صنعت، معدن، تجارت

بازار خودروهای تجاری می‌تواند محرک توسعه صنعتی کشور باشد

تبریز- مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: ترسیم نقشه راه صنعت خودرو در اولویت‌ وزارت صمت است و بازار خودروهای تجاری می‌تواند محرک توسعه صنعتی کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالله توکلی در حاشیه بازدید از خطوط تولید تراکتورسازی ایران در تبریز گفت: سیاست‌های کلی وزارت صمت به این صورت است که نقشه راهی برای شرکت‌ها وجود داشته باشد و شرکت‌ها سال به سال به دو ویژگی در محصولاتشان توجه داشته باشند یکی این که بنا بر مصوبه دولت، به پشتوانه قانون ساماندهی خودرو میزان آلاینده‌ها و مصرف سوخت محصولات سالانه ۵ درصد کاهش یابد.

همچنین بخوانید

وی افزود: موضوع دوم میزان ارزبری است که در دستورالعمل جدید داخلی‌سازی ابلاغ شده هدفگذاری به این صورت تعیین شده که به طور متوسط میانگین ارزبری سالانه ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی با بیان این که در صنعت خودروی کشور میزان تولید خودروهای سواری با میزان خودروهای تجاری تناسب ندارد، گفت: در حال حاضر بازار بکری در حوزه خودروهای تجاری وجود دارد که می‌تواند محرک توسعه صنعتی کشور باشد.

مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار کرد: اگر نیازی در بازاری وجود دارد باید در فضایی رقابتی بتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم بنابراین از تولیدکنندگان درخواست می‌شود با اتکا به زنجیره ارزش داخلی به صورت رقابت‌پذیر، محصولی را تولید کنند که به نیازهای بازار به درستی پاسخ دهد.

توکلی گفت: از دید مصرف کنندگان مزیت‌های رقابتی که تولیدکنندگان داخلی دارند می‌توانند به نیازهای بازار داخل پاسخ مناسبی بدهند که در این زمینه نگرانی وجود ندارد چرا که این مزیت رقابتی به صورت طبیعی در تولیدکنندگان وجود دارد.

وی در خصوص موضوع واردات خودرو به کشور افزود: وزارت صمت به دنبال رقابتی کردن بازار خودرو است که البته در حوزه واردات، ارتقای کیفیت محصولات و قیمت مناسب نیز مدنظر است در این زمینه دولت پیشنهاد واردات خودروهای نو را قبل از این‌که قانون ساماندهی ابلاغ شود ارائه کرده بنابراین این اراده وجود دارد که واردات خودرو انجام شود و بازار به سمت رقابتی شدن سوق پیدا کند.

مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: در چند سال گذشته واردات خودرو ممنوع بود ولی اکنون دوباره این اتفاق در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار خودروی ثبت سفارش شده وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد تنوع محصولات وارداتی خواهیم بود.

توکلی با اشاره به اهمیت رشد تولید و تحولات مثبتی که در عملکرد شرکت تراکتورسازی ایران رخ داده است، گفت: شرکت تراکتورسازی ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای رشد تولید دارد.

مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: شرکت تراکتورسازی ایران با توجه به زنجیره ارزش متمرکزی که در درون این مجموعه ایجاد کرده است می‌تواند یک پیام مهم به جامعه صنعتی کشور داشته باشد آن هم این که اگر زنجیره ارزش داخلی متمرکز و هزینه‌های لجستیک پایین و انسجام حاکمیتی درون شرکت برقرار باشد می‌توانیم شاهد اتفاقات خوب در درون مجموعه‌ها باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا