انرژی

راهکار مدیر عامل مپنا برای حل مشکلات صنعت برق

 

مدیرعامل مپنا با اشاره به اینکه نتیجه سالها کار در صنعت برق به تدوین راهکاری عملی برای حل مشکلات برق کشور انجامیده، از ارائه این راهکار در آینده‌ای نزدیک و بعد از استقرار دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عباس علی‌آبادی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کشور ما هنوز در مورد ارزش انرژی متفق‌القول نیستیم، اظهار کرد: برخی ارزش انرژی را می‌دانند ولی آن را ارزشمند نمی‌دانند و این موضوع موجب شده که مشکلاتی برای کشور رقم بخورد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه ممتازترین انرژی در کشور به لحاظ ارزش برق است، گفت: انرژی برق همانند نفت نیست که امکان ذخیره داشته باشد و در این رابطه محدودیت وجود دارد اما اخیرا با فناوری‌هایی در مقیاس محدود امکان ذخیره‌سازی فراهم شده است.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه هر چقدر مصرف انرژی بیشتر باشد، شاخص توسعه ‌یافتگی به حساب می‌آید، اظهار کرد: این بدان معناست که شدت انرژی باید معقول باشد. هر چقدر بهره‌وری افزایش یابد از انرژی بیشتری بهره خواهیم برد.

علی‌آبادی با اشاره به محدودیت اقتصادی استفاده از انرژی تاکید کرد: زمانی از انرژی استفاده مطلوب کرده‌ایم که صنعتی ایجاد کرده باشیم که به اندازه کافی جذاب باشد.

وی با اشاره به لزوم ذخیره انرژی در مقیاس خانگی و صنعتی گفت: توصیه من به مردم این است که خودمان را آماده کنیم مقدار معینی انرژی را به صورت ذخیره در منزل داشته باشیم و برای زمانی که با کاهش انرژی مواجه می‌شویم، آمادگی داشته باشیم.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه باید روی افزایش بهره‌وری تمرکز کنیم، گفت: باید راندمان را برای جلوگیری از تلفات افزایش دهیم اما اکنون متاسفانه تلفات فنی و غیرفنی در حوزه انرژی زیاد است.

وی تصریح کرد: افزایش بهره‌وری انرژی و کاهش شدت انرژی باید مورد توجه قرار گیرد و باید در زمینه ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس صنعتی و خانگی اقدام کنیم؛ در واقع با توجه به مشکلات برقی زمستان پیش رو و تابستان آینده، بتوانیم در منازل، مقداری انرژی برق را به صورت ذخیره داشته باشیم.

وی افزود: متأسفانه تلفات زیادی در خصوص کالای با ارزشی به اسم برق داریم که بخشی از این تلفات، تلفات فنی و بخش زیادی از آن در بخش مصرف است.

علی‌آبادی با بیان اینکه مشکل بروز خاموشی در زمستان محتمل است، گفت: در زمستان امسال با مشکل تأمین تأمین سوخت نیروگاه‌ها مواجه‌ایم؛ علی‌رغم اینکه کشور سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در زیرساخت‌های انرژی کرده اما باز هم می‌بینیم که با کمبودهایی مواجه هستیم و دلیل آن را باید در دانست که برق را در مقیاس خودش ارزش گذاری نکردیم.

وی ادامه داد: سه راهکار برای حل مشکلات برقی کشور وجود دارد؛ اول آنکه قیمت برق را سریعا اصلاح کنیم که این راهکار در شرایط کنونی کشور امکان‌پذیر نیست؛ راهکار دوم این است که مطابق قانون، مبه‌اتفاوت هزینه‌ها را از طریق منابع ملی و عمومی برای صنعت برق جبران کنیم که این راهکار نیز در وضعیت فعلی امکان‌پذیر نیست؛ اما راهکار سومی وجود دارد که نتیجه سالها کار در صنعت برق به تدوین این راهکاری عملی برای حل مشکلات برق کشور انجامیده و این راهکار را در آینده‌ای نزدیک و پس از استقرار دولت سیزدهم ارائه خواهم داد.

وی با بیان اینکه امروز با صادرات سه درصد برق کشور، ۵۰ درصد بودجه برق کشور را تأمین می‌کنیم؛ اگر این مقدار به شش درصد برسد، گفت: با وجود تمامی مشکلاتت و شرایط فعلی کشور، می توان تمامی نیاز مالی صنعت برق را تأمین کرد و اینکه به محض ایجاد مشکل در تأمین برق، سراغ محدودکردن صادرات برق می‌رویم رویکرد درستی نیست و نگاه به صادرات برق و صادرات خدمات فنی و مهندسی برق، نیازمند بازنگری است.

علی آبادی توسعه تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر را رویکرد مورد توجه گروه مپنا دانست و گفت: در آینده توربین های نسل جدید بادی را رونمایی می‌کنیم که ظرفیتی نزدیک به پنج مگاوات دارند.

وی ادامه داد: با توجه به مکشلات تأمین سوخت، بهترین راهکار توسعه در بخش حرارتی، تکمیل واحدهای بخار برای تبدیل نیروگاه‌های سیکل ساده به سیکل ترکیبی است.

مدیرعامل گروه مپنا در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت نیرو گفت: امیدوارم که کابینه دولت سیزدهم هر چه سریعتر تشکیل شده و وزیر نیروی جدید نیز مشغول به کار شوند و ما نیز تمامی طرح‌های خود را برای رفع مشکلات و توسعه کشور به وزیر جدید نیرو ارائه خواهیم داد و من نیز همچون سربازی، به هر طریقی که نیاز باشد آماده خدمت‌گذاری هستیم.

وی با بیان اینکه هر کسی که در صندلی وزارت نیرو بنشیند باید بداند که روی سیاست‌های گذشته باید تجدیدنظر کند و طرح‌های جدیدی را به اجرا درآورد، گفت: مثلا نیروگاه سیریک یک اشتباه بزرگ استراتژیک بود؛ درصت است که روسیه وام می دهد اما این نیروگاه ۱۰ سال دیگر هم برای کشور نیروگاه نخواهد شد و با چه راندمانی و چه قیمتی برای کشور تمام می شود.

علی آبادی با اشاره به اجرای طرح پایلوت استفاده از میعانات گازی در نیروگاه عسلویه گفت: اگر بخواهیم از میعانات گازی در نیروگاه‌های کشور برای جبران کمبود سوخت زمستان استفاده کنیم باید از هم‌اکنون به ایجاد مخازن سقف شناور اقدام کنیم و در این خصوص باید تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه احتمال دارد در زمستان و تابستان سال جاری با مشکل تامین برق مواجه شویم، گفت: ما اکنون با مشکل تامین سوخت مواجه هستیم. علیرغم اینکه در کشور سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در تبدیل انرژی و زیرساخت‌ها صورت گرفته اما همچنان با کمبود مواجه هستیم زیرا این کالا را در مقیاس خود ارزشگذاری نکرده‌ایم و همچنان اسراف می‌کنیم.

وی تاکید کرد: باید اقدامات اساسی برای جلوگیری از اسراف انجام دهیم در غیر این صورت با مشکلات وسیع‌تری مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه ما در حوزه صنعت وضع خوبی داریم و در جهان جزو بهترین‌ها هستیم، اظهار کرد: از حیث سرمایه‌گذاری و تبدیل انرژی از جمله ابرقدرت‌های دنیا هستیم اما متاسفانه دچار مشکل شده‌ایم. به لحاظ فنی در وضعیت مناسبی هستیم.

علی‌آبادی با اشاره به راهکارهای بهبود وضعیت حوزه انرژی گفت: راهکار اول اصلاح قیمت‌ها است که فعلا عملی نیست. راهکار دوم جبران هزینه‌های انرژی از طریق منابع ملی و عمومی است که در وضعیت حاضر این امکان برای کشور وجود ندارد. راهکار سوم نیز این است که مصرف و شدت انرژی درست را به مردم بگوییم یعنی مردم ارزش واقعی انرژی را بدانند. اکنون به خوبی روی انرژی ارزشگذاری نشده و به صورت نامساوی تقسیم می‌شود. هر کس که بیشتر مصرف می‌شود یارانه بیشتری هم می‌گیرد. پیشنهاد من این است که کارت انرژی به مردم داده شود تا امکان صادرات برق نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه باید نیروگاه سیکل ترکیبی بسازیم چون سوخت لازم ندارد تا راندمان واحدهای سیکل ترکیبی بالا برود. برای عدم خاموشی باید مصرف را محدود کنیم، گفت: یکی از راهکارها این است که قیمت برق بالا برود تا مردم کم مصرف کنند. راهکار بعدی این است که تولید بیشتری داشته باشیم و اختلاف تولید و قیمت تمام شده را از بودجه عمومی تامین کنیم که با وجود تحریم و عدم فروش نفت این امکان را نداریم بنابراین باید ارزش واقعی برق را به مردم آموزش بدهیم.

علی‌آبادی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند برق را از مردم خریداری کرده و آن را صادر کند و به این ترتیب هم ارزش واقعی کالا حفظ شده و هم صادرات رونق می‌گیرد، تصریح کرد: باید طرح‌های درازمدت انجام شود و واحدهای نیمه‌تمام تکمیل شود.

علی‌آبادی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ما در حوزه صنعت برق در تراز بالای جهانی هستیم، گفت: به لحاظ بهره‌وری اوضاع خوبی نداریم و بزرگترین مشکل ما هم همین است.

وی با اشاره به کلاس توربین‌های ساخته شده در کشور اظهار کرد: در گذشته برداشت این بود که هر چقدر کلاس توربین بالاتر باشد پیشرفته‌تر بوده در حالی که کلاس توربین معرف سایز است. در شهرهای کوچک نمی‌توان از توربین‌های کلاس H استفاده کرد چون مقیاس آنها بالاست.

مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه غیر از کلاس، فناوری‌های توربین‌های قدیمی باید مدرن و پیشرفته شوند کشور ما نیز در این حوزه در رده بالای جهانی قرار دارد، گفت: توربین MGT۷۵ نظیر خارجی ندارد، این توربین محصول توگا است. مقیاس آن ۲۳۰ مگاوات است که تا ۲۵۰ مگاوات ارتقاء خواهد یافت. راندمان سیکل ترکیبی این توربین ۴۰ درصد و سیکل ساده ۶۰ درصد است و قرار است در آینده نزدیک در نیروگاه بعثت تهران نصب شود.

انتهای پیام

 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا