انرژی

عراق به سهم کمتر در پروژه توتال رضایت داد

بغداد برای داشتن سهم ۳۰ درصد در پروژه انرژی ۲۷ میلیارد دلاری شرکت فرانسوی “توتال انرژیز” به توافق رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی، این قرارداد ۲۵ ساله، در سال ۲۰۲۱ برای ساخت چهار پروژه نفت گاز و تجدیدپذیر توسط شرکت “توتال انرژیز” با سرمایه‌گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلار در جنوب عراق، امضا شد. اما به دلیل اختلاف میان سیاستمداران عراقی بر سر مفاد این قرارداد، با موانع متعددی روبرو شد.

عراق که دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک است، سال‌ها درگیر جنگ، فساد و تنش‌های فرقه‌ای بوده که مانع توسعه این کشور شده است.

تقاضای عراق برای سهم ۴۰ درصدی در این پروژه، موضوع اصلی مورد اختلاف بود زیرا شرکت توتال خواهان سهم حداکثری بود.

منابع آگاه به رویترز گفتند: موافقت عراق با سهم پایین‌تر ۳۰ درصد پس از دیدارهایی صورت گرفت که طی چند روز گذشته، در بغداد برگزار شدند.

یک مقام وزارت نفت عراق گفت: این توافق ظرف چند روز آینده باید فعال شود.

این پروژه شامل ساخت شبکه جمع آوری گاز طبیعی برای تامین سوخت نیروگاه‌های داخلی از طریق توسعه میدان رطاوی، ساخت تاسیسات تصفیه آب دریا در مقیاس بزرگ برای افزایش تولید میادین دیگر با استفاده از تزریق آب و نیروگاه خورشیدی بزرگ در منطقه بصره است.

شرکت “قطر انرژی” هم در این کنسرسیوم شرکت خواهد کرد و در این پروژه سهم خواهد داشت. منابع آگاه در ژانویه به رویترز گفته بودند: شرکت “قطر انرژی” به دنبال کسب سهمیه در این پروژه است.

سرمایه گذاری بزرک یک کشور منطقه خلیج فارس در این پروژه، پیروزی مهمی برای محمد السودانی، نخست وزیر عراق است که در اکتبر پس از گذشت بیش از یکسال بن بست سیاسی، روی کار آمد.

احیای این پروژه در تلاش‌های بغداد برای معکوس کردن روند خروج غول‌های نفتی از این کشور، حائز اهمیت است. شرکتهای اکسون موبیل، شل و بریتیش پترولیوم در سالهای اخیر فعالیت‌های خود در عراق را کاهش داده اند که در توقف رشد تولید این نفت این کشور، نقش داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، ظرفیت تولید نفت عراق در سال‌های اخیر حدود پنج میلیون بشکه در روز مانده است. با این حال، در مقطعی امید می‌رفت که این کشور بتواند با تولید ۱۲ میلیون بشکه در روز عربستان سعودی که بیش از یک دهم تقاضای جهانی است، رقابت کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا