ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

کامبک به شیوه بورس!

بازار سرمایه پس از چند روز عملکرد منفی در روزهای ابتدایی هفته، سرانجام در پایان معاملات سه‌شنبه مثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از آنکه بازار سرمایه در هفته‌های گذشته، رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند، در هفته جاری، چند عملکرد منفی ثبت کرد اما در پایان سه شنبه شاخص بار دیگر پیشرفت کرد.

همچنین بخوانید

بازگشت روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز با ۹۷۵۰ واحد افزایش تا رقم دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحد صعود کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با افزایشی ۶۶۶ واحدی در رقم ۷۳۰ هزار و ۴۱۲ واحد ایستاد. در این بازار ۵۳۲ هزار معامله به ارزش ۶۳ هزار و ۷۹۵ میلیارد ریال انجام شد. ۵۹ درصد نمادهای بورسی مثبت بودند که از میان آنها فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت هفته اخیر این بازار گفت که این روزها با وجود رشد شاخص کل بورس، ارزش دلاری بازار سرمایه حدود ١۶٧ میلیارد دلار است، همین نکته می‌تواند زمینه‌ساز رشد بازار سرمایه در بلندمدت باشد.

در خبری دیگر، مدیرعامل شرکت فرابورس گفت: فرابورس مطابق برنامه‌ریزی‌ها سعی داشته تا به قابلیت عرضه یک شرکت در طول هفته در بازار اول و دوم دست یابد. در حال‌حاضر تقریبا ارزش‌گذاری پنج شرکت انجام شده است و در صورت تکمیل برخی اطلاعات قابلیت عرضه دارند.

امیدواری روز: بازگشت پول‌های کره جنوبی

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آزادسازی اموال بلوکه شده ایران اظهار کرد: وزارت خارجه و بانک مرکزی برای آزاد شدن ارزهای بلوکه شده مشخصاً مورد کره جنوبی و نظایر آن اقداماتی انجام می‌دهند که پیشرفت خوبی داشته و امیدوار هستیم در هفته‌های آینده شاهد رویت نتایج عملی آن در اقتصاد باشیم و به بازار ارز ثبات‌بخشی کند.

بانک مرکزی نیز امروز پر خبر بود. بانک مرکزی در راستای اجرای تکالیف مقرر در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، آیین‌نامه پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک‌ها و شرکت‌های وابسته آن‌ها را تدوین و ابلاغ کرد.

همچنین براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی، در صورت مسدودسازی بخشی از مبلغ چک در حساب جاری صادرکننده چک برگشتی توسط سامانه محچک، صادرکننده چک می‌تواند مابه‌التفاوت وجه چک را در حساب جاری خود واریز کرده و با ارائه درخواست مسدودسازی کل مبلغ چک در حساب جاری، از چک خود رفع‌ سوء‌اثر کند. بانک عهده نیز مکلف است ضمن مسدود کردن مبلغ مذکور تا زمان مراجعه دارنده چک و حداکثر به مدت یک‌سال، ظرف مدت سه روز، واریز مبلغ را به شیوه‌ای اطمینان‌بخش و قابل استناد به اطلاع دارنده چک برساند.

تعیین تکلیف روز: خودروهای مونتاژی

پس از انجام قرعه‌کشی نوبت‌دهی متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها و پایش لیست افراد، بر اساس برنامه تولید خودروسازان، نوبت افراد و زمان تحویل خودروهای داخلی و مونتاژی تا فردا (چهارشنبه ۲۴ خرداد ماه) نهایی و در حساب کاربری متقاضیان ثبت می‌شود.

در کنار آن، به‌دنبال تغییر قیمت ۲۸ محصول ایران خودرو درپی افزوده شدن استانداردهای اجباری، به نظر می‌رسد دعوتنامه‌هایی که برای برخی مشتریان ارسال شده با کم و زیاد کردن قیمت‌ها مدل بالاتر فاکتور شده است که ایران خودرو معتقد است قیمت‌ها منطبق بر مصوبه شورای رقابت بوده و تنها میزان افزایش یا کاهش بر مبنای قیمت محصول پایه است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز درباره آخرین تصمیمات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی توضیح داد و گفت که بخش خصوصی درخواست کرده که لغو پیمان سپاری ارزی صادرات فرش سریعا ابلاغ شود.

همکاری روز: ایران و ونزوئلا

وزیر نفت از صادرات بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه پالایشگاهی به ونزوئلا خبر داد و گفت: در حوزه انرژی اسناد بسیار مهمی در بخش بالادست و پایین‌دست بین ایران و ونزوئلا امضا شده است.

همچنین ایران و ونزوئلا همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به سه کشور آمریکای جنوبی در زمینه توسعه میدان‌ها و پایانه‌های نفتی، احیای ظرفیت پالایشی و پتروشیمی چند قرارداد همکاری امضا کردند.

جدیدترین گزارش بازار نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در ماه مه، به ۷۶ دلار و ۴۷ سنت در هر بشکه رسید که هشت دلار و ۱۱ سنت معادل ۹.۶ درصد در مقایسه با قیمت ۸۴ دلار و ۵۸ سنت در آوریل، کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، به ۸۰ دلار و ۴۶ سنت در مقایسه با ۱۰۲ دلار و ۹۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا