انرژی

موافقتنامه اتصال شبکه های برق ایران و ترکیه امضا شد

سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: قرارداد بهره برداری خط ۴۰۰ کیلوولت خوی (ایران) -HVDC Back-to-Back وان (ترکیه) با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات ما بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت تیاش ترکیه امضا شد.  

به گزارش آرمان اقتصادی، عصر چهارشنبه (چهارم بهمن ماه) با حضور ابراهیم رئیسی و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری اسلامی ایران و ‌ترکیه، مهدی مقیم زاده و اورهان کالدیریم به منظور بهره برداری از خط ۴۰۰ کیلوولت HVDC-BtB خوی (ایران) – وان (ترکیه)، قرارداد بهره برداری خط ما بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و شرکت تیاش ترکیه را در آنکارا امضا و مبادله کردند.  

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه این قرارداد در ۳۱ بند و ۲۷ پیوست تنظیم شده است، گفت: بهره برداری خط با اتصال BtB HVDC در پست وان از تجهیزات با فن آوری روز استفاده می کند که اولین تجربه اتصال برون مرزی ایران از طریق زیرساخت HVDC است.  

مقیم زاده افزود: به منظور بهره برداری مطمئن این خط، تمامی ابعاد فنی این قرار داد اعم از بهره برداری، کنترل، برنامه ریزی تبادل، تعمیرات، حفاظت، سنجش انرژی، مخابرات، تبادل داده، شرایط اضطراری، حوادث، بازیابی و استانداردها در قالب موافقتنامه بهره برداری تنظیم شده است.

سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران افزود: ایستگاه های BtB HVDC به منظور بهره برداری و اتصال شبکه دوکشور با استانداردها و یا کمیت های متفاوت فرکانس، ولتاژ و فاز مورد استفاده قرار می گیرند و به این نوع اتصال، آسنکرون گفته می شود.  

مقیم زاده در پایان تصریح کرد: بهره برداری آزمایشی این ایستگاه در سال گذشته با موفقیت انجام شد و با امضا این سند آماده بهره برداری دائم است که امکان تبادل و تجارت برق با ترکیه و سایر کشورهای اروپایی را فراهم می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا