انرژی

وزیر نیرو از تدوین سه برنامه برای پایان تنش آبی سیستان‌وبلوچستان خبر داد

وزیر نیرو گفت: در زمینه پایان دادن به تنش آبی در سیستان و بلوچستان بسته‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده است.

علی‌اکبر محرابیان امروز سه شنبه، ۲۴ بهمن در حاشیه بازید از آب شیرین‌کن طرح تامین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به شرایط آبی سیستان و بلوچستان و محدودیت‌های موجود در تامین آب آشامیدنی سیستان و زاهدان، وزارت نیرو از سال گذشته تمامی تلاش خود را برای تامین منابع آب جایگزین بکار گرفته است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه در این زمینه بسته‌ای از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت طراحی شده است، افزود: طرح تامین آب اضطراری از دشتک در همین راستا و به دلیل ضرورت تامین آب از منابع موجود در منطقه تا زمان تکمیل طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت، مطالعه و اجرا شده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: شیرین‌سازی آب در دشت هامون هیرمند از طریق سیستم اسمز معکوس (RO) که جدیدترین روش شیرین‌سازی در دنیاست صورت می‌گیرد همچنین با توجه به حجم آب قابل تامین بر اساس محاسبات صورت گرفته از میزان ذخیره سفره، طراحی آب‌ شیرین‌کن برای ساخت در این پروژه مهم، به میزان ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.

وی با اشاره به اینکه ابنیه آب‌ شیرین‌کن دشتک شامل پست برق، سه سالن برای نصب دستگاه‌های شیرین‌سازی، مخزن آب خام و پاک، ایستگاه پمپاژ و تاسیسات ابزار دقیق است عنوان کرد: دستگاه‌های شیرین‌سازی، پمپ‌ها و پیش‌تصفیه‌ها از جمله دیگر تجهیزات این طرح است.

محرابیان خاطرنشان کرد: این تجهیزات با توجه به شرایط تولید و نوع خاص آن، از خارج کشور تامین می‌شود. در واقع حجم کل شیرین‌سازی یک‌هزار و ۱۵۵ لیتر در ثانیه است که در مجموع حدود ۱۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز شیرین‌سازی آب در این طرح صورت خواهد گرفت.

وی مدت زمان بهره‌برداری از طرح تامین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان را با توجه به زمان تکمیل پروژه‌های دیگر، سه تا پنج سال پیش‌بینی کرد و گفت: با تکمیل و تامین آب سیستان از دریای عمان، این تاسیسات جمع‌آوری و در صورت لزوم به سایر نقاط، به منظور تامین آب شرب منتقل می شود.

وزیر نیرو درباره اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح تامین آب اضطراری سیستان و زاهدان از محل تنش آبی اظهار کرد: حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این طرح اعلام شده که قرار است این طرح طی سه فاز، تهیه، نصب، تجهیز و به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا