طلا و ارزکسب و کار

بهترین‌ راه سرمایه‌گذاری در طلا کدام است؟

امروزه بسیاری از افراد به دنبال راهی برای حفظ ارزش پول و دارایی‌های خود هستند و برای این هدف اقدامات متفاوتی از جمله سرمایه گذاری در مسکن، طلا، بورس، خودرو و… انجام می‌دهند.

سرمایه گذاری در طلا یکی از رایج‌ترین روش‌‌هایی است که از گذشته مورد توجه اقشار مختلف جامعه برای سرمایه‌گذاری بوده است و ورود به بازار طلا نیاز به دانش و تخصص مالی بالایی ندارد.

برای سرمایه‌گذاری در طلا روش‌های مختلفی وجود دارد که به دو دسته روش‌های سرمایه‌گذاری فیزیکی و روش‌های غیرفیزیکی تقسیم می‌شوند. هر فرد به نسبت میزان بودجه‌ی خود می‌تواند یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری طلا را انتخاب کند.

همچنین بخوانید

روش‌های سرمایه‌گذاری فیزیکی طلا

این روش‌ها شامل خرید مستقیم طلا به صورت طلای زینتی، طلای آب شده، طلای دست دوم، سکه یا شمش طلا و … می‌شود. خرید طلا به این شیوه معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • پرداخت هزینه‌های مازاد مانند اجرت ساخت، سود فروشنده، مالیات و وزن سنگ‌های غیر اصل
  • ریسک نگهداری طلای فیزیکی و احتمال سرقت آن
  • کسر هزینه‌‌های اضافی در زمان فروش
  • ریسک عدم اصالت طلا
  • عدم امکان خرید شمش طلا و طلای نو با سرمایه اندک (شمش‌های گرمی که در بازار موجود هستند نیز به دلیل داشتن اجرت و کارمزد بسیار بالا گزینه مناسبی برای افراد با سرمایه اندک نیستند.)

روش‌های سرمایه‌گذاری غیر فیزیکی طلا

این روش‌ها شامل خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا، صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا و خرید شمش طلا از بورس می‌شود. این نوع سرمایه گذاری نیاز به کد بورسی داشته و با توجه به مزیت‌هایی که دارد، مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

از جمله مزیت‌های سرمایه‌گذاری غیر فیزیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به نگهداری فیزیکی و در نتیجه جلوگیری از سرقت و گم شدن آن
  • کارمزد پایین تر نسبت به روش‌های فیزیکی
  • قدرت نقدشوندگی بالا
  • قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ی اندک (در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا)
  • مدیریت حرفه ای سرمایه توسط مدیران حرفه‌ای در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا جایگزین خرید فیزیکی طلا

صندوق های سرمایه گذاری یکی از مهم‌ترین سازوکارهای سرمایه گذاری در بازارهای مالی به شمار می‌روند.

مدیران این صندوق‌ها با پشتوانه مبلغی که توسط سرمایه‌گذاران در اختیارشان قرار می‌گیرد و با تشکیل سبدی از اوراق بهادار مختلف، سرمایه آن‌ها را مدیریت کرده و ریسک و بازده را به نحو مطلوبی کنترل می‌کنند.

صندوق‌های طلا قابل معامله در بورس (ETF) هستند که حداقل ۷۰ درصد سرمایه را در گواهی سپرده سکه طلا، حداکثر ۲۰ درصد در اوراق طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها نیاز به مراجعه حضوری نبوده و به صورت آنلاین و از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها امکان خرید و فروش آن‌ها فراهم است. با حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کنید و این ویژگی باعث شده تا افراد با سرمایه‌ی اندک نیز بتوانند از مزایای سرمایه‌گذاری در طلا بهره‌مند شوند.

صندوق عیار کارگزاری مفید

صندوق عیار مفید یکی از صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بازار بورس است که از تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ فعالیت خود را به عنوان صندوق مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا آغاز کرده است و می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌ گذاری در طلا باشد. با توجه به ترکیب دارایی‌های صندوق عیار، بازدهی آن تحت تاثیر بازدهی سکه طلا، شمش طلا و اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا قرار دارد.

واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق عیار را می‌توانید از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری خود و با جست‌و‌جوی نماد «عیار» خریداری کنید.

خرید طلا به صورت فیزیکی یا غیر فیزیکی؟

انتخاب بین این روش‌ها به اهداف، میزان ریسک پذیری، افق زمانی و میزان سرمایه‌ شما بستگی دارد. بعضی از افراد خرید طلای نو یا دست دوم را ترجیح می‌دهند، زیرا علاوه بر سرمایه گذاری می‌توانند استفاده شخصی و زینتی نیز از آن داشته باشند. انتخاب بعضی از افراد خرید شمش، سکه و طلای آب شده بوده و افرادی دیگر گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند چرا که این گواهی‌ها معاف از مالیات بوده، قدرت نقدشوندگی بالایی داشته و از سرقت و مفقود شدن، در امان هستند.

اما افرادی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در طلا بوده و به دنبال روشی مطمئن برای این کار هستند، می‌توانند در صندوق‌های طلا سرمایه‌گذاری کنند. بدین ترتیب، بدون خرید فیزیکی طلا و بدون نیاز به دانش و صرف زمان برای تحلیل و رصد بازار و حتی با سرمایه‌ای اندک، با بهره‌گیری از مهارت و تخصص کارشناسان و تحلیلگران حرفه‌ای بازار سرمایه، از بازدهی این بازار بهره‌مند می‌شوند.

منبع
این مطلب رپورتاژ آگهی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا