انرژی

بهبود سه درصدی میزان آب ورودی به سدها/ تعریف طرح‌های اضطراری تأمین آب برخی استانها

سخنگوی صنعت آب گفت: بارش‌های کشور از ابتدای سال آب جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۲۷ آبان با کاهش ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عیسی بزرگ‌زاده امروز در نشست خبری با بیان اینکه میزان کل بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۷ آبان به ۲۰.۸ میلیمتر رسیده است، اظهار کرد: این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت (با بارش ۲۶.۶ میلیمتر) ۲۲ درصد کاهش دارد و در مقایسه با سال گذشته (که ۲۶.۷ میلیمتر بارش داشته ایم) ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به وضعیت سدهای کشور، گفت: میزان آب ورودی به سدها از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آبان ۲ میلیارد و ۴۷۰ میلیون متر مکعب بوده است. این رقم سال گذشته ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده که سه درصد بهبود نشان می‌دهد، همچنین میزان خروجی آب از سدها از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۸ آبان چهار میلیارد و ۵۶۰ میلیون متر مکعب بوده که این میزان سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب بوده که ۲۲ درصد رشد دارد.

وی با بیان اینکه موجودی آب مخازن سدهای کشور ۱۹ میلیارد و ۶۲۰ میلیون مترمکعب است، گفت: سال گذشته این رقم ۱۸ میلیارد و ۲۰ میلیون مترمکعب بوده که رشد ۹ درصدی دارد، این آمارها وضعیت بارش و موجودی سدها تا ۲۸ آبان است که تغییر خواهند داشت.

او با بیان اینکه وضعیت سد زاینده‌رود در دو سال اخیر به‌مراتب خیلی بهتر شده و مدیریت خوبی روی منابع و مصارف آن صورت‌گرفته است، اظهار کرد: وضعیت سدهای شرق استان تهران نگران‌کننده است چراکه با کاهش ۳۰ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه طرح‌های اضطراری تأمین آب برای شهرها و استان‌های تهران، مشهد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان و سیستان و بلوچستان تعریف شده است، گفت: همچنین نسبت به وضعیت منابع آبی استان فارس نگرانی جدی وجود دارد و وضعیت سد رودبال چندان خوب نیست و تمرکز اصلی طرح‌های اضطراری تأمین آب بر سیستان و بلوچستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه بازتخصیص آب از راهکارهای مهم در نجات کشور از کم‌آبی است، اکنون به‌جای تخصیص آب به بازتخصیص خواهیم پرداخت، اظهار کرد: ارزیابی کفه منابع و کفه مصارف در نقشه راه‌ آب کشور دیده شده و دنبال ایجاد تعادل بین این دو کفه هستیم. کفه منابع شامل آب‌های زیرزمینی، آب‌های سطحی، دریاها و آب‌های نامتعارف است و باید تعادل بین کفه منابع و کفه مصارف برقرار باشد و اگر نباشد با ناترازی روبرو خواهیم بود.

وی از ابلاغ باز تخصیص آب به ۹۷۸ واحد صنعتی پرآب بر کشور خبر داد و گفت: این ابلاغ فقط و فقط برای صنایع پرآب پرسودده است. صنایع غذایی، آشامیدنی، دارویی مشمول بازتخصیص آب نیستند.  وزارت نیرو در مورد بازتخصیص آب به صنایع پرآب پرسودده که امکان دسترسی به آب‌های نامتعارف را دارند جدی است و به‌طورقطع قانون را اجرا می‌کند.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه اکنون دو سوم دشت‌های کشور مبتلا به‌اضافه برداشت از سفرهای زیرزمینی آب هستند، گفت: ۲۲۰ هزار حلقه چاه مجهز به سیستم پایش و کنترل مصارف شده‌اند و بر همین اساس و در هفت‌ماهه امسال حدود یک هزار حلقه چاه بد مصرف تشخیص‌ شده‌اند.

سخنگوی صنعت آب کشور از اعمال محدودیت در میزان برق تحویلی به این چاه‌ها خبر داد و گفت: ۲۱ هزار حلقه چاه نیز به فراخور اضافه برداشت داشته‌اند که برق آنها نیز به طور موقت محدود شده، صاحبان این چاه‌ها باید با مراجعه به امور آب‌ها در سراسر کشور تعهد بدهند که مصرف را متعادل خواهند کرد تا برق آنها به روال سابق تأمین شود،   ۷۵ درصد مصرف آب کشاورزی توسط ۲۲۰ هزار چاه بد مصرف انجام می‌شود که امسال برای نخستین‌بار فرایند محدودیت برق اعمال شده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا