انرژی

درهای نفت به روی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور باز شده است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: درهای نفت به روی شرکت‌های دانش بنیان و نوآور و با ایده های جدید باز شده است و با همکاری این شرکت ها مفتخر شده‌ایم که به تکنولوژی‌های جدید دست پیدا کنیم.

علیرضا دانشی امروز ۲۶ دی ماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت خوزستان، اظهار کرد: تولید نفت قبل از دولت سیزدهم و در زمان دولت دوازدهم به حداقل ممکن رسیده بود و با تحریم‌ها صنعت نفت به فضای ویژه‌ای رفته بود و غالب تولید نفت معطوف به تامین خوراک پالایشگاه‌های کشور شده بود و حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت نیز برای صادرات تولید می‌شد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، وی با بیان اینکه در دوران دولت قبل تولید مناطق نفتخیز جنوب نیز به حداقل ممکن رسیده بود، افزود: در آن زمان با توجه به اینکه صادرات اتفاق نمی‌افتاد، تعمیرات اساسی که لازمه فعالیت شرکت مناطق نفتخیز جنوب است نیز متوقف شد و علاوه بر این خرید کالاها نیز متوقف شد و دستورالعمل‌هایی نیز صادر شد که کاملا متوقف کننده و بازدارنده بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: این دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های صادرشده از سوی وزیر وقت باعث شد هیچگونه ماشین دواری در مناطق نفتخیز تعمیر نشود و کار برون‌سپاری شود. کار برون‌سپاری حرف قشنگی بود اما عمل به آن کامل نبود زیرا فضای کشور برای این کار آمادگی نداشت و غالب تعمیرات را خود نفت انجام می‌داد.

دانشی عنوان کرد: زمانی که دولت سیزدهم کار را تحویل گرفت با کاهش معنادار تولید مواجه بودیم و فقط خوراک پالایشگاه‌ها را تامین می‌کردیم. فقط مجوز تولید مازاد حدود ۲۰۰ هزار بشکه را داشتیم که برای صادرات بود.

وی با بیان اینکه تولید مناطق نفتخیز جنوب از ۴۵ میدان و ۶۰ مخزن انجام می‌شود، ادامه داد: در دولت سیزدهم وظیفه خود می دانستیم که باید این شرایط را به سرعت باز تعریف کنیم زیرا در مدت ۳ سال در دولت دوازدهم اجازه احداث حتی یک چاه توسعه‌ای را در مناطق نفتخیز جنوب نداشتیم و وضعیت کاملا متوقف شده بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: برای پر کردن انبارها و افزایش تاب آوری تاسیسات و همچنین برای اینکه بتوانیم بازارهای جدید را پیدا کنیم مجبور بودیم به سرعت شرایط را بازتعریف کنیم و در این زمینه درخواست‌هایی را برای اصلاح شیوه‌نامه‌ها به وزارت نفت ارائه کردیم تا وضعیت بهبود یابد و خوشبختانه برخی از این دستورالعمل‌ها اصلاح شد و ما مجاز شدیم که تعمیرات داشته باشیم.

دانشی عنوان کرد: از سال گذشته و امسال به صورت ویژه ۶۷ ماشین دوار حساس و استراتژیک شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب را به تعمیر برده‌ایم و خوشبختانه یک به یک این موتورها در حال بازگشت برای فعالیت هستند. همچنین به صورت همزمان برای اصلاح فرآیندهای خرید کالا اقدام کرده‌ایم تا به سرعت انبارها را از وضعیت بسیار بد گذشته خارج کنیم و البته هنوز نیاز به تامین داریم‌.

وی ادامه داد: در گام بعدی برای رسیدن به تولید باید نگاه خود را به اصلاح فرآیندهای تولید معطوف می‌کردیم و در این زمینه با انجام اقدامات مختلفی از جمله اسید کاری و استفاده از پمپ‌های چند فازی و نصب پمپ و اقدامات مختلف توانستیم تعداد قابل ملاحظه‌ای از چاه‌ها را به تولید آوریم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: در دولت سیزدهم و برای افزایش تولید چاه‌های قدیمی را تعمیر و با انجام اقدامات مختلف به تولید آورده‌ایم. در این زمینه امسال ۳۶ کارخانه را به تعمیرات اساسی برده‌ایم و می‌خواهیم خود را آماده کنیم تا تولید حداکثری داشته باشیم.

دانشی عنوان کرد: در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب زمان طول تعمیرات اساسی با اصلاح پروتکل‌ها کاهش داده شده است و البته در این زمینه در میانه راه قرار داریم و باید این اصلاحات را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: درهای نفت به روی شرکت‌های دانش بنیان و نوآور و با ایده‌های جدید باز شده است و با همکاری این شرکت‌ها نه تنها متضرر نشده‌ایم بلکه مفتخر شده‌ایم که به تکنولوژی جدید دست پیدا کنیم و این شرکت‌ها را فعال‌تر کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: برای امسال ۳۰ قرارداد پژوهشی، تحقیقاتی، فناوری و … باز تعریف کرده‌ایم که رقم این قراردادها حدود ۱.۵ همت است و باید گفت که در بحث پژوهش سنگ تمام گذاشته‌ایم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا