اقتصاد کلان

جهش صادراتی در ۲ سال ابتدایی دولت سیزدهم

طبق آمارهای منتشر شده، صادرات نفتی و غیر نفتی ایران در دو سال گذشته از دولت سیزدهم با رشد مناسبی نسبت به گذشته مواجه شده است که می‌توان به عوامل مختلفی در این زمینه از افزایش ارزش صادرات غیر نفتی، افزایش تجارت با حوزه اوراسیا، افزایش صادرات گاز و غیره اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده صادرات غیر نفتی در پایان سال گذشته به ۵۳ میلیارد دلار رسیده که در نوع خود رکورد جدیدی به شمار می‌رود. در همین زمینه می‌توان به ویژگی‌هایی از جمله افزایش ۱۰ درصدی ارزش صادرات کشور در سال ۱۴۰۱، افزایش ۲۰ درصدی تجارت با کشورهای حوزه اتحادیه اوراسیا و نهایتا صادرات دارو به کشورهای ترکیه، سوریه، ونزوئلا، کوبا، روسیه و غیره نیز اشاره کرد.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر صادرات نفت خام، گاز، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی با افزایش ۲۰۰ درصدی در دو سال گذشته از دولت سیزدهم مواجه شده است. این مسئله سبب شده با افزایش صادرات و مصارف داخلی میعانات گازی، تمامی میعانات گازی شناور روی آب کشور که در ابتدای دولت به ۸۷ میلیون بشکه بالغ می‌شد، به فروش برسد. همچنین صادرات گاز مایع (LPG) کشور رشد ۲۱ درصدی و صادرات گاز طبیعی با درنظر گرفتن سوآپ افزایش ۲۵ درصدی داشته باشد.

یکی دیگر از عوامل توسعه صادرات در دو سال اخیر حمایت از صادرات محصولات بومی حوزه فاوا و کمک به بازارسازی بوده است؛ به گونه‌ای که تجهیزات بومی فاوا به چهار کشور توسط بخش خصوصی با حمایت‌های صورت گرفته انجام شده و از سوی دیگر شرکت‌های جدیدی نیز به حوزه صادرات محصولات فاوا وارد شده‌اند.

در کنار سه عامل توسعه دهنده صادرات نفتی و غیر نفتی صدور خدمات فنی و مهندسی نیز نقش قابل توجهی داشته است. انعقاد قرارداد پالایشگاه ال‌پالیتو با ونزوئلا به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو، انعقاد قرارداد تعمیرات اساسی و تکمیل بندر نفتی خوزه ونزوئلا به ارزش ۶۴ میلیون دلار، انعقاد قرارداد بازسازی و نوسازی واحد آمونیاک مجتمع پتروشیمی آنا ماریا کامپوس ونزوئلا به ارزش ۸۳ میلیون دلار، انعقاد قرارداد ریکاوری کامل تله‌متری ایستگاه‌های گاز ونزوئلا به ارزش ۵۸ میلیون دلار، انعقاد تفاهم‌نامه احداث خط لوله ۳۶ اینچی و ۵۴ کیلومتری آلتاگراسیا – آریچونا ونزوئلا، انعقاد تفاهم‌نامه احیا و بازسازی پالایشگاه کاردون با طرف ونزوئلایی و انعقاد تفاهم‌نامه اورهال پالایشگاه پدرو سدنیو با طرف ونزوئلایی از مهمترین قراردادهای این حوزه است که ارزآوری بالایی برای ایران به همراه داشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا