انرژی

از افزایش تولید و صادرات نفت ایران بدون چراغ سبز امریکا تا منفی شدن تراز میعانات گازی

علی‌رغم دست و پا زدن آمریکا برای تحت فشار گذاشتن نفت ایران و اعمال تحریم‌های جدید، طلای سیاه ایران درحال اوج‌گیری است و آن‌طور که وزیر نفت اعلام کرده در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم. همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و آمریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.

به‌ گزارش ایسنا، جواد اوجی پایان این هفته و همزمان با دور دوم سفر استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به استان فارس رفت، در این سفر ضمن افتتاح پروژه‌های متعدد در حوزه صنعت نفت از اقتدار و قدرت‌نمایی نفت ایران صحبت به میان آمد.

به ازای تولید هر ۱۰۰ بشکه نفت و میعانات گازی در دولت سیزدهم ۷۸ بشکه کشفیات جدید انجام شده است، تولید نفت در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ۲.۲ میلیون بشکه بود، در حالی که اکنون این شاخص به بیش‌از سه میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده و آن طور که اوجی اعلام کرده تا پایان امسال رکوردهایی تازه‌تر در این زمینه خواهیم داشت.

به گفته او دیگر خبری از مسدود شدن پول محموله‌های نفت خام فروخته شده و انبار شدن میعانات گازی نیست،   به اذعان سناتورهای آمریکایی، هیچ‌گونه تخفیف یا رفع تحریمی در زمینه فروش و صادرات نفت ایران انجام نشده بلکه تحریم‌های تازه هم اعمال شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه وجود ۸۷ میلیون میعانات گازی روی آب‌های خلیج فارس و نزدیکی به ورود به فصل سرما و تأمین گاز کشور پاشنه آشیل دولت در ابتدای کار دولت سیزدهم بود، گفت: از آنجا که بازاریابی برای میعانات گازی در دولت گذشته انجام نشده بود، با اجاره و خریداری کشتی حجم زیادی از میعانات روی آب ذخیره شده بود و شاهد بودید که کشور در زمستان ۱۳۹۹ با قطعی برق به‌دلیل کمبود سوخت نیروگاه‌ها روبه‌رو بود، زیرا برای کاهش تولید میعانات، تولید گاز را کم کرده بودند.

وی افزود: اما امروز تراز ما در حوزه میعانات گازی منفی است، یعنی هم‌اکنون متقاضی میعانات گازی ما چه در داخل و چه از خارج افزایش یافته است که تولید ۷۶۰ هزار بشکه‌ای ما جوابگو نیست. سالانه ۴۳۰ میلیون دلار اجاره کشتی‌ها برای نگهداری میعانات روی آب بود که همه این کشتی‌ها با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم و بازاریابی و نرخ مطلوب به فروش رفت و حتی یک سنت ما نیز در بانک‌ها مسدود نشده است.

همچنین در این سفر عملیات اجرایی احداث مجتمع پتروشیمی سیگلو با ۲۷۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و با هدف تکمیل زنجیره ارزش متانول با حضور اوجی و جمعی از مسئولان استانی و مدیران ارشد صنعت نفت در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد.

بهره‌برداری ‌از یک طرح پالایشی در شهرک صنعتی مُهر با ظرفیت پالایش سالانه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه میعانات گازی (روزانه ۱۰ هزار بشکه) و سرمایه‌گذاری  ۳۰ هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال به‌ عنوان بزرگ‌ترین طرح پالایشی بخش خصوصی برنامه دیگر اوجی در این سفر بود.

وزیر نفت همچنین در نشست شورای اداری شهرستان مُهر و مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات بیش از ۹۰۰ طرح گازرسانی استان فارس با اعتبار ۲۲۰۴ میلیارد تومان حضور یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا