بین الملل

افزایش دوباره تورم در جهان با رشد قیمت نفت

قیمت نفت در بازار جهانی از ماه ژوئن تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته و همین امر به گسترش نگرانی‌ها نسبت به بالا رفتن تورم در جهان منجر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از گاردین، قیمت نفت در بازار جهانی برای نخستین بار در سال جاری در آستانه رسیدن به کانال ۱۰۰ دلار در هر بشکه است و از ماه ژوئن تاکنون ۳۰ درصد افزایش یافته است. دلیل رشد قیمت نفت در بازار جهانی کاهش عرضه از سوی روسیه و عربستان در کنار افزایش تقاضا از طرف چین بوده است.

همچنین بخوانید

طی روزهای گذشته قیمت نفت برنت از ۷۲ دلار در هر بشکه در ماه ژوئن به ۹۴ دلار رسیده و قیمت نفت آمریکا هم از ۶۷ دلار به ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش یافته است. در پی افزایش قیمت نفت، قیمت بنزین و گازوئیل در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس بالا رفته و از ماه ژوئن تاکنون به ازای هر لیتر ۱۰ پنس گران‌تر شده است.

نهاد ARC انگلیس می‌گوید: متوسط قیمت بنزین بدون سرب در انگلیس به ۱.۵۲ پوند به ازای هر لیتر رسیده است. در آمریکا هم که مالیات بر سوخت کمتری نسبت به انگلیس اعمال می‌شود، قیمت هر گالن بنزین ۱۰ درصد رشد کرده و به ۳.۹ دلار رسیده است. هر گالن بنزین معادل ۳.۸ لیتر است.

افزایش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی در آمریکا، اروپا و اخیراً هم چین، موجب شده تا شاهد افزایش بیشتر قیمت سوخت هواپیما در بازار جهانی باشیم. درواقع قیمت هر گالن بنزین هواپیما در آمریکا از ۲.۰۵ دلار در ماه می با ۵۰ درصد افزایش به ۳.۰۷ دلار رسیده است.

اوایل ماه جاری عربستان اعلام کرد که کاهش مجموعاً ۱.۳ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت خود به بازار جهانی را تا پایان سال ادامه خواهد داد و همین امر موجب شده تا شاهد کاهش سریع‌تر میزان نفت انبارشده در ذخیره‌گاه‌های کشورهای جهان باشیم. در ابتدا قرار بود عربستان به طور داوطلبانه فقط برای یک ماه صادرات نفت خود را یک میلیون بشکه پایین بیاورد، اما به فاصله چند هفته پس از این تصمیم اعلام کرد که روند کاهش عرضه نفت را تا پایان سال جاری ادامه می‌دهد.

کاهش عرضه از سوی روسیه هم که با هدف افزایش قیمت نفت در بازار جهانی انجام شده، از سوی دیگر کشورهای عضو اوپک مورد حمایت قرار گرفته است.

آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد که کاهش عرضه از سوی دو کشور مذکور عضو اوپک پلاس باعث کمبود قابل توجه عرضه نفت به بازار جهانی خواهد شد و به نوسان شدید قیمت نفت در بازار منجر می‌شود. اخیراً اوپک هم اعلام کرده که در سه ماهه پایانی سال جاری، بازار جهانی نفت با کمبود ۳ میلیون بشکه‌ای روزانه عرضه نفت مواجه خواهد شد و شاهد بیشترین کسری عرضه به بازار در بیش از ۱۰ سال گذشته خواهیم بود.

افزایش قیمت سوخت و تقاضای نفت از سوی چین، که بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان به‌شمار می‌رود، شرایط را برای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف در کنترل تورم سخت‌تر کرده و خواهد کرد. در نیمه نخست امسال، کاهش قیمت نفت در بازار جهانی نقش به سزایی را در پایین آمدن تورم در برخی کشورهای جهان ایفا کرد، اما حالا پیش‌بینی قیمت نفت حاکی از روند افزایشی بهای این حامل انرژی است که تلاش‌های ضد تورمی بانک‌های مرکزی کشورهای جهان را به بن‌بست می‌کشاند.

بانک مرکزی اتحادیه اروپا برای دهمین بار طی هفته گذشته نرخ بهره را افزایش داد و در حالی که گفته می‌شد این آخرین بار است که نرخ بهره در اروپا افزایش می‌یابد، اما حالا سیاست‌مداران اروپایی می‌گویند موضوع افزایش نرخ بهره همچنان روی میز است.

بانک مرکزی آمریکا هم که به نظر می‌آمد ماجرای بالا بردن نرخ بهره را کنار گذاشته، اعلام کرده در ماه نوامبر هم احتمال افزایش نرخ بهره وجود دارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا