امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۵ هزار و ۳۰۰ طرح صنایع تبدیلی در کشور وجود دارد

همدان-وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۵ هزار و ۳۰۰ طرح صنایع تبدیلی در کشور وجود دارد که ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صف اخذ تسهیلات هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد علی نیکبخت بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست مشترک با کشاورزان اظهار کرد: استان همدان در چند محصول رتبه اول تا هشتم را دارد و در تولیدات کشاورزی در کشور برجسته است مخصوصاً در سیب زمینی تولید کننده عمده کشور می‌باشد.

همچنین بخوانید

وی افزود: بنده شرمنده کشاورزان هستم که با مشکلات بسیار و در این شرایط سخت در عرصه تولید کار می‌کنند و به همه کشاورزان که بخش عمده نیاز کشور را تأمین می‌کنند خدا قوت عرض می‌گوئیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه همه همکاران در وزارت جهاد کشاورزی موظفند با توجه به مسئولیتی که در اسناد بالادستی دارند و در سیاست‌های ابلاغی رهبری نیز اعلام شده از کشاورزان حمایت کنند، گفت: حتماً باید نگاه همه بخش‌های حاکمیت اعم از مجلس، دولت و همه دستگاه‌ها تأمین معیشت مردم باشد.

نیکبخت خاطرنشان کرد: باید مجلس کمک کند در بودجه سال آینده شرایط را تغییر دهیم و به معنای واقعی از کشاورز و تولید حمایت کرده و امور را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم در بودجه ۱۴۰۳ بودجه و شرایط را تغییر دهیم و به معنای واقعی از کشاورزان حمایت کنیم و امور را تسریع کنیم تا بتوانیم با کمترین دغدغه تأمین غذا را انجام دهیم، بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ اعتبارات آب‌وخاک به عنوان زیرساخت و بستر کار کشاورز بیش از ۷ هزار میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۲ به ۳ میلیارد تومان رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: سال ۱۴۰۱ اعتبارات آبخیزداری با توجه به اهمیتی که دارد که باعث کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش و تغذیه منابع آب و سفره‌های آب می‌باشد ۴ هزار میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نیکبخت در ادامه بابیان اینکه ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گزاری صنایع تبدیلی تکمیلی دام، طیور گلخانه شیلات پرونده برای دریافت تسهیلات است، گفت: ۵ هزار طرح صنایع تبدیلی امروز در کل کشور از ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صف اخذ تسهیلات هستند.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی وزارت جهاد و کشاورز مظلوم واقع شده است، نگاه آقا این است اگر به معیشت مردم نرسید هر کار دیگری کنید روی آن کار غبار است اگر می‌خواهید رضایت مردم را داشته باشید به معیشت مردم برسید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه متأسفانه بخش‌هایی از دولت زمانی متوجه می‌شوند که ۱۰ سال گذشته ولی کاری انجام نشده و چقدر ضرر و زیان متوجه کشور شده است، گفت: مجلس ۱۰۰ همت را برای خرید گندم می‌گذارند ولی برای محصولات دیگر این کار انجام نمی‌شود، در بودجه ۱۴۰۳ باید کمک کنند تا از این وضع دربیایم با منابع پایه و خوب استفاده کردن می‌توان ظرفیت تولید را بالا ببریم.

وی افزود: اولویت ما در وزارت جهاد اول سرمایه گذاری در حوزه شیلات است چون فرصت‌های بی نظیری در شیلات وجود دارد که هیچ حوزه‌ای در اقتصاد ملی با اندازه شیلات فرصت سرمایه گذاری ندارد.

وی با اشاره صنایع تبدیلی بیان کرد: اولویت دوم صنایع تبدیلی تکمیلی است که تولید کننده را نجات می‌دهد، شهریور ماه روزانه ۶۰ هزار تن روزانه گوجه برداشت می‌شود که ۷ هزار تن مصرف و ۵۳ هزار تن روی دست ماست که روزانه ۳ هزار تن صادرات داریم ۵۰ هزار تن دیگر بقیه تبدیل به رب می‌شود که اگر صنایع تبدیلی نبود فاجعه به وجود می‌آمد.

وی عنوان کرد: کل تسهیلاتی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه است که با منابع تفکیک به ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و به جرأت می‌توان گفت تمام این منبع به همدان داده شود کم می‌آورد و حتی توزیع استانی انجام شود به هرکدام ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و ۳۰۰ کم می‌آوریم.

نیکبخت با بیان اینکه در کارهای زیرساختی اتمام بحث‌ها در آب و خاک جلوتر از آبخیزداری هستیم و در آبخیزداری عقب هستیم، گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران ملت بزرگی است و جمعیت زیادی داریم روزانه ۸ هزار تن گوشت گرم مرغ و ۳ تن گوشت قرمز مصرف می‌کند این مقدار به اندازه تمام کشورهای اطراف ایران است.

وی افزود: تأمین غذا و تنظیم بازار در کشور ما در هر شهر و روستا باید از مسیر تولید داخل و تولیدکننده ایرانی تأمین شود.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در اقصی نقاط کشور واحدهای دامداری که اگر نیمه تعطیل یا تعطیل هستند فعال شوند و نترسیم و به سمت تولید پیش برویم با تمام سختی‌هایی که پیش رو داریم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا