اقتصاد کلان

خانی: شرکت های زیان ده دولتی نباید بودجه بالایی دریافت کنند

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، تاکید کرد: شرکت هایی نظیر شستا که در حقیقت دولتی بوده و تنها ۵ درصد انان برای دولت سود ده هستند، نباید از بودجه بالایی برخوردار شوند.

همچنین بخوانید

علی اصغرخانی در گفت و گو با ایسنا، درباره نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، بیان کرد: در مجموع لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به لایحه بودجه سال گذشته متفاوت است، در بودجه سال های قبل چندین هزار ردیف پیش بینی می شد اما در این لایحه به طور چشم گیری ردیف های بودجه کاهش یافته است.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در ادامه اظهار کرد: اما یکی از نکات مهمی که در بررسی لایحه بودجه در بخش هزینه ای باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید تکلیف شرکت هایی که به عنوان خصوصی _ دولتی بوده اما در واقع دولتی هستند نظیر شستا مشخص شود. اکثر این شرکت ها زیان ده بوده ولی سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای این شرکت ها پیش بینی شد و امسال نیز مبلغ بیشتری برای آنان پیش بینی شده است. از نظر ما این شرکت ها باید سود دهی داشته باشند اما اکنون زیان ده هستند و تنها ۵ درصد آنان سود ده هستند. شرکت های زیان ده که به دولت نیز ضرر می زنند چرا باید از بودجه بالایی برخوردار شوند.

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر بحث اسناد خزانه به صورت تلویحی در لایحه بودجه حذف شده و تنها در صورت نیاز امکان استفاده آن پیش بینی شده است که این مسئله خود نیز ابهام دارد.

وی افزود: از سوی دیگر در لایحه بودجه سال آتی پیش بینی شده تا اعتبار در اختیار استان ها قرار گیرد. این موضوع نیز برای ما هنوز روشن نیست که اعتباری که قرار است در اختیار استانداران به عنوان مقام عالی دولت قرار گیرد آیا ردیف های آن تعیین می شود یا خیر. اگر ردیف ها تعیین شود که مجددا مانند قبل است اما اگر تعیین نشود نیز باید چهارچوب هزینه کرد آن مشخص باشد.

خانی در پایان عنوان کرد: به طور کلی این لایحه نسبت به سال قبل متفاوت است اما نیاز به اصلاحاتی در مجلس دارد که ان شاءالله با بحث های کارشناسی در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس این اصلاحات صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا