انرژی

ساخت ۵۳ سد در طول برنامه پنجم توسعه/۱۸۰ میلیارد تومان، ارزش پروژه‌های نیمه تمام حوزه آب

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد حاج رسولی ها در نشست خبری صبح امروز در جمع خبرنگاران به میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تا به امروز اشاره و بیان کرد: میزان بارندگی در سطح کشور ۵۱ میلی متر به ثبت رسیده که این رقم نسبت به سال آبی گذشته ۵۲ درصد کاهش و نسبت به بلند مدت ۴۷ ساله ۲۹ درصد کاهش داشته است.
وی در ادامه به کم بارش‌ترین حوضه های آبریز کشور اشاره و بیان کرد: حوضه آبریز شرق و حوضه قره قوم با ۹۵ درصد کاهش بارندگی در سال جاری جز خشک ترین مناطق ایران به حساب می آید.
حاج رسولی ها افزود: دو حوضه مهم خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی هر کدام با ۳۷ و ۳۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلند مدت از وضعیت نامناسبی رنج می برند.
حاج رسولی‌ها افزود: از لحاظ بارندگی ها بر اساس آمار ۴۸ سال گذشته، تا این لحظه در رتبه ۴۲ قرار داریم.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به جریانات سطحی ورود به سدها اشاره و تصریح کرد: با ورود ۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون متر مکعب آب به سدها شاهد کاهش ۳۴ درصدی آب ورودی به سدها هستیم و به دلیل نیاز به پاییزه مصارف کشاورزی، خروجی از سدها با ۶۰ میلیارد متر مکعب، ۲۱ درصد افزایش داشته است.
حاج رسولی‌ها تصریح کرد: آخرین وضعیت از مخازن سدها نشان دهنده آن است که حجم آن با رقم ۲۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب، ۹ درصد افزایش داشته است. 
وی بیان کرد: در سال گذشته به دلیل شرایط مناسب جریانات سطحی، ذخایر قابل قبولی آب در سدها انباشت شد، از همین رو امسال افزایش در برداشت آب را در پاییز را علی رغم کاهش بارندگی ها داشتیم.  
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به وضعیت سدهای استان تهران اشاره کرد و گفت: ورودی به ۵ سد استان تهران ۱۵۱ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال قبل ۲۹ درصد کاهش داشته است.همچنین ورودی آب به سدهای حوضه خلیج فارس ۳ میلیارد و ۳۴۲ میلیون متر مکعب بوده که این رقم نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته است. 
حاج رسولی‌ها خاطر نشان کرد: سد درودزن، دوستی، استقلال، شمیل و نیان از سدهایی با هدف تامین آب شرب هستند که هم اکنون در شرایط بحران به سر می برند، به همین خاطر در تامین آب شرب شهرهای اصفهان، شیراز، بندر عباس و مشهد در سال آینده با مشکل رو به رو خواهیم شد.
وی در پاسخ به سوال خبرگزاری میزان در خصوص اعتبارات وصول شده در سال جاری گفت: اعتبارات این شرکت به دو گروه اعتبارات جاری و طرح های تملک دارایی تقسیم می شود، که از این دو اعتبارات جاری به دلیل میزان کم آن تا کنون ۶۰ درصد وصول شده ولی در قسمت طرح های تملک دارایی تا کنون دریافتی نداشتیم.همچنین در زمینه اوراق خزانه ۱۰ الی ۱۵ درصد دریافتی داشته ایم.
همچنین حاج رسولی‌ها در پاسخ به سوال دیگر خبرگزاری میزان بیان کرد: وضعیت اعتبارات برای سال آینده تغییرات قابل توجهی نداشته ایم و همان سقف اعتبارات ابلاغ شده است.ولی از دید کلان در بخش بودجه توزیع تغییراتی لحاظ شده است به گونه ای که اعتبارات سمت و سوی کارهای غیر سازه ای و بیشتر حاکمیتی داشته است.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص برنامه های این شرکت در خصوص احیا تالاب ها گفت: با اجرای کامل طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی می توانیم شاهد احیا تالاب ها نیز باشیم.بر اساس این طرح سهم بخش های مختلف مشخص شده و بنا بر برنامه های صورت گرفته تا پایان برنامه ششم به آب قابل برنامه ریزی شده به حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید. 
وی بیان کرد: طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی با اعتبار نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان در تمام استان ها آغاز شده، گفتنی است از این میزان تاکنون رقمی وصول نشده است و هزینه اقدامات صورت گرفته از منابع داخلی شرکت های آب های منطقه ای صورت گرفته است. 
حاج رسولیها افزود: از ابتدای طرح تعادل بخشی آب های زیرزمینی تاکنون فقط ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۱ میلیارد متر مکعب کاهش برداشت آب از سفره های زیر زمینی صورت می گیرد.
وی ادامه داد: با آغاز اجرای طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تاکنون ۷۵۰ میلیون مترمکعب کاهش مصرف آب داشته ایم که از ایم رقم  50 درصد به مسدود کردن چاه‌ها و ۵۰ درصد به دلیل کنترل اضافه برداشت‌ها بوده است.
وی اظهار کرد: ۱۰.۸ میلیارد متر مکعب سهم محیط زیست ابلاغ شده که در زمینه احیا تالاب ها نیز به این سهم توجه خواهد شد.همچنین ۵۴ هزار حلقه چاه کشاورزی از ۴۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی موجود در سطح کشور به کنتور مجهز شده است.
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران  در خصوص ساخت سد در کشور گفت: کارنامه پنجم توسعه نشان دهنده آن است که در این مدت ۵۳ سد از ۶۰ سد برنامه ریزی شده به بهره برداری رسیده که این رقم بالاترین رکورد در طول برنامه ها است. 
وی با تاکید بر اولویت بندی پروژه ها در سال های اخیر گفت: در سطح کشور ۱۲۸ سد در ردیف اجرایی قرار دارند که از این تعداد ۵ سد در حوضه آبریز ارومیه متوقف شده است،همچنین ۳۷ سد نیز با سرعت کمتری پیش خواهد رفت.گفتنی است پروژه های نیمه تمام آب برای تکمیل نیاز به اعتبار ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی دارد.
حاج رسولی ها در خصوص طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان و مخالفت ها با این طرح نیز گفت: عملیات اجرایی این پروژه آغاز نشده است و همچنان در فاز مطالعاتی قرار دارد.این نکته نیز قابل تاکید است که تا زمانی تایید سازمان محیط زیست صادر نشود هیچ گونه عملیاتی شروع نخواهد شد.
گفتنی است انتقال آب از رودخانه‌های مازندران در ارتفاعات ۲هزار و ۳هزار برای استان های مازندران، البرز و تهران در مرحله مطالعات اولیه قرار دارد.
وی در خصوص اولویت های بودجه ۹۶ برای این شرکت نیز گفت: اولویت ما در سال آینده مباحث مرتبط با حریم و بستر رودخانه ها است تا همچون طرح تعادل بخشی در این زمینه نیز خیز مثبتی داشته باشیم، بر همین اساس اعتبارات این بخش برای سال آینده ۳ برابر شده است.
انتهای پیام/


منبع:میزان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا