امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۲۶هزار تن محصولات گلخانه‌‎ای طی یک سال به روسیه صادر شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از صادرات بالغ بر ۲۶ هزار تن محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌های استان تهران به کشور روسیه طی یک سال خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، جبرئیل برادری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی در سفر به روسیه و حضور در نمایشگاه Made in Russia مسکو با اشاره به توانمندی‌های صادراتی بخش کشاورزی استان تهران گفت: ۲۶ هزار تن انواع فلفل، بادمجان، کاهو، کلم، کرفس و گوجه فرنگی تولیدی استان از فروردین سال گذشته تا کنون به روسیه صادر شده است.

وی ادامه داد: بیشترین میزان صادرات در بین شهرستان‌های استان تهران مربوط به شهرستان‌های ورامین و پیشوا است و اغلب از مرز آستارا صادرات انجام می‌شود.

برادری تصریح کرد: همچنین ۳۶ هزار تن پسته و مغز پسته، زعفران، قارچ خوراکی، رز شاخه بریده، آگاو (نوعی گل زینتی)، سبزیجات خشک و گیاهان دارویی از استان تهران در یک سال اخیر صادر شده که قرنطینه و کنترل بهداشتی این محصولات توسط حفظ نباتات و قرنطینه سازمان جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

وی در خصوص روند صادرات این محصولات گفت: کشاورزان استان تهران به دلیل ارزآوری بالا و سهولت تبادلات مالی نسبت به کشورهای اروپایی، روسیه را مقصد مناسبی برای صادرات محصولات خود می‌دانند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اضافه کرد: تمامی کارهای خروج محموله‌ها در گمرکات انجام می‌شود و تنها در مورد صادرات محصولات سبزی و صیفی (فلفل و بادمجان) به روسیه، تاییدیه سلامت محصول از مبدا تولید (گلخانه و باغ) کنترل می‌شود و پس از اخذ گواهی سلامت از غذا و دارو و کلینیک‌های درجه یک گیاه‌پزشکی امکان صادرات این کالاهای کشاورزی فراهم می‌شود.

وی در خصوص علت این روند گفت: شرایط روسیه ایجاب می‌کند که سلامت محصولات سبزی و صیفی از مرحله تولید تا سورتینگ و بسته بندی کنترل شود تا محصولی سالم و عاری از هرگونه ویروس و بیماری به این کشور برسد؛ حتی پس از صدور گواهی‌ها و تاییدیه‌های سلامت کلینیک محموله‌ها را پلمپ کرده و گواهی بهداشت نهایی در مرز صادر می‌شود.

برادری با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان همپای کشاورزان در امر تولید تا بازار است، گفت: در ابتدای این سفر نشستی با حضور تولیدکنندگان استان تهران با سفیر ایران در مسکو برگزار شد که فعالان اقتصادی این استان از جمله کشاورزان و گلخانه داران به طرح موانع فراروی توسعه مبادلات تجاری دوجانبه پرداختند.

وی الزام صادرکنندگان به بازگرداندن ارز ناشی از صادرات، نرخ برابری روبل و ریال، مشکلات گمرکی در ایران و وضع قوانین محدودکننده صادرات در کشور را از مهمترین موانع موجود در تجارت ایران و روسیه از سوی فعالان خواند و افزود: فعالان اقتصادی با بیان مشکلات خود خواستار تلاش سفارت برای حل این مسائل و دغدغه‌ها شدند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا