انرژی

پیشنهاد روسیه برای فروش گاز ارزان به قزاقستان

وزیر انرژی قزاقستان اعلام کرد روسیه فروش گاز طبیعی به قیمت پایین‌تر از قیمت بلاروس و بسیار پایین‌تر از قیمت اروپایی را پیشنهاد کرده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسکو که عملا دسترسی به بازار گاز اروپا را از دست داده است، به دنبال تقویت فروش در آسیا از جمله جمهوریهای شوروی سابق در آسیای مرکزی بوده و تخفیفهای چشمگیری را پیشنهاد می‌کند که نشان می‌دهد تحریمهای غربی تا چه حد، شرکت گازپروم را تحت فشار قرار داده است.

همچنین بخوانید

آلماسادام ساتکالیایف، اعلام کرد قزاقستان و روسیه با یک طرح اولیه برای ساخت خطوط لوله ای که گاز روسیه را منتقل می‌کند، توافق کرده اند و این توافق باید توسط دو دولت تائید شود. او بدون اشاره به جزئیات، به خبرنگاران گفت: روس‌ها، قیمت بسیار ارزانتری از بلاروس به ما پیشنهاد کرده اند.

قزاقستان برای هر هزار متر مکعب گاز، معادل ۱۲۸.۵۲ دلار به روبل روسیه به مسکو پرداخت می‌کند.

طبق آمار رفینیتیو، در اروپا، قیمت گاز هلند برای تحویل در ماه مه، ۴۳ یورو به ازای هر مگاوات ساعت یا حدود ۴۳۰ یورو (۴۷۱.۱۹ دلار)  به ازای هر هزار متر مکعب معامله می‌شود.

روسیه سابق بر این از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان از طریق یک خط لوله دوران شوروی گاز وارد می‌کرد که مهندسان اکنون به دنبال معکوس کردن جریان آن هستند.

بر اساس گزارش رویترز، قزاقستان علاقه بیشتری برای تامین انرژی برای مناطق مرکزی، شمالی و شرقی خود دارد که به مرزهای روسیه نسبتا نزدیک هستند اما از خط لوله فعلی، دور هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا