بورسبورس اوراق

آخرین تحولات شاخص های بخش صنعت در خرداد ۱۴۰۲/ سیاست تثبیت عامل افزایش شاخص تولید


طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی در خرداد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۲.۲ درصدی و شاخص فروش کاهش ۱.۶ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرکز پژوهش های مجلس در گزارش اخیر خود به پایش بخش صنعت و معدن اقتصاد ایران در خرداد ماه ۱۴۰۲ پرداخته است.

طبق این گزارش در خردادسال۱۴۰۲، شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۲.۲ درصدی و شاخص فروش کاهش ۱.۶ درصدی را تجربه کرده است، همچنین نسبت به ماه قبل شاخص تولیدو فروش افزایش ناچیز۸.۰ و ۰.۲ درصدی داشته اند که تحت تاثیر قطعی برق صنایع در خرداد ماه بوده است.

همچنین بخوانید

همچنین در خرداد سال ۱۴۰۲ شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شرکت های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۴.۴ و ۲.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل شاخص تولید افزایش ۴.۲ درصدی وشاخص فروش کاهش ۷.۹ درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۷.۲ و ۸.۷ درصدی ونسبت به ماه قبل کاهش ۴.۶ و ۱۰ درصدی داشته است. در خرداد سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی رشد مثبت ۰.۶ درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با کاهش نسبت به ماه قبل، به ۱۶.۷  درصد رسیده است.

گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در خرداد سال ۱۴۰۲ روند نزولی یکسال اخیر خود را ادامه داد و با ۴.۱ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۳۴.۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

آخرین تحولات شاخص های صنعت در خرداد ۱۴۰۲

رشته فعالیت های «تجهیزاتبرقی»، «دارو» و «محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات» بیشترین سهم را درافزایش شاخص تولید و رشته فعالیت های «سایرکانی غیرفلزی» و «چوب وکاغذ» بیشترین سهم را درکاهش شاخص تولید داشته اند. همچنین طی خردادماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیت های «تجهیزات برقی»، «سایر کانی غیرفلزی» و «خودرو و قطعات» بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیت های«کاشی و سرامیک» و«شیمیایی به جز دارو» بیشترین سهم را درکاهش شاخص تولیدثبت کرده اند.

گفتنی است طی خرداد سال ۱۴۰۲، شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲.۲ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۰.۸ درصدی مواجه شده است. همچنین  شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل باکاهش ۱.۴ درصدی و نسبت به ماه قبل باافزایش ناچیز ۰.۵ درصدی مواجه شده است.

همچنین شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل باکاهش ۹.۶ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش ۲درصدی مواجه شده است. همچنین شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۱۷.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل باکاهش ۴.۷ درصدی مواجه شده است.

سیاست تثبیت ارزی عامل برچیده شدن تقاضای کاذب بازار؟

یکی از نکاتی که در گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس به چشم می خورد، کاهش شاخص فروش همزمان با افزایش شاخص تولید است. در واقع شاید اینطور می توان گفت که سیاست تثبیت ارزی بانک مرکزی که تقریبا از ابتدای سال جاری اعمال شده است، توانسته با کاهش انتظارات تورمی، تقاضای سفته بازانه از بخش صنعت را کاهش دهد که همین امر موجب کاهش شاخص فروش شده است.

همچنین اگرچه برخی مدعی بودند که اعمال سیاست های تثبیتی به عاملی برای کاهش تولید تبدیل خواهد شد اما گزارش مرکز پژوهش ها و رشد ۲.۲ درصدی شاخص تولید نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان از غیر واقعی بودن این ادعا دارد.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا