اقتصاد کلان

بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور/ امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود به پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری در تابستان ۱۴۰۲ پرداخته که در این میان سه استان کهگیلویه و بویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری نامناسب‌ترین و سه استان هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالی مناسب‌ترین وضعیت را از منظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری کسب کرده‌اند.

به گزارش آرمان اقتصادی، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری در تابستان ۱۴۰۲» با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس و نیز با به‌کارگیری ارزیابی ۷۸۱۲ فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان‌های کشور، به بررسی وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان سال ۱۴۰۲ را با ۳۸ مولفه و هفت نماگر به تفکیک ۳۱ استان پرداخته‌است.

همچنین بخوانید

در این گزارش آمده است که شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران که با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری تهیه می‌شود در تابستان ۱۴۰۲ با کمیت ۵.۶۶ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) سنجیده شده‌ است. مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل قبل (بهار ۱۴۰۲) ۵.۷۳، در فصل زمستان ۱۴۰۱، ۶.۱۰ و در هر دو فصل قبل‌تر (پاییز و تابستان ۱۴۰۱)، ۶.۸۲ بوده که نشان‌ می‌دهد کمیت عددی امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به فصول قبل از آن، با توجه به ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در فصل تابستان، به مقدار قابل‌ توجهی مناسب‌تر ارزیابی شده‌است.

بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور/ امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

 بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد، عامل اصلی روند بهبودی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان ۱۴۰۲، به میزان به علت ارزیابی شدن مناسب مولفه‌های پیمایشی از سوی فعالان مشارکت‌کننده در پایش بوده است؛ البته با وجود آنکه در بهار و تابستان سال ۱۴۰۲ با نوسانات شدید نرخ ارز در بازه زمانی سنجش، مواجه نبوده‌ایم و شاخص تورم مصرف‌کننده نیز چندان دچار افزایش نبوده است. بنابراین مولفه‌های آماری نیز در ادامه بهار ۱۴۰۲، در تابستان ۱۴۰۲ نیز با کمیت عددی ۳.۹۳ وضعیت مناسب‌تری نسبت به بهار ۱۴۰۲ (۴.۱۹) از خود نشان داده‌اند، به‌نحوی که نهایتا شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در این فصل مناسب‌ترین وضعیت را از ابتدای شروع سنجش این شاخص از خود نشان داده است.  

این گزارش مطرح می‌کند که پس از تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی، به‌ترتیب استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، تهران و چهارمحال و بختیاری نامناسب‌ترین و استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالی مناسب‌ترین وضعیت را از دیدگاه فعالان کسب‌وکار از منظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند. در حالی‌که در پایش بهار ۱۴۰۲ نامناسب‌ترین استان‌ها چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان و مناسب‌ترین استان‌ها نیز هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالی بوده‌اند.

 این گزارش بیان می‌کند که در پایش تابستان ۱۴۰۲ وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ادامه فصل گذشته روند رو به بهبودی را نشان‌می‌دهد. البته مقایسه سنوات گذشته همواره نشان‌می‌دهد که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری همواره در این دو فصل مناسب‌ترین وضعیت را در میان فصول سال از خود نشان داده است.

بهبود امنیت سرمایه‌گذاری در کشور/ امن‌ترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری کدامند؟

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا