امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

فعالیت سنتی پاشنه آشیل بخش کشاورزی/ نرخ نفوذ فناوری ۱۵ درصد است

فعالیت سنتی پاشنه آشیل کشاورزی کشور بوده و به گفته رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، نرخ نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی کشور حدود ۱۵ درصد است.

به گزارش آرمان اقتصادی، کشاورزی سنتی در ایران پاشنه آشیل این بخش بوده و این امر مشکلاتی را به همراه داشته و منجر به معضلاتی از جمله هدر رفت آب، پایین بودن بهره‌وری در حوزه کشت، فرسایش خاک و…. شده است. از این رو یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت و عمومی کردن کشت قراردادی است. اولویت دیگر حدنگاری و صدور سند برای اراضی کشاورزی بوده تا با راه اندازی رصدخانه کشت محصولات کشاورزی در سیستمی یکپارچه با بهره‌وری بالا محقق شود. ایران کشوری دارای ۴ فصل بوده و انتظار است در تأمین محصولات زراعی و باغی سهم قابل توجهی در بازار صادراتی داشته باشد. اما به دلیل عادت به یک رویه سنتی و خلأ دانش فنی در این حوزه آسیب‌های زیادی در بخش تولید و بازار به اقتصاد کشور تحمیل شده است. فعالیت دانش بنیان‌ها می‌تواند کمک بسزایی به برون رفت بخش کشاورزی از وضعیت فعلی کرده و مانند کشورهای همسایه کشاورزی صنعتی در کشور رونق بگیرد.

همچنین بخوانید

عباس صلاحی اردکانی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار وزارت جهاد کشاورزی درباره تحول در بخش کشاورزی عنوان کرد: نرخ نفوذ دانش و فناوری در کشاورزی کشورهای توسعه یافته بالای ۸۵ درصد بوده که به معنای برخورداری از کشاورزی هوشمند است و پیش‌بینی می‌شود با حضور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان که منشأ تولید علم و فناوری هستند، نرخ نفوذ دانش و فناوری در حوزه کشاورزی افزایش پیدا کند.

وی با بیان این که در بخش کشاورزی ایران، خلأ علمی وجود دارد، یادآور شد: تمایل کشاورزان برای استفاده از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی در تولید و مصرف بهینه آب نیز باید تقویت شود و در این حوزه نیاز به آموزش و ترویج مباحث علمی است.

صلاحی اردکانی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند به انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان کمک کند. ما باید برای کشاورزی کشور نسخه‌نویسی کنیم و کشاورزان بر اساس این نسخه ‎آبیاری، کود دهی و سایر عملیات را انجام دهند.

طرح‌های عمرانی و تهدید اراضی کشاورزی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در پاسخ به پرسشی دیگر در زمینه حفظ اراضی تحقیقاتی از تعرضات یا خسارت ناشی از طرح‌های عمرانی سایر نهادها گفت: در مراکز تحقیقاتی بخش کشاورزی از جمله این مرکز، پرونده‌های قضائی مختلفی در زمینه عبور دادن طرح‌های عمرانی تشکیل شده است. به عنوان مثال از وسط برخی از اراضی تحقیقاتی جاده کمربندی عبور کرده است و یا در برخی اراضی تحقیقاتی دکل برق فشار قوی احداث شده که بر فعالیت تحقیقاتی ما تأثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از این مشکلات تاکنون برای ۸۰۰ هکتار از اراضی تحقیقاتی این مرکز سند تک برگ گرفته‌ایم.

صلاحی اردکانی تاکید کرد: هر نوع چشمداشتی به اراضی تحقیقاتی و تمایل برای استفاده از این اراضی برای توسعه زیرساخت‌های شهری باید منتفی شود.

به گزارش آرمان اقتصادی یکی از چالش‌ها در فراگیری دانش در حوزه کشاورزی استقبال نکردن بخشی از بهره برداران بوده زیرا کاهش نقدینگی و آب رفت سرمایه در گردش تولیدکنندگان سبب شده تا طرح‌های فناوری با استقبال کمتری مواجه باشد. تحقق این طرح‌ها فقط با حمایت‌های مالی و معنوی دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی شدنی است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا