انرژی

رکورد تازه بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها ثبت شد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که میانگین گازرسانی روزانه به نیروگاه‌ها از ابتدای تابستان امسال تاکنون، ۳۰۶ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید چگنی با بیان اینکه امسال رکوردهایی تازه در بخش گازرسانی به نیروگاه‌ها ثبت شده است، اظهار کرد: از جمله آنها می‌توان به افزایش میانگین گازرسانی روزانه، بیشترین حجم گازرسانی در یک روز و تعداد روزهایی که بیش از تعهد و برنامه شرکت ملی گاز به نیروگاه‌ها گازرسانی شده است، اشاره کرد.

همچنین بخوانید

روزانه ۳۰۶ میلیون مترمکعب گاز برای نیروگاه‌ها

وی با بیان اینکه روند گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ صعودی بوده است، افزود: میانگین گاز تحویلی به نیروگاه‌ها پارسال (از ابتدای تابستان تا پایان مردادماه) ۲۷۴ میلیون مترمکعب در روز بود که این مقدار امسال و در همین بازه زمانی، به روزانه ۳۰۶ میلیون مترمکعب رسیده و نشانه افزایش ۱۲ درصدی این شاخص است.

رکورد بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در یک روز

معاون وزیر نفت در امور گاز، درباره ثبت رکورد بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در یک روز تصریح کرد: بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در تابستان پارسال مربوط به اول مردادماه و حدود ۳۰۲ میلیون مترمکعب بود که امسال و در روز ۲۰ تیرماه با ۳۱۸ میلیون مترمکعب گازرسانی به نیروگاه‌ها، رکوردی تازه در این بخش ثبت شد.

۴۴ روز بیشتر از برنامه مصوب گاز دریافت کرده‌اند

چگنی به رکورد جالب توجهی درباره گازرسانی به نیروگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران در مجموع ۶۱ روز تابستان امسال (از ابتدای تیرماه تا ۳۰ مردادماه)، در ۴۴ روز گاز بیشتری نسبت به تعهد و برنامه مصوب به نیروگاه‌ها تحویل داده که این مهم نقش بسزایی در تأمین پایدار جریان برق کشور داشته است.

افزایش حجم ارسال گاز

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون نسبت به زمان مشابه پارسال،‌ همچنین برنامه تکلیفی و ابلاغی اعلام‌شده یک گام جلوتر هستیم و یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها تحویل داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: تحویل گاز بیشتر به نیروگاه‌ها، سبب کاهش مصرف سوخت مایع و فرآورده‌های نفتی می‌شود که خود می‌تواند هم در بحث مسائل محیط زیستی و هم بحث صرفه‌جویی ارزی بسیار حائز اهمیت باشد.

صرفه‌جویی بیش از ۱.۵ میلیارد دلار

چگنی افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها را دارای دو مزیت دانست و گفت: در مرحله نخست، این مهم، حداکثر حجم ذخیره‌سازی فرآورده و تأمین کامل خوراک نیروگاه‌ها با گاز طبیعی را به همراه داشته و در مرحله دوم، افزایش بازده نیروگاه‌ها و به تبع آن، کاهش آلاینده‌های محیط زیستی را به ارمغان می‌آورد.

وی تصریح کرد: افزایش تحویل یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعبی گاز به نیروگاه‌ها و جایگزینی آن با مصرف فرآورده‌های نفتی، افزون بر صرفه‌جویی ارزی بیش از ۱.۵ میلیارد دلاری، کمک شایانی نیز به ناوگان حمل‌ونقل و پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین حداکثری سوخت سفرهای تابستانی کرده است.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا