بانکبانک و بیمهپرداخت الکترونیک

آشنایی با درگاه پرداخت و ویژگی‌های آن

درگاه پرداخت چیست؟

جدیدترین روش انجام تراکنش‌های مالی، استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی است. درگاه پرداخت یک سرویس الکترونیکی است که کاربران می‌توانند هنگام انجام خریدهای اینترنتی و غیرحضوری از فروشگاه‌های مختلف اینترنتی، به کمک آن عملیات واریز وجه را انجام بدهند. درگاه پرداخت آنلاین برای کاربران و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، مزایایی دارد که به راحتی جایگزین دیگر روش‌های پرداخت قدیمی مانند عملیات کارت به کارت شده است‌.

درگاه پرداخت؛ سیستمی است که امکان تراکنش های مالی در بستر اینترنت را فراهم می کند. به این معنی که مشتریان شما می توانند بدون مراجعه حضوری به بانک یا نرم افزارهای بانکی، اقدام به پرداخت آنلاین مبلغ اعلام شده به حساب شما کنند.”

سهولت کارایی، امنیت تراکنش‌ها و سرعت انجام تراکنش‌ها سه ویژگی برجسته‌ی استفاده از درگاه پرداخت است. در حقیقت کاربران می‌توانند در آخرین مرحله‌ی خرید اینترنتی با وارد کردن مشخصات کارت عضو شتاب خودشان، شامل شماره‌ی کارت، رمز اعتبار سنجی یا همان cvv2 و در نهایت رمز اینترنتی پویا، عملیات واریز وجه را انجام داده و به سادگی فرآیند خرید خود را تکمیل نمایند.

سقف ۵۰ میلیون تومانی پرداخت در هر تراکنش را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های درگاه پرداخت اینترنتی دانست. بسیاری از کسب و کارها همواره با معضل سقف کوتاه پرداخت روزانه‌ی تراکنش‌ها مواجه بوده‌اند و اکنون درگاه پرداخت اینترنتی با امکان پرداخت ۵۰ میلیون تومان در هر تراکنش تا حد زیادی این معضل را از پیش پای بسیاری از کسب و کارها و مشتریان‌شان برداشته است.

درگاه پرداخت مستقیم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سرویس درگاه پرداخت اینترنتی دارای دو نوع کلی می‌باشد که شامل درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط است. اما درگاه پرداخت مستقیم چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ همان‌طور که می‌شود از عنوان این نوع درگاه پرداخت حدس زد، درگاه پرداخت مستقیم به آن نوعی از سرویس الکترونیکی پرداخت آنلاین گفته می‌شود که مستقیماً از بانک‌های طرف قرارداد با پذیرندگان به ایشان واگذار می‌گردد. درگاه پرداخت مستقیم را شرکت‌های PSP ارائه می‌دهند که اصولا شرکت‌های زیرمجموعه‌ی بانک‌های کشور محسوب می‌شوند. اکنون ۱۲ شرکت PSP معتبر در سایت شاپرک به پذیرندگان معرفی شده است. درگاه پرداخت مستقیم اصولا دارای مزایایی ویژه‌‌ای است؛ برای نمونه انجام تراکنش در درگاه پرداخت مستقیم رایگان است و شامل کارمزد نمی‌شود. ثانیاً روند تسویه در این نوع درگاه آنلاین، به‌صورت مستقیم و روزانه انجام می‌شود.

روش دریافت درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت مستقیم، عموماً مورد استفاده‌ی کسب و کارها و برندهای بزرگی قرار می‌گیرد که دارای گردش مالی بالایی هستند. برای دریافت درگاه مستقیم در مرحله‌ی اول باید به شرکت psp مورد نظرتان مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز برای دریافت درگاه آنلاین را ارائه بدهید. از طرف دیگر مجوزهایی برای دریافت درگاه مستقیم تعریف شده است که از پیش باید این مجوزها را آماده کرده باشید.

از جمله نماد اعتماد الکترونیکی و کد مالیاتی که هر دو از الزامات دریافت درگاه پرداخت مستقیم به شمار می‌روند. به طور کلی از بهمن‌ماه سال ۹۹ بانک‌مرکزی بر مبنای بخش‌نامه‌ای تمامی شرکت‌های فعال در خدمات پرداخت مستقیم را ملزم نمود تا پس از گرفتن کد رهگیری مالیاتی از متقاضیان، نسبت به ارائه‌ی درگاه پرداخت اینترنتی به آن‌ها اقدام نمایند.

در واقع همه‌ی متقاضیانی که از درگاه پرداخت اینترنتی استفاده می‌کنند، شامل کسب‌وکارهای خانگی، فروشگاه‌های اینترنتی، خیریه‌ها و سایر فعالان این حوزه، باید در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ثبت‌نام کرده و کد رهگیری بگیرند. اما توجه کنید که داشتن کد مالیاتی به‌معنی لزوم پرداخت مالیات نیست. در حقیقت پرداخت مالیات مختص یک سقف درآمد مشخص خواهد بود. وجود این دو مجوز  برای کسب و کار شما الزامی است تا بتوانید از درگاه پرداخت مستقیم استفاده کنید.

بعد از ارائه‌ی مدارک و مجوزهای یاد شده، یک روال اداری حدوداً دو تا سه ماهه طول خواهد کشید تا درگاه مستقیم به شما واگذار شود. در ضمن تنها کسب و کارهایی می‌توانند از درگاه مستقیم بهره ببرند که دارای وب‌سایت هستند؛ در حقیقت کسب و کارهای بدون سایت، امکان استفاده از درگاه پرداخت مستقیم را نخواهند داشت. در زیر به فهرست مراحل دریافت درگاه پرداخت اشاره خواهیم کرد.

  • داشتن وب‌سایت فروشگاهی یا خدماتی
  • مراجعه به بانک و ارائه‌ی مدارک لازم
  • دریافت نماد اعتماد الکترونیکی از سایت اینماد
  • دریافت کد مالیاتی از سایت سازمان مالیاتی کشور
  • ثبت درخواست در سایت شرکت‌ PSP

 

ارتباط شاپرک و درگاه پرداخت

سایت شاپرک یک شبکه‌ی سراسری نظارتی است که با هدف یکپارچه کردن شرکت‌های فعال در حوزه‌ی خدمات پرداخت تشکیل شده است. در واقع شاپرک با هدف توسعه‌ی شبکه‌ی پرداخت کشور به وجود آمده است تا در قالب یک چارچوب قانونی و دارای امنیت، شرکت‌های PSP و پرداخت‌یارها بتوانند به متقاضیان این سرویس خدمات پرداخت ارائه کنند. اما پرسش این‌جاست که اکنون شبکه‌ی سراسری شاپرک چه نقشی در سازکار انواع درگاه‌ پرداخت به ویژه درگاه پرداخت مستقیم دارد؟

پیش از این شرکت‌های PSP به یکی از سامانه‌های بانکی متصل بودند. به این صورت که در سازکار سیستم شتاب، تراکنش‌هایی که به وسیله‌ی کارتخوان‌ها انجام می‌شد، از طریق شرکت PSP به سوییچ بانک عضو شتاب متصل می‌شد. آن‌گاه بانک پیام آن تراکنش را به شبکه‌ی شتاب می‌فرستاد و بعد از تایید یا عدم تایید، دوباره پیامی به شرکت PSP برگشت داده می‌شد. در نهایت نیز این پیام به گیرنده‌ی دستگاه کارتخوان می‌رسید.

یکی از ضعف‌های برجسته‌ی این سازکار این بود که امکان تسویه‌ی آنی در آن وجود نداشت. اما بعد از راه‌اندازی شبکه‌ی شاپرک این سازکار تا حد زیادی تغییر کرد و رو به ساده‌تر شدن حرکت نمود. شاپرک اکنون از تمام پرداخت‌های آنلاین پشتیبانی می‌کند. در درون شبکه‌ی شاپرک تمام تراکنش‌ها از سامانه‌ی فروش و سوییچ شرکت PSP به سوییچ شبکه‌ی شاپرک ارسال می‌شود و سپس در مرحله‌ی بعد برای بانک‌ها فرستاده می‌شود. در واقع در این سازکار وجه مورد نظر به صورت آنی به حساب پذیرنده‌ی درگاه مستقیم، واریز می‌گردد. به عبارت دیگر، در سازکار شاپرک، امکان ارتباط مستقیم بانک‌ها و شرکت‌های PSP ممکن نیست و یک نهاد نظارتی به نام شاپرک میان این دو قرار گرفته است. از طرف دیگر سازکار تسویه درگاه‌های اینترنتی مستقیم در بستر شبکه‌ی شاپرک، به صورت پایا انجام می‌شود. بر اساس قراردادی که فی‌مابین شرکت‌های PSP و پذیرندگان منعقد می‌شود، طرف بانکی که پذیرنده در آن دارای حساب می‌باشد بستانکار به‌شمار می‌آید و شرکت PSP بدهکار محسوب می‌شود. آن‌گاه در بستر یک فرآیند یکپارچه در سیستم شاپرک، تسویه‌ی بین بانکی انجام خواهد شد.

درگاه پرداخت واسط چیست؟

همان‌طور که گفته شد، دو نوع درگاه بانکی وجود دارد که شامل درگاه مستقیم و درگاه واسط می‌باشد. درگاه واسط توسط شرکت‌های پرداخت‌یار به متقاضیان این سرویس ارائه می‌شود و در قیاس با درگاه مستقیم تفاوت‌هایی دارد و از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار است. به طور کلی درگاه‌های واسط برای وسعت بخشیدن به شبکه‌ی پرداخت الکترونیکی کشور به وجود آمدند. به عبارتی پرداخت‌یارها به عنوان واسطه‌ای میان شرکت‌های PSP و متقاضیان، قرار می‌گیرند و سرویس‌های متنوع پرداخت آنلاین را در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند. از آن‌جا که تراکنش‌های درگاه پرداخت واسط نیز زیر نظر سیستم شاپرک انجام می‌شود، از امنیت کافی برخوردار است. از جمله تفاوت‌های درگاه واسط با درگاه مستقیم، این است که درگاه واسط در ازای تراکنش‌ها کارمزد معینی دریافت می‌کند و تسویه‌حساب آن با چند ساعت اختلاف یا نهایتاً بعد از یک روز کاری انجام می‌شود. اما در عین‌حال روند دریافت درگاه پرداخت واسط در مقایسه با درگاه مستقیم بسیار ساده‌ و کوتاه‌تر است و برای دریافت این سرویس مجوزهایی مانند نماد اعتماد الکترونیکی و کد مالیاتی کم رنگ‌تر است. از این رو اغلب کسب و کارهای نوپا و کوچک‌تر که در فضای تجارت الکترونیک فعالیت دارند از درگاه واسط استفاده می‌کنند. در ضمن درگاه واسط دارای ویژگی‌های کاربردی بسیاری است که در روند رشد و توسعه‌ی ‌کسب و کارها می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد. برای مثال قابلیت‌هایی مانند تسهیم خودکار وجوه واریزی، گزارشگیری از تراکنش‌ها و کیف پول دیجیتال از جمله قابلیت‌های کاربردی پنل مدیریتی درگاه‌های واسط به‌شمار می‌رود. اکنون پرداخت‌یارهای معتبری مانند شرکت رایان پی در کشور ما درگاه واسط به متقاضیان ارائه می‌دهند.

 

معرفی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی درگاه مستقیم

پیش‌تر گفتیم که درگاه مستقیم توسط شرکت‌های PSP به متقاضیان ارائه می‌شود و اشاره کردیم که اکنون سایت شاپرک ۱۲ شرکت PSP معتبر را به متقاضیان معرفی نموده است. ما در ادامه به معرفی برخی از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

درگاه پرداخت آسان پرداخت

یکی از شرکت‌های PSP معتبر که در حوزه‌ی ارائه‌ی درگاه پرداخت مستقیم فعالیت می‌کند، شرکت آسان‌پرداخت پرشین است. این شرکت اکنون دارای سابقه‌ی بالای ده سال می‌باشد و مجوز فعالیت خود را سال ۱۳۸۸ از بانک‌مرکزی دریافت نموده است.

آسان‌پرداخت با تجهیز سیستم یکپارچه‌ی پرداخت خود به فناوری‌های روز دنیا و بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و با تجربه، توانسته رزومه‌ی درخشانی برای خود رقم بزند. در پیشینه‌ی فعالیت‌های این شرکت همکاری با چندین بانک معتبر در زمینه‌‌ی پرداخت‌های آنلاین به چشم می‌خورد. همچنین آسان‌پرداخت چندین سال متوالی مجری انحصاری پرداخت الکترونیک نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بوده است و در رزومه‌ی خود صدها فروشگاه اینترنتی را به درگاه آنلاین آسان پرداخت مجهز نموده است. اکنون آسان‌پرداخت از جمله درگاه‌های مستقیم پر کاربرد در میان پذیرندگان خدمات پرداخت آنلاین به‌شمار می‌رود. با توجه به تعداد تراکنش و درگاه‌های ارائه شده، می‌توان آسان پرداخت را بهترین شرکت PSP ایران معرفی کرد.

https://asanpardakht.ir/ipg

درگاه پرداخت بانک ملت یا به پرداخت

درگاه پرداخت بانک ملت توسط شرکت به‌پرداخت ملت به متقاضیان ارائه می‌شود. این شرکت PSP  نیز از جمله شرکت‌های معتبر و با سابقه در این حوزه به‌شمار می‌رود. به‌پرداخت ملت، از سال ۱۳۸۴ که فعالیت خود را به عنوان شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت آغاز نموده است، رتبه‌ی نخست کشوری را در میان شرکت‌های مختلف ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت مستقیم به خودش اختصاص داده است.

تیم حرفه‌ای و متخصص به‌پرداخت ملت سال‌هاست در زمینه‌ی ارائه‌ی درگاه مستقیم به پذیرندگان پیشرو بوده و خدمات پرداخت را در تمام زمینه‌ها ارائه می‌کند. برای نمونه خدمات پرداخت برای فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات پرداخت از طریق موبایل پوز و همچنین ارائه خدمات پرداخت الکترونیک در حوزه‌ی خرید سوخت از جمله قابلیت‌های درگاه به‌پرداخت به شمار می‌رود. از طرف دیگر سازکار سیستم پشتیبانی به‌پرداخت ملت به صورت استانی بوده و از طریق ۳۵ مرکز امداد مشتریان انجام می‌شود.

https://www.behpardakht.com/resources/Vpos.html

درگاه پرداخت بانک ملی

درگاه پرداخت اینترنتی بانک ملی توسط شرکت پرداخت الکترونیک سداد که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده است، به متقاضیان ارائه می‌شود. شرکت پرداخت سداد نیز دارای نیروی انسانی متخصص بوده و در ارائه‌ی خدمات از فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برد. اکنون شرکت پرداخت الکترونیک سداد موفق شده است در بازه‌ی زمانی کوتاهی موفقیت‌های مهمی را در این حوزه به دست آورد. برای نمونه طراحی و اجرای کامل زیرساخت شبکه پرداخت (سوئیچ پذیرندگی و شبکه‌ی تجمیع) را به وجود آورده است. از این رو اکنون سداد در جایگاه یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت الکترونیکی PSP در ایران شناخته می‌شود.

شرکت پرداخت الکترونیک سداد همچنین عرضه کننده‌ی محصولات و خدمات پرداخت الکترونیکی در حوزه‌های مختلف می‌باشد. برای نمونه کارتخوان‌ها، درگاه پرداخت اینترنتی، اپلیکیشن پرداخت و در نهایت کد دستوری # ۷۳۷* که در اختیار پذیرندگان و کاربران قرار دارد.

https://sadadpsp.ir/fa/درگاه-پرداخت-اینترنتی-IPG

درگاه پرداخت پاسارگاد

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد نیز شرکت PSP زیر مجموعه‌ی بانک پاسارگاد است که به عنوان یکی از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد و در زمینه‌ی خدمات پرداخت الکترونیک از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز نموده است. اکنون این شرکت به عنوان بخشی از هلدینگ فناپ فعالیت می‌کند.

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد در کنار تلاش برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی در حوزه‌ی خدمات پرداخت الکترونیک، بستر‌سازی برای ارائه‌ی خدمات پرداخت الکترونیک با استفاده از ابزارهای نوین این صنعت را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است. در سازمان این شرکت PSP اموری مانند پشتیبانی در مقابل خدمات ارائه شده، مشتری مداری و فعال بودن مدیریت مجموعه بر راستای رشد فنی مجموعه و نوآوری و بهبود مستمر خدمات یک ارزش اساسی به‌شمار می‌رود.

https://pep.co.ir/ipg/

درگاه پرداخت پارسیان

تجارت الکترونیک‌ پارسیان با نام مخفف تاپ، که عنوان تجاری شرکت PSP زیر مجموعه‌ی بانک پارسیان است، خدمات درگاه پرداخت مستقیم را به متقاضیان ارائه می‌دهد. در واقع این شرکت درگاه پرداخت اینترنتی در اختیار فروشگاه‌های اینترنتی قرار می‌دهد. همچنین تاپ همواره با رعایت تمامی استانداردهای امنیتی حوزه‌ی پرداخت‌های آنلاین، شرایط امنی را برای انجام تراکنش‌های کاربران خود فراهم آورده است. درگاه پرداخت تاپ دارای مزایای ویژه‌ای است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. برای نمونه امکان پرداخت گروهی قبوض مختلف، امکان استعلام تراکنش در هر زمان، قابلیت تسهیم داینامیک وجوه واریزی و سرویس عودت مبالغ به صورت کاملا خودکار از جمله خدمات ویژه‌ی درگاه تاپ به‌حساب می‌آید.

https://pgw.pec.ir/Account/MerchantRegister

درگاه پرداخت سامان

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش که با نام مخفف سپ نیز شناخته می‌شود، از جمله شرکت‌های معتبر  PSP به‌شمار می‌رود. شرکت سپ برای ارائه‌ی روش‌های نوین پرداخت الکترونیک، به ویژه در حوزه‌ی خدمات کارت و ایجاد شبکه‌ی فراگیر پذیرندگان کارت فعالیت خود را در سال ۱۳۸۲ آغاز نموده است. همچنین شرکت سپ به‌ عنوان نخستین شرکت PSP ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، ابزارهای پرداخت غیرحضوری را به متقاضیان ارائه می‌نماید. در طول این سال‌ها شرکت سپ همواره به کمک نیروی انسانی متخصص و فناوری‌های امنیتی روز دنیا، و همچنین استفاده از ابزارهای نوین پرداخت مانند کارت، کارت‌خوان، درگاه اینترنتی و تلفن همراه در این حوزه پیشرو بوده است. اکنون سپ به عنوان یکی از برجسته‌ترین زیرمجموعه‌های گروه مالی سامان، شناخته می‌شود.

https://www.sep.ir/ipg

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا