیگر، نگاهی به عملکرد بانک صادرات در راستای حمایت از تولید نشان می‌دهد که این بانک در سال‌های گذشته نیز اجرای طرح‌هایی چون طراوت و همیان سپهر را برای حمایت و تقویت بخش‌های تولیدی مدنظر قرار داده است که طبق گفته مدیرعامل بانک صادرات با استفاده از طرح طراوت تمامی زنجیره تولید از تقاضای کل تا ماده اولیه تحت پوشش قرار گرفته و بانک صادرات در گردش تولید و بازار توانست ارقام خوبی را از آن خود کند؛ به طوری که در سال ۹۸ از ظرفیت این طرح در صنعت فولاد، پتروشیمی، دارو و صنایع غذایی استفاده شد.

حجت الله صیدی درباره دو طرح «طراوت توسعه» و «طراوت مسکن» در سال گذشته نیز گفت: با توجه به اینکه متولی اصلی بخش مسکن، بانک مسکن است، فعالیت عمده و پرحجم بانک صادرات ایران در بخش طراوت توسعه و  برای کارخانجاتی صورت گرفت که قصد افزایش دو تا سه برابری ظرفیت یا تکمیل زنجیره محصول خود را داشتند و یا به جای واردات، مواد اولیه‌ مورد نیازشان را خودشان تولید می‌کردند.

 طرح «همیان سپهر» نیز یکی دیگر از طرح‌های بانک صادرات برای کمک به تامین حقوق و مزایای کارکنان واحدهای تولیدی است که در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۸ شروع شد و در سال گذشته نیز ادامه یافت که در این زمینه مدیر عامل بانک صادرات می‌گوید: از این طریق، با ارائه فهرست پرسنل واحدهای تولیدی، توانستیم حقوق و مزایای کارکنان آن‌ها را پرداخت و با یک دوره تنفس و اقساط از آنها وصول کنیم که همچنان ادامه دارد؛ به طوری که در ایام پایانی سال ۹۹ با توجه به نیاز واحدهای تولیدی، طرح همیان مورد استفاده بسیاری قرار گرفت. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا