انرژی

در فاز دوم پالایشگاه آبادان تمام تلاش بر بومی سازی است

ایسنا/خوزستان سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به پروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان گفت: تمام تلاش بر بومی سازی است و بزرگی ابعاد این پروژه، سختی کار و زمان بر شدن را در بر دارد و با وجود این شرایط در این پروژه حدود ۳۸ میلیون نفر ساعت کار شده که فقط یک حادثه داشته است.

همچنین بخوانید

فرهاد احمدی امروز، ۲۷ آبان ماه در نشست خبری در حاشیه بازدید از فاز دوم پالایشگاه آبادان، اظهار کرد: در این فاز، ۲۱۰ هزار بشکه نفت خام به عنوان خوراک خواهیم داشت که مجموعه نفتای آن در فاز تکمیلی انجام خواهد شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، وی افزود: حدود ۶۵ هزار بشکه در روز، تولید نفتا خواهیم داشت که حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ممکن است به بنزین تبدیل شود زیرا ممکن است نگاه ما به سمت پترو پالایشگاه برود و مسیر به سمت پتروشیمی ها نیز سوق داده شود.

سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: طبق برنامه ریزی، این واحد حدود ۶۰ هزار بشکه بنزین خواهد داشت و در بحث LPG  نیز ۹ هزار بشکه در روز خواهد داشت.

احمدی بیان کرد: بحث تولید نفت سفید، بستگی به سبد مصرف انرژی کشور دارد که نگاه به سمت سوخت های فسیلی یا پتروپالایشگاه ها باشد و بیش از ۲۰ هزار بشکه تولید نفت سفید و حدود ۴۵ هزار بشکه تولید نفت کوره خواهد داشت.

سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: میزان تولیدات ذکر شده صرفا بر این اساس است که نگاه، نگاهی پالایشگاهی باشد و اگر نگاه به سمت پتروپالایشگاهی باشد، این اعداد تغییر خواهند کرد و در فاز چهارم که تصمیم به اجرای آن داریم، میزان تولید نفت کوره کاهش پیدا خواهد کرد و تبدیل به محصولات سبک تر خواهد شد و به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت خواهیم کرد.

احمدی تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی، اجرای این پروژه تا شهریورماه ۱۴۰۱ باید طول بکشد اما با تغییراتی که تیم پروژه صورت گرفته است، انتظار داریم که قبل از این مدت، پروژه به اتمام برسد.

وی اظهار کرد: شرایط کار در واحد زنده و محیط بسیار کوچک و بسته، سختی کار را دو چندان می کند؛ این پالایشگاه در دل شهر در حال فعالیت است و بعضا بیل و لودر که کار می کنند، معارضینی ایجاد می شود که هیچ وقت پیش بینی نشده است.

سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: قطعی برق و کابل، شرایط جلگه ای و سطح بالای آب سختی کار را مضاعف کرده است و چرخ ماشین حرکت را به گل می نشاند.

وی با اشاره به میزان بتن ریزی در پروژه افزود: از ۱۵۱هزار متر مکعب مورد نظر، ۱۴۷ هزار مترمکعب بتن ریزی انجام شده است، بیان کرد: حدود ۱۶ هزار و۸۰۰ شمع در عمق ۳۰ متری کوبیده شده است و بزرگترین تجهیز پالایشگاهی از لحاظ وزن در این پروژه وجود داشته است.

سرپرست شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: مجموع پایپینگ پروژه تا بحال، یک میلیون و ۳۲۴ هزار دایان اینچ است که بیش از نیمی از این میزان، در زیر زمین است. ۶۶۰ کیلومتر، کابل اندازی داریم که حدود نیمی از اجرای آن انجام شده است. همچنین بزرگترین واحد تقطیر و CDU را از نظر سایز و ابعاد (یکصد هزار بشکه در روز) در این پروژه داریم.

احمدی با اشاره به پروژه فاز دوم پالایشگاه آبادان گفت: تمام تلاش بر بومی سازی است و بزرگی ابعاد این پروژه، سختی کار و زمان بر شدن را در بر دارد و با وجود این شرایط در این پروژه حدود ۳۸ میلیون نفر ساعت کار شده که فقط یک حادثه داشته است.از حدود دوماه پیش که به پروژه ورود کردیم، میزان نیروی انسانی تقریبا دو برابر شد و از ۳ هزار نفر به ۶ هزار نفر رسید.

وی با اشاره به میزان واکسیناسیون افراد در پروژه گفت: در طول این مدت، ۸۸ درصد دوز اول واکسن و ۷۹ درصد دوز دوم واکس را تزریق کردند و در طی یک ماه گذشته، حتی یک مورد کرونایی در پروژه مشاهده نشده است که در این حجم از نیروی انسانی قابل توجه است.

احمدی در پایان افزود: این پروژه منافع و دستاوردهای فنی و تکنولوژیک دارد که انشالله بتوانیم در سال آینده به نیروهای بومی پالایشگاه سپرده شود و از منافع اقتصادی این پروژه، کل کشور منتفع شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا