صنعت، معدن، تجارت

ثبت ماهانه هزار شکایت اینمادی/ صدور ۴۰ هزار اینماد در نیمه نخست

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک گفت: روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ شکایت (در حوزه اینماد) و ماهانه حدود ۱۰۰۰ شکایت ثبت می‌شود که بیشترین عنوان شکایت نیز مربوط به عدم ارائه کالا و خدمت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امین کلاهدوزان رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک در خصوص تغییرات سامانه اینماد، اظهار کرد: مجموعه شرکت‌های دارای اینماد بیش از ۱۸۰۰ همت معامله تجارت الکترونیک را ثبت کردند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۴۸ درصدی را داشته است. در شش ماه نخست امسال ۴۰ هزار اینماد جدید صادر شده است و تا این لحظه این مادهای فعال برای شرکت‌ها به ۱۸۰ هزار عدد رسیده است. البته ۲۰۰ هزار اینماد صادر شده است که برخی فعال نیستند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مورد شکایات گفت: روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ شکایت و ماهانه حدود ۱۰۰۰ شکایت ثبت می‌شود که بیشترین عنوان شکایت نیز مربوط به عدم ارائه کالا و خدمت است.

کلاهدوزان درباره رونمایی از سامانه جدید اینماد نیز گفت: اواخر شهریور ماه امسال با توجه به نظراتی که برای بهبود این سامانه وجود داشت، تغییراتی در آن ایجاد و اواخر شهریور سامانه جدید رونمایی شد. سامانه اینماد جدید از ابتدای هفته جاری به صورت کامل در حال فعالیت است و در بازه دو ۲هفته‌ای که از آغاز به کار این سامانه می‌گذرد، ۲۰۰ کسب و کار اشکالاتی داشتند که موانع آنها را برطرف کردیم و از روز شنبه گذشته این سامانه بدون مشکل در حال انجام فعالیت است.

وی افزود: روال کار سامانه جدید با شاپرک و نهادهای نظارتی مانند گذشته برقرار است. کاربران نیز می‌توانند در بخش کاربری اینماد یا شکایت‌های خود را ببیند و پاسخ بدهد. همچنین بخش‌هایی به سامانه جدید اضافه شده که کاربران را از ثبت و پیگیری تیکت بی‌نیاز کرده است.

به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دو هفته از آغاز به کار سامانه جدید می‌گذرد و گزارش‌هایی در خصوص مشکلات سامانه مطرح شده است. این گزارش‌ها عموماً به مشکلات فنی سامانه جدید مربوط نبوده و ایراد کار در بخش دیگری بود؛ اما چون روی کار آمدن سامانه جدید با این مشکلات همزمان شده آن را به مشکل داشتن سامانه مربوط کرده‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه هنوز بخشی از خریداران از اینماد آگاهی ندارد، تصریح کرد: بنابراین بخشی از مصرف کنندگان بدون توجه به اینکه سایتی اینماد دارد یا نه از آن خرید می‌کنند و بعد با مشکل مواجه می‌شوند. توصیه ما این است حتی برای سایت‌هایی که اینماد دارند، با کلیک بر روی لوگوی اینماد، سوابق آن را بررسی کنید. در اصل در این بخش کاربر می‌تواند سوابق شکایت، تخلف و رسیدگی به آن‌ها، رضایت سایر خریداران و غیره را مشاهده کنند.

به گفته وی، حجم قابل توجهی شکایت از کسب و کارهای اینترنتی در پلیس فتا یا دادستانی وجود دارد که عمدتاً مربوط به خرید از سایت‌های بی‌نام و نشان با فاقد نماد اعتماد الکترونیک است. مرکز توسعه تجارت الکترونیک هم فقط می‌تواند به شکایات مربوط به کسب و کارهای داری اینماد رسیدگی کند.

تکمیل انتقال اینماد به سامانه جدید

ندا مصطفوی معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک تاکید کرد: بازنویسی سامانه اینماد چندین سال در دستور کار قرار داشت. فرآیندهایی به سامانه اضافه شده و سبب ناهماهنگی ایجاد کرده بود. ضمن اینکه قوانین تغییر کرده بودند و بخشی قسمت‌ها نیز نیاز به بعد از چند سال بروزرسانی سامانه انجام شد و فرآیندهایی مانند انتقال به سامانه اضافه شده است. فرآیند تعریف نمایندگی و ابطال هم به سامانه اضافه شده است.

وی افزود: فرآیند تفویض اختیار نیز اضافه شده است. مراحل برای کاربر نمایش داده می‌شود و احراز هویت یکپارچه به سامانه اضافه شده است. مهاجرت به یک سامانه جدید با مشکلاتی همراه خواهد بود و در روزهای اول دچار مشکلاتی بودیم اما در حال حاضر سامانه تثبیت شده و بیش از دو هزار اینماد صادر شده است. ارتباط با شاپرک پایدار است و ظرف مدت اخیر یک مورد مشکل در این زمینه نداشتیم.

معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک اظهار کرد: اکثر افرادی که در زمان انتقال سامانه در صف مانده بودند درخواست جدید اینماد داشتند و مواردی که مربوط به تمدید اینماد بودند را برای بستن درگاه پرداخت به شاپرک معرفی نکردیم و یک تا دو هفته به آنها فرصت می‌دهیم تا کار خود را انجام دهند. بیش از ۲۰۰ هزار اینماد صادر شده که ۱۸۰ هزار مورد فعال است. در خصوص شکایات هم به طور متوسط ۲۰ تا ۳۰ شکایت در روز در سامانه ثبت می‌شود که بیشتر آنها با میانجی‌گری حل می‌شود. بیشتر موارد نیز مربوط به عدم دریافت کالا و خدمات است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا