بانکبانک و بیمه

خدمات غیرحضوری باعث توسعه شمولیت مالی قرض‌الحسنه می‌شود

مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: ۶۰ درصد مراجعات مردم که به علت افتتاح حساب بوده، کاسته شده و مردم به‌صورت آنلاین حساب خود را افتتاح می‌کنند. ۸ درصد از درخواست‌های افتتاح حساب مردم مربوط به نقاطی بوده که بانک اساساً در آن‌ها شعبه‌ای نداشته است. این همان توسعه شمولیت مالی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، با هدف بررسی عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا این برهه از سال جاری و هم‌افزایی بیشتر بین ستاد مرکزی و مدیریت شعب بانک در استان‌ها برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده، مجمع صف و ستاد سه ماهه تابستان ۱۴۰۲ برگزار شد.
مهندس «حمیدرضا توسلی» عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در این جلسه اظهار داشت: عملکرد بانک که نمودِ آن در آمار مشخص است، حاصل یک همکاری و هم‌نوایی است. تقریباً به موازات یکدیگر، ترازی بین حرکت همه استان‌ها برقرار است. این یعنی بین صف و ستاد هم در سطح استان و هم در سطح کشور، رابطه‌ای همدلانه وجود دارد که توانسته این هم‌نوایی را ایجاد کند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به ادبیات تحول، جامه عمل پوشانده است. اینکه توانسته‌ایم تحول و تغییر ایجاد کنیم به سه مؤلفه افراد، ابزارها و فرآیندها باز می‌گردد. لازم است افراد باور داشته باشند که می‌توان تغییر ایجاد کرد، زیرا افراد هستند که ابزارها و فرآیندها را به پیش می‌رانند.
توسلی با اشاره به اهمیت باور داشتن افراد به یک هدف، گفت: آمار بانک با همه اهمیتی که دارد، قسمت بیرونی کوه یخ است. قسمت بزرگ‌تر کوه یخ در واقع باور افراد است که به ایجاد تغییر و تحول اعتقاد دارند. تغییر و تحولی در زمان مدیریت دکتر «شمسی‌نژاد» آغاز شده که محور آن شمولیت مالی است.
توسعه، تکثر و تنوع ۳ محور کلیدی حرکت بانک است
عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: ‌در بخش فناوری اطلاعات، سپهر دیجیتال بانک شکل گرفته که با بخش مالی و فعالیت شعب پیوستگی دارد. جلساتی نیز به‌صورت هفتگی با مدیران بخش‌های مختلف بانک تشکیل شد که هدفش هماهنگی بیشتر بود. توسعه بخش فناوری اطلاعات نیز در راستای حداکثررسانی ارائه خدمت به همه مردم است.
وی خاطرنشان ساخت: اکنون بخشی از این عملکرد در آمار و ارقام مشخص است. نکته مهم این است که ما باور داشتیم می‌توان چنین کاری انجام داد. در بسیاری از سازمان‌ها چنین پروژه‌هایی شکست خورده است. باور ما باعث شده به دستاوردهایی برسیم که در شاخص‌های عملکردی بروز یافته است.
توسلی ادامه داد: در مسیری قرار داریم که باید مبتنی بر علم عمل کنیم. همه مدیران و کارکنان بانک در حال تلاشی جدی برای رسیدن بانک به اهداف خود هستند. اهدافی که برای بانک تعریف شده یک محور تعاملی لازم دارد که خوشبختانه بخشی از آن تحقق یافته و بخشی دیگر باید به همکاران ما در سطح شعب و بخش عملیاتی منعکس شود.
وی با اشاره به ضرورت تحقق بیش از پیش شمولیت مالی، گفت: راهبرد بانک توسعه شمولیت مالی است. در ادامه مسیر باید به ۲ مؤلفه تکثر و تنوع نیز توجه کرد. باید بدانیم چطور می‌توانیم بین مشتری و بانک پیوند ایجاد کنیم تا نسبت به تکرار دریافت خدمات از بانک اقدام کند. تنوع نیز به این موضوع می‌پردازد که مشتریان بانک از چه تعداد سرویس‌های ارائه شده استفاده می‌کنند.
عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اظهار داشت: در کیوبانک خدمات جدیدی ارائه شده، مهرپلاس یک زیرساخت مهم است و مرکز نوآوری نیز در حال انجام اقداماتی جدی است. هدف همه این است که تنوع محصول در میز ارائه خدمت افزایش یابد. توسعه، تکثر و تنوع سه محوری است که بانک در حال پیش بردن آن است. خوشبختانه تا کنون در این مسیر موفق بوده‌ایم، زیرا به این‌ها باور داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: باید خود را به ابزارهای مختلف مجهز کنیم و این مسیر را در تعامل با همه عناصر راهبردی و کلیدی پیش ببریم. شاخص‌های جدیدی نیز در حال مطرح شدن است. انتظارات از یک مدیر استان که نگرش وی فقط مبتنی بر تعاملات با شعبه است تا مدیر استان دیگری که خدمت‌رسانی در ۲ حوزه شعبه و دیجیتال را به‌صورت همزمان پیش می‌برد، متفاوت است.
خدمات آنلاین باعث توسعه شمولیت مالی می‌شود
توسلی یادآور شد: پیش از این مصوباتی داشتیم از جمله اینکه پرداخت وام آنلاین مشتری ظرف ۲ روز انجام شود. مدیر استان باید شاخص‌هایی را که در سپهر دیجیتال مطرح است، ارزیابی کند. اکنون ۶۰ درصد مراجعات مردم که به علت افتتاح حساب بود، کاسته شده و مردم به‌صورت آنلاین حساب خود را افتتاح می‌کنند. ۸ درصد از درخواست‌های افتتاح حساب مردم مربوط به نقاطی بوده که بانک اساساً در آن‌ها شعبه‌ای نداشته است. این همان توسعه شمولیت مالی است.
وی در همین رابطه افزود: ۱۵ درصد از درخواست‌های افتتاح حساب آنلاین مربوط به زمانی بود که شعبه بسته بوده است. یعنی توانسته‌ایم در زمانی که مشتری به شعبه دسترسی نداشته، خدمت‌رسانی کنیم. به‌زودی این شاخص‌ها بیش از پیش بهبود خواهد یافت. نیاز است که در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم به مردم، به‌ویژه در نقاطی که بانک فاقد شعبه است، صورت گیرد.
توسلی با اشاره به افزایش تراکنش‌های بانک، خاطرنشان ساخت: اینکه بانک موفق شده رتبه ششم را در شبکه پرداخت کشور به دست آورد، اتفاق مهمی است. این موضوع منوط به داشتن زیرساخت‌های خاصی بوده که خوشبختانه فراهم شده است. در حوزه مربوط به تحول دیجیتال، شاهد همکاری، همراهی و نظر مساعد اعضای هیأت مدیره بانک هستیم که شایسته تقدیر است.
عضو هیأت مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: مسیری که در حال پیش بردن آن هستیم، دربرگیرنده کیفی‌سازی خدمات بانک است که حتماً در ۶ماهه دوم سال به این موضوع و همچنین پایداری و تاب‌آوری بیشتر سرویس‌های بانک خواهیم پرداخت. همچنین نیاز است نسبت به اجرای دقیق موضوعات حوزه فناوری اطلاعات اقدام شود که شاید تا کنون با این رویکرد به آن پرداخته نشده است.
توسلی سخنان خود را این‌گونه به پایان برد: باید تفکر خود را به موازات رویکرد اجرایی که پیش از این وجود داشته، متحول کنیم. دکتر «شمسی‌نژاد» اشاره کردند که بسیاری از شاخص‌هایی که اکنون شاهد آن هستیم، بر اساس برنامه‌ریزی‌های گذشته محقق شده است. یکی از مهم‌ترین عناصری که می‌تواند در آینده کمک کند که بتوانیم شاخص‌های خود را بهبود بخشیم، این است که افراد پیرامون خود را توانمند کنیم. این یک شاخص کیفی است که می‌تواند در بلندمدت اثر خود را نشان دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا