اقتصاد کلان

افزایش حقوق کارگران دلیل اصلی تورم نیست

یک کارشناس حوزه کار با بیان اینکه افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران دلیل اصلی تورم در کشور نیست، گفت: دلایل اصلی تورم را باید در عواملی همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و نوسان نرخ ارز دنبال کرد و اساسا وقتی تورم قابل کنترل نباشد، چاره ای جز افزایش حقوق و دستمزدها نداریم.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در شورای عالی کار از جمله علل افزایش تورم سالانه بوده است،‌ ابراز عقیده کرد و گفت: درست است که بحث افزایش حقوق‌ها همواره روی نرخ تورم تاثیرگذار بوده ولی نمی‌تواند اصلی‌ترین عامل تورم باشد. اساسا وقتی تورم وجود دارد، راهی جز افزایش حقوق و دستمزدها نیست و معتقدم عواملی که در افزایش نرخ تورم تاثیر دارند، مسایل مهمتر از افزایش دستمزدها هستند چراکه تصمیم‌گیری درباره افزایش حقوق به تبع افزایش تورم در کشور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز از حدود ۳۰ هزار تومان طی یکماه گذشته، به دلیل وابستگی ما به درآمدهای ارزی از گذشته تاثیر زیادی روی تمام کالاها و نرخ تورم در کشور دارد زیرا ارز موضوعی است که هم به لحاظ سیاسی و هم اقتصادی روی دیگر مولفه‌های اقتصاد اثر می گذارد؛ بنابراین وقتی ارز دچار نوسان شود، موجب تغییر قیمت کالاها می‌شود و بر اساس تجربه برگشت آن تقریبا ممکن نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با سیاست‌های دستوری امکان برگشت قیمت‌ها حتی در شرایطی که بازار تعادل لازم را پیدا می‌کند، ممکن نیست، ادامه داد: معتقدم مادامی که تورم معنادار باشد، راهی جز جبران آن از طریق افزایش حقوق کارگران و کارمندان و مستمری بگیران به صورت نقدی وجود ندارد.

حاج اسماعیلی افزود: بحث اساسی این است که تورم از کجا ساخته می‌شود؟ اینکه جای تورم و افزایش حقوق‌ها عوض شود، جفا در حق حقوق بگیران است چون افزایش دستمزدها، معلول افزایش تورم است و در حقیقت به واسطه تورم است که ناچار می شویم برای جبران و کمک به معیشت افراد به سمت افزایش حقوق ها برویم.

وی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در کنار نوسان نرخ ارز از دیگر علل افزایش تورم عنوان کرد و گفت: یکی از علل کسری بودجه ناشی از درآمدهای ارزی است و درآمدهای نفتی روی اقتصاد اثر می گذارد.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه کارگران در دوران دفاع مقدس افزایش حقوقی نداشتند، تاکید کرد: این عقب افتادگی دستمزد را  چگونه باید جبران کرد تا قدرت معیشت خانوارهای کارگری حفظ شود؟ افزایش حقوق کارگران، کارمندان و بازنشستگان معلول افزایش تورم است و ما باید به دنبال ریشه‌یابی عوامل اصلی ایجاد تورم باشیم و نوسانات نرخ ارز در این مدت را مدنظر قرار بدهیم.

حاج اسماعیلی در پایان گفت: وقتی وسط سال تصمیم به افزایش حقوق کارمندان می‌گیریم و از آن طرف افزایش حقوق کارگران، دلیل ایجاد تورم در کشور عنوان می شود، طبیعی است که کارگران رنجیده خاطر شوند و موضوع تبعیض در افزایش حقوق و دستمزدها به میان آید.

به گزارش آرمان اقتصادی،‌رئیس کل بانک مرکزی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی افزایش ۵۷ درصدی حقوق‌ها در شورای عالی کار را در کنار مردمی‌سازی یارانه‌ها و تغییر مبنای عوارض گمرکی از جمله دلایل افزایش نرخ تورم در کشور عنوان کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا