امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صنعت کشاورزی بر محور دانش و بهره‌گیری از فناوری توسعه یابد

کاشمر ـ سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بر ترویج و توسعه کشاورزی بر محور دانش و بهره‌گیری از فناوری تاکید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود نجف نجفی ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قهرمانان تولید در بخش کشاورزی کاشمر و کوهسرخ که در سالن همایش‌های مرکز آموزش عالی این شهرستان برگزار شد، بر ترویج و توسعه کشاورزی بر محور دانش و بهره‌گیری از فناوری تاکید و اظهار کرد: تنها راه رسیدن به عملکرد تولید در ٣٠ سال آینده، استفاده از دانش و تحقیقات برای بخش کشاورزی است.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: تولیدکنندگان بخش کشاورزی، از تلاشگران حوزه برقراری، تأمین و دفاع از امنیت غذایی کشور هستند که تلاش آن‌ها شایسته تقدیر است.

وی عنوان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی اتفاقات خوبی در حوزه غذا رقم خورده است به‌گونه‌ای که میزان تولید محصولات غذایی در ابتدای انقلاب ٢۵ میلیون تن در سال بوده است که این رقم هم‌اکنون با افزایش پنج برابری به ١٢۵ میلیون تن رسیده است.

نجف نجفی گفت: در آینده‌ای نزدیک که جمعیت کشور به بیش از ١٠٠ میلیون نفر افزایش می‌یابد، نیاز غذایی این جمعیت به بیش از ١٨٠ میلیون تُن است، که باید از اکنون برای تأمین این نیاز راهکارهای علمی و تحقیقاتی استفاده شود.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با محدودیت‌های منابع زمین، خاک و آب مواجه هستیم، اینکه امروز قهرمانان تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی ۴ تا ۵ برابر میانگین تولید دارند، نشان از بهره‌گیری نظرات کارشناسان و استفاده از یافته‌های تحقیقاتی است.

وی بر ضرورت ترویج دانش در راستای کمک به ارتقا و بهره‌وری در حوزه‌های تولید تأکید و یادآور شد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز کشور است که در حوزه تولید دانش و انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی اقدامات خوبی انجام داده است.

ضرورت تغییر در الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی

در این مراسم حجت الاسلام جواد طاهری، امام‌جمعه کاشمر تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامداری را افسران جنگ اقتصادی در این حوزه عنوان و اظهار کرد: برای استفاده مطلوب از منابع و صرفه‌جویی در زمینه برداشت آب از منابع طبیعی باید از یافته‌های علمی، تحقیقاتی و فنی استفاده شود.

امام‌جمعه کاشمر افزود: به دلیل خشک‌سالی‌های متوالی و کاهش نزولات جوی، منابع آبی محدودشده است که اگر آبیاری مزارع و باغات کشاورزی به همین شیوه غرق آبی انجام شود، طولی نخواهد کشید که با معضل کمبود آب در این حوزه مواجه می‌شویم.

وی بر ضرورت تغییر در الگوی کشت و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: صرفه‌جویی به معنای استفاده نکردن نیست، بلکه استفاده صحیح و استفاده از اصول علمی و فنی برای تولید محصولات کمی و کیفی است.

حجت الاسلام طاهری افزود: توجه به کیفیت بالای تولید نباید فراموش شود تا محصولات ایرانی توانایی رقابت با محصولات دیگر کشور را داشته باشد.

باید همه برای ترویج در اصلاح سیستم و الگوهای کشت تلاش کنیم

محمد شجعی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر نیز در این مراسم بابیان اینکه کشاورزی به یک علم و تخصص تبدیل‌شده است و باید از علوم روز برای تولید استفاده کنیم اظهار کرد: ترویج کشاورزی مختص یک اداره خاص نیست و باید همه برای ترویج در اصلاح سیستم و الگوهای کشت تلاش کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر افزود: حفظ کاربری اراضی یکی از برنامه‌های جهاد کشاورزی است.

وی با بیان اینکه تولید و تأمین محصولات کشاورزی از رسالت‌های جهاد کشاورزی است تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تأمین کالاهای اساسی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اولویت قرارگرفته است.

شجعی عنوان کرد: با تلاش کشاورزان و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است سهم استان از صادرات غیرنفتی ۵۵ درصد است که با برنامه‌ریزی بیشتر این مقدار قابل‌افزایش است.

گفتنی است در پایان این مراسم از ٣٠ قهرمان تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی که با افزایش میزان عملکرد موفق به تولید محصولات کمی و کیفی و کسب رتبه‌های برتر در سطح استان و شهرستان شده بودند با اهدای جوایزی تجلیل شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا