انرژی

کمک مولدهای اضطراری به ناترازی برق/ به دنبال توسعه ذخیره‌سازی انرژی هستیم

مدیر عامل توانیر با اشاره به آخرین وضعیت آماده بکاری مولدهای برق اضطراری، گفت: از ۲۴ هزار مرکز، مراکزی را پایش کردیم و اکنون با مدیریت مصرف ادارات و مولدهای که در مدار بود، ۹۰۰ مگاوات به شبکه برق کمک شد که معادل نیروگاه ۱۱۲۵ مگاواتی است.

به گزارش آرمان اقتصادی،  آرش کردی در مراسم هفته پدافند غیرعامل و دوازدهمین دوره رزمایش سراسری مولدهای اضطراری با بیان اینکه مولدهای اضطراری در دو سال گذشته کمک ویژه ای به ما  داشته‌اند،  گفت: در حال حاضر دنیا به سمت توسعه انرژی تجدیدپذیر رفته و بنابر این است که این انرژی به ۳۰ درصد ظرفیت منصوبه برسد، در حال حاضر فاصله زیادی داریم بنابراین باید اقدامات اساسی در این حوزه صورت گیرد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه در پیک مصرف سال جاری با اقداماتی که صورت گرفته به نحوی عمل کردیم که به تولید صنعتی، رفاه اجتماعی و بخش خانگی آسیبی وارد نشود،  اظهار کرد: ما با تدبیر توانستیم ناترازی را جبران کنیم و در این راستا ۹۰۰ مگاوات در بخش ادارات از مولدها استفاده کردیم.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه اگر امسال همکاری مشترکان نبود، کسری برق معضل ایجاد می کرد،  گفت: امسال با توجه به استقرار گنبد حرارتی در خاورمیانه، علیرغم اینکه پیش بینی می شد شرایط سختی را به لحاظ تامین برق داشته باشیم اما توانستیم بخوبی پیک مصرف را پشت سر بگذاریم.

کردی با بیان اینکه افزایش دما باعث شد ما بدبینانه‌ترین حالت را پیش بینی کنیم،  گفت: هر یک درجه افزایش دما افزایش مصرف ۱۸۰۰مگاواتی را در پی داشت و پیش‌بینی می‌شد که بدترین سناریوها اتفاق بیفتد و مصرف در روزهای متعددی از ۷۳ هزار مگاوات بالاتر برود.  

وی با بیان اینکه ما در یک روز پیک مصرف ۷۳ هزار و ۴۶۳ مگاوات را داشتیم که این رقم افزایش مصرف ۲۶ درصدی را نسبت به روزقبل از آن نشان می‌دهد،  گفت: متوسط رشد مصرف در پیک امسال ۶ درصد بوده است.

به گفته مدیر عامل توانیر ما امسال ۳۵ روز پیک مصرف سال گذشته را شکستیم که دلیل آن افزایش دما بود و این در حالی است که رکورد مصرف در سال ۱۴۰۱، معادل ۱۷ روز بوده است.

کردی با بیان اینکه با طرح پاداش مدیریت مصرف،  رشد مصرف خانگی کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث شده ناترازی ما کمتر شود، تصریح کرد: در بخش صنعت به گونه‌ای هماهنگ شد که کمترین تبعات را داشته باشیم و کاهش تولید صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه امسال در بخش صنعت هماهنگی به شکلی بود که کاهش تولید اتفاق نیفتاد،  اظهار کرد: در بخش کشاورزی نیز اقدام خوبی صورت گرفته و آن هم رؤیت پذیری و کنترل پذیری آب و برق در چاه‌های کشاورزی با تجهیزات هوشمند مهیا شده است.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه سیستم ذخیره انرژی کمتر از یک دهه است که در جهان مطرح شده و در کشوری مثل چین ۴۰ هزارم گاوات نصب شده ذخیره سازی دارند، گفت: ما هم باید تغییر رویکردی در این زمینه داشته باشیم و سیستم‌های ذخیره سازی را به کشور وارد کنیم و سپس آن را داخلی سازی کنیم زیرا این نوع ذخیره سازی یک نوع پدافند غیرعامل است.

به گفته کردی این صنعت پایه صنعت خودروی برقی و تجدیدپذیر ما خواهد بود. ذخیره سازی در دنیا در بخش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و ما این قابلیت را داریم که ذخیره سازها را وارد پدافند غیرعامل کرده و به آن ورود پیدا کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا