صنعت، معدن، تجارت

تجارت ترجیحی بین ایران و هند باید فعال شود

سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به تجارت ۵ میلیارد دلاری ایران و هند در ۱۴۰۱، گفت: دولت با جدیت به دنبال فعال سازی تجارت ترجیحی با هند است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مهدی ضیغمی امروز در همایش معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های حضور در بازار هندوستان با اشاره به جلسه روز گذشته خود با سفیر این کشور، اظهار داشت: رویکرد دولت توسعه روابط با کشورهای همسو و کشورهایی است که با آنها روابط تاریخی، فرهنگی و تجاری مناسبی داریم. بنابراین هند یکی از اولویت‌های ایران در برقراری روابط تجاری و افزایش صادرات گروه‌های کالایی و تمرکز بر صادرات خدمات فنی و مهندسی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه روابط تجاری ایران و هند قبلاً مناسب بود، افزود: به دلیل تحریم‌ها صادرات برخی از گروه‌های کالایی از ایران به هند با مشکل مواجه شد، اما با این وجود روابط تجاری بین دو کشور در سال ۱۴۰۱ به ۵ میلیارد دلار رسید.

وی ادامه داد: ایران و هند سابقه تجاری خوبی دارند و از سویی دیگر از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه تجارت از جمله بندر چابهار، خطوط دریایی و خطوط هوایی در این منطقه برخوردار هستیم، با این حال تجارت با این کشور با موانعی همراه است.

ضیغمی به موانع توسعه تجارت ایران و هند اشاره کرد و گفت: یکی از این موانع استانداردهای در نظر گرفته شده برای محصولات کشاورزی است که موجب شده صادرات محصولات کشاورزی ایران به هند با مشکل مواجه شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: تعرفه واردات تعدادی از محصولات به هند برای برخی از کشورها صفر است که این موضوع موجب شده تا این کشورها با بهره‌گیری از این تعرفه، محصولات ایران را خریداری کرده و با نام خود آن محصول را به کشور هند صادر کنند.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال اخیر کارهایی که از قبل مانده بود را احیا کرد، گفت: دولت با جدیت به دنبال به نتیجه رساندن تجارت ترجیحی بین ایران و هند است که امیدواریم هر چه زودتر این تلاش‌ها به ثمر بنشیند.

ضیغمی تصریح کرد: موانع مالی و بانکی نیز بین دو کشور وجود دارد که امیدواریم این موانع نیز رفع شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا