اقتصاد کلان

کدام کشورها مسوول رکورد بدهی جهان شدند؟

بدهی جهانی به بالاترین حد خود رسیده است و ایالات‌متحده، ژاپن، بریتانیا و فرانسه بیشترین افزایش را به ثبت رساندند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بیزنس، موسسه مالی بین‌المللی (IIF) گزارش کرد که انبوه بدهی جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با ۱۰ تریلیون دلار افزایش به رکورد ۳۰۷ تریلیون دلار رسیده است. این گزارش افزود که ایالات‌متحده، بریتانیا و ژاپن از جمله بازارهایی هستند که باعث افزایش قیمت می‌شوند.

همچنین بخوانید

بر اساس گزارش موسسه مالی بین‌المللی، برنامه نرخ بهره بالا که در اکثر اقتصادها مشاهده می‌شود، این رقم را افزایش داده و به این ترتیب، سهام بدهی فعلی ۱۰۰ تریلیون دلار بیشتر از یک دهه قبل است.

در این گزارش آمده است: «پس از اینکه شاهد کاهش هفت فصلی متوالی در این مورد بودیم، نسبت بدهی جهانی به تولید ناخالص داخلی در دو سه ماهه اول سال جاری سیر صعودی خود را از سر گرفته و اکنون حدود ۳۳۶ درصد از ۳۳۴ درصد سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ در نوسان است».

بیش از ۸۰ درصد از انباشت بدهی از بازارهای بالغ حاصل شده است که ایالات‌متحده، ژاپن، بریتانیا و فرانسه بیشترین افزایش را به ثبت رسانده‌اند.

موسسه مالی بین‌المللی گفت: در بازارهای نوظهور، این افزایش در چین، هند و برزیل بارزتر بوده است.

این گزارش همچنین هشدار داد که بدهی داخلی دولت در بسیاری از کشورهای بازارهای نوظهور در سطح هشدار دهنده است.

موسسه مالی بین‌المللی در همین حال اعلام کرد: «بار بدهی مصرف‌کننده تا حد زیادی در بازارهای بالغ قابل مدیریت باقی می‌ماند و در صورت تداوم فشارهای تورمی، فضای بیشتری برای سختگیری بیشتر بانک مرکزی فراهم می‌کند».

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا