اقتصاد کلان

خروج از توصیه شماره هفت FATF به تعاملات اقتصادی ایران کمک می‌کند

وزیر اقتصاد با تشریح جزییات حذف نام ایران از توصیه شماره هفت FATF اظهار امیدواری کرد که با کاهش ریسک شهرت، این اقدام به چرخه تعاملات اقتصادی کشورمان کمک می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره نامه رئیس گروه ویژه اقدام مالی FATF در موافقت با حذف نام ایران از توصیه شماره‌ هفت و استانداردهای این نهاد اظهار کرد: گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF دو دسته اقدام را در سال‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌داد؛ یک اقدام که مهم‌تر هم بود به انتشار لیست سیاه و ارزیابی کاملا سیاسی، غیر فنی و ظالمانه‌ای که علیه ایران منتشر می‌کند، بازمی‌گردد که آن مسأله همچنان سر جای خود است اما اقدام دوم به توصیه شماره هفت این گروه مربوط است.

همچنین بخوانید

وی که با بخش خبری ۲۱ سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: بر این اساس، سالانه به کشورها توصیه می‌کرد علیه اموال و دارایی‌های برخی از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران اقداماتی را متکی بر قطعنامه‌های سازمان ملل از جمله قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ که قطعنامه معروف تحریمی علیه کشور ما است، اعمال کنند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: ما در مهرماه ۱۴۰۲ با خاتمه پیدا کردن برخی از مهلت‌های منعقد در قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ سازمان ملل منتظر بودیم این بخش از اقدامات حداقل خاتمه پیدا کند اما متأسفانه در آبان ماه مجدد مشاهده کردیم که گروه ویژه اقدام مالی در توصیه‌ی خودش همچنان نام ایران ذیل توصیه‌ی شماره هفت را همچنان درج کرد که این نقض حقوق مردم ایران است.

وی افزود: در آذر ماه خطاب به رییس گروه ویژه اقدام مالی نامه اعتراضی زدیم و گفتیم که باید حقوق بین‌الملل ملت ایران را رعایت کند؛ این انتقاد و اعتراض مورد قبول قرار گرفت و به دادن استدلال حقوقی که از سمت کشور ما مطرح شده بود تن دادند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در آخرین مکاتبه‌ای که از سوی رییس گروه اقدام مالی از طریق ایمیل به همه کشورها ارسال شد، اعلام کردند که استدلال ایران درست است و ما این اشتباه را دیگر در سال ۲۰۲۴ میلادی انجام نخواهیم داد.

خاندوزی با بیان اینکه به تمام کشورها اعلام شده که از این پس ایران از توصیه شماره‌ هفت خارج شده است، گفت: این اقدام به شناخته شدن حقوق اقتصادی ملت ایران بیشتر کمک می‌کند و مخاطره یا ریسک شهرتی که کشورها دارند و با همین بهانه و این ترس بسیاری از مراودات را محدود می‌کنند.

به گفته خاندوزی وقتی نام جمهوری اسلامی ایران از این توصیه حذف شد، امیدوار هستیم که بخشی از این مخاطره و ریسک شهرت کاهش پیدا کند و به چرخه‌ی تعاملات بین‌المللی اقتصاد ایران کمک کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا