امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ارتقای بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن تنها راه نجات بخش کشاورزی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ارتقای بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن تنها راه نجات بخش کشاورزی در چالش‌های موجود است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان مغز فناور وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دانش بنیان کردن این حوزه فعالیت دارد. اصلاح بذور، تولید بذرهای هیبرید، مطالعات بیوتکنولوژی، مطالعات ژنتیکی گیاهان و… بخشی از فعالیتی است که سازمان تات برای خروج بخش کشاورزی کشور از وضعیت سنتی به مدرن است. ناپایداری تولید، فقر خاک، شوره زار شدن اراضی کشاورزی، بی آبی و…. تهدیدی است که تضمین امنیت غذایی کشور را در آینده با مخاطره مواجه خواهد کرد. سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به دنبال تزریق مطالعات در بین بهره برداران و کشاورزان است زیرا افراد که به انجام روشی عادت کرده‌اند بسیار سخت با وضعیت جدید کنار خواهند آمد و در ابتدا آن را نمی‌پذیرند.

همچنین بخوانید

حرکت به سوی تولید آفت کش‌های پایه گیاهی در تولید برنج سال گذشته اجرایی شد. امسال این امر در حجم بیشتری انجام خواهد شد. سازمان تات بنا دارد با اصلاح روش‌های کشت ضمن کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی بهره‌وری تولید را ارتقا دهد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جلسه نظارت ستادی مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، برگزاری این جلسات را ابتکاری عملی در تبادل اندیشه بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: تبادل نظر و اندیشه به صورت رو در رو فاصله بین مدیریت‌ها را می‌کاهد و حضور حداکثری نیروهای سازمان و مؤسسات تات در جلسات نظارت ستادی نشان دهنده امید کارکنان به مدیریت مجموعه است.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های مؤسسه ثبت و گواهی باید منتج به ارتقای بهره‌وری مستند در بخش کشاورزی شود، افزود: با توجه به اینکه در حوزه منابع طبیعی سازمان، نیازمند احصا و کیفی‌سازی در زمینه نهالستان هستیم، نقش‌آفرینی مؤسسه ثبت و گواهی در ارتقا و بهره‌وری تولید نهاده حائز اهمیت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قابلیت دانش‌بنیانی شدن بذر و نهال گفت: این امر می‌تواند تحول چشمگیری در حوزه ارتقا و بهره‌وری تولید بذر و نهال به ارمغان آورند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر دو عنصر مهم افق مطلوب و پایداری به عنوان غایت نهایی سازمان عنوان کرد: تجربه نشان می‌دهد برای اینکه بیشترین پایداری را در یک حرکت بزرگ داشته باشیم، باید فرآیند کار تعریف شده و کاملاً شفاف باشد.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر تنها دو درصد از بذور کشور وارداتی است، گفت: ارتقای بهره‌وری و دانش‌بنیان شدن بخش کشاورزی دو راه نجات بخش کشاورزی در چالش‌های موجود است.

خیام‌نکویی قیمت، یارانه و تعرفه بذر را از چالش‌های موجود در این حوزه اعلام کرد و گفت: برای اینکه در حوزه فناوری بذر طلایه‌دار باشید باید بر روی چالش‌های اولویت‌دار بذر و استفاده از ظرفیت‌های تات تمرکز کنید.

وی با بیان اینکه مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال یک مجموعه حاکمیتی است، گفت: این مهم فرصت را برای شما فراهم می‌کند تا سازمان‌ها و مؤسسات متناظر و پیشرفته را در دنیا پیدا کنید و با الگوبرداری و بومی‌سازی ایده‌ها حرکتی رو به رشد داشته باشید.

رئیس سازمان تات مهم‌ترین ویژگی‌های مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال را سرعت، دقت، دسترسی آسان و شفافیت عنوان کرد و گفت: این ۴ ویژگی غالب مؤسسه باید بیش از ۹۸ درصد در بستری الکترونیکی ظهور و بروز کند.

خیام‌نکویی بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های دانشگاه و دانشجویان گفت: چالش‌های مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در غالب پروپوزال قابل اجرا است و ارزان‌ترین و بهترین نیرو نیروی دانشجو است. تعامل با دانشگاه می‌تواند تحولی چشمگیر در دستیابی به فناوری‌های تولید و ارتقای کیفیت بذر به ارمغان آورد.

وی اظهار کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید برای عرضه بذر ایجاد شود و برای این منظور باید نگاه به تولید بذر یک نگاه صنعتی با حمایت بخش خصوصی باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، کرسی‌های نظریه‌پردازی، ترویجی و نخبگان را سه سطح مهم در مؤسسات تات عنوان کرد و افزود: مؤسسات برای ارتقا علاوه بر حفظ اعتبار مستقل موجود، مسؤولان را توجیه کنند و دنبال منابعی پایدار باشند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا