ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

امروز رسانه اجتماعی سلاح اصلی جنگ ترکیبی است

مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: امروز رسانه اجتماعی سلاح اصلی جنگ ترکیبی است، هیچ جنگی در دنیا اتفاق نمی‌افتد که در آن رسانه اجتماعی نقش اصلی را نداشته باشد، باید از خود پرسید که چقدر شناخت نسبت به این رسانه اجتماعی وجود دارد.

قاسم خالدی ۱۱ بهمن‌ماه در همایش فعالان رسانه‌ای، مطبوعاتی و فضای مجازی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: باتوجه به اینکه مقابله با اخبار جعلی به عنوان یک چالش بزرگ دنیاست، باید به این جرایم رسیدگی شود، البته سند مقابله با اخبار جعلی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسید.

همچنین بخوانید

مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: هر تحول بزرگی که در دنیا به عنوان یک فرصت مطرح می‌شود باید راجع به تهدیدات آن نیز صحبت شود.

وی گفت: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است اگر کسی که می‌خواهد کاری انجام دهد نسبت به آن شناخت کامل نداشته باشد همچون کسی است که در جاده انحرافی قدم می‌زند، البته کسی که در جاده انحرافی قدم می‌زند هر چه سرعت گام‌ها را بلندتر بردارد در حقیقت از هدف دورتر می‌شود، بنابراین می‌توان گفت عمده چالش ما در جمهوری اسلامی شناخت نداشتن نسبت به فضای مجازی است.

مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور بیان کرد: زمانی که تحول بزرگی در دنیا در حال شکل گیری است باید شناخت کافی نسبت به همه ابعاد آن داشته باشیم، در حقیقت با فضایی بسیار پویا مواجهیم که تغییر و تحول در آن عرصه بسیار زیاد است و هر چه رو به جلو حرکت می‌کنیم سرعت تغییرات و تحولات فضای مجازی جدی‌تر و پویاتر می‌شود.

وی افزود: تحولات جهانی که امروز اتفاق می‌افتد به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نبوده و در مخیله کسی نمی‌گنجید، مثلا طوفان الاقصی که اتفاق افتاد روی هیچ کاغذ، نمودار و با هیچ داده کاوی امکان رسیدن به اینکه حماس در چنین مقطعی این اتفاق را رقم بزند، وجود نداشت، زیرا اگر قابل پیش‌بینی بود سرویس اطلاعاتی موساد قطعا این کار را انجام می‌داد و برای آن برنامه داشت.

خالدی بیان کرد: بسترهای ارتباطی زندگی ما تغییر کرده است، یعنی سکوها و پلتفرم‌هایی که برای زندگی در حال طراحی است مدل‌های خاص خود را دارد، بنابراین باید این تحولات و اتفاقات بزرگ که در دنیا رخ می‌دهد در همه عرصه‌ها شناخته شوند.

وی ادامه داد: امروز سلاح اصلی جنگ ترکیبی، رسانه اجتماعی است هیچ جنگی در دنیا اتفاق نمی‌افتد که در آن رسانه اجتماعی نقش اصلی را نداشته باشد، باید از خود پرسید که چقدر شناخت نسبت به این رسانه اجتماعی وجود دارد.

خالدی تاکید کرد: فضای مجازی را یک پدیده می‌دانیم و بی نهایت فناوری می‌تواند در آن وجود داشته باشد. امروز فناوری های مختلف اطلاعاتی، هوش مصنوعی، رسانه اجتماعی و … در دل فضای مجازی جای گرفته است.

مشاور رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور توضیح داد: مشکل اساسی مشخص نبودن تکلیف جمهوری اسلامی با فضای مجازی است، انصافاً مقام معظم رهبری تکلیف خود را از همان ابتدا با این حوزه مشخص کرده است، به طوری‌ رویکرد ایشان در مورد این فضا این بوده که این پدیده قطعاً مورد استقبال جوانان قرار خواهد گرفت، از فرصت‌ها استفاده و مراقب آسیب‌ها و تهدیدات باشید، البته می‌فرمایند فضای مجازی هم نعمت است و هم نغمت، اما جنبه تهدیدی و جنبه فرصتی آن بر ما غلبه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سومین شورای اصلی حاکمیتی کشور تشکیل شد، تعیین نقشه راه جمهوری اسلامی در فضای مجازی و مرکز قرارگاهی و فرماندهی برای این فضا مدنظر قرار گرفت اما در کشور و در این حوزه به دلیل تعارض منافع و … اتفاقی رخ نداد، دستوری که می‌توانست مهمترین دستور کار جمهوری اسلامی در عصر فضای مجازی باشد و به وقوع نپیوست.

خالدی در پایان خاطرنشان کرد: پیام رسان‌های مختلفی در این سال‌‎ها ورود و توسعه یافتند، حتی جلسات مختلف برای آن‌ها برگزار شد اما حقیقت این است که فضای مجازی مسیر خود را طی می‌کند و متناسب با جلسات و تصمیم گیری‌های ما پیش نمی‌رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا