ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ماجرای ممنوعیت استفاده از فیلترشکن و توضیح رئیس مرکز ملی فضای مجازی

دسترسی به سکوهای پرمخاطب خارجی امکانپذیر شد، پاسخ دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام و مصوبه ممنوعیت استفاده از فیلترشکن مخاطب عمومی ندارد، عنوان برخی از مهم ترین خبرهایی بودند که هفته جاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شد.

به گزارش آرمان اقتصادی ابتدای هفته بود که رئیس مرکز ملی فضای مجازی از امکان پذیر شدن دسترسی به سکوهای پر مخاطب خارجی خبر داد. سیدمحمد امین آقامیری – دبیر شورای عالی فضای مجازی صبح  روز یکشنبه مصوبات جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی را در خصوص امکان دسترسی به سکوهای خارجی با سازوکارهای حکمرانی پذیر، ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و ایجاد سامانه ملی و جامع داده ابلاغ کرد.

همچنین بخوانید

در مصوبه اول، شورای عالی فضای مجازی تنظیم گران بخشی را موظف کرده تا برای ایجاد تنوع در سبد مصرف کاربران با سازوکارهای حکمرانی پذیر و با هدف رفع نیاز مردم، سکوها و خدمات پرکاربرد خارجی را که امکان ارایه خدمات در قالب پوسته برای آنها وجود دارد، شناسایی و شرایط فعالیت آنها را در داخل کشور فراهم کنند. مطابق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف شد پس از بررسی، مجوز لازم جهت فعالیت بخش خصوصی را به تنظیم گران بخشی بدهد.

ابلاغ این مصوبه حواشی، ابهام و سوالاتی را درباره اینکه ممکن است پلتفرم‌های خارجی رفع فیلتر شوند، ایجاد کرد. بنابراین حسین دلیریان سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد از این پس، هر شرکت خصوصی با ضوابطی که تنظیم‌گر بخشی تهیه و مرکز ملی آن را تایید می کند، میتواند درگاه حکمرانی‌پذیر از سکوهای خارجی ارائه و مجوز فعالیت قانونی دریافت کند. موضوعی که رئیس مرکز ملی فضای مجازی هم در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران به آن اشاره و توضیحاتی درباره مصوبه مذکور ارائه کرد.

به گفته وی مصوبه گفته شده سه روش را برای فعالیت سکوهای خارجی در کشور در نظر گرفته است. یکی اینکه خود سکوها با تنظیم‌گران بخشی ارتباط برقرار کنند تا در ایران نمایندگی قانونی تاسیس کنند. روش دوم این است که بخش خصوصی به عنوان واسطه با سکوهای خارجی مذاکره کند تا امکان حضور آنها در کشور با رعایت قوانین داخلی کشور فراهم شود.

آقامیری در مورد روش سوم نیز توضیح داد: این روش به دنبال پیاده‌سازی قوانین از مسیر ابزارهای فنی است. لازم به توضیح است در مورد این مورد بحث پوسته مطرح شده است اما این روش بسیار فراتر است و محدود به پوسته نمی‌شود.

از سوی دیگر در هفته ای که گذشت مصوبه بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایش شکن ها از سوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد که در آن به موضوع فیلترشکن ها پرداخته شده است. در بخش از این مصوبه تأکید شده استفاده از ابزارهای پالایش‌شکن ممنوع است، مگر مواردی که دارای مجوز قانونی باشند.

موضوعی که پس از رسانه ای شدن آن حواشی بسیاری به همراه داشت که در نهایت سید محمد امین آقامیری- رئیس مرکز ملی فضای مجازی- توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد و گفت مصوبه مربوط به استفاده از پالایش شکن ها مخاطب عمومی ندارد و برداشتهای صورت گرفته در این باره نادرست است.

همچنین در این هفته بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران پس از ۶ سال برگزار شد و خبرگزاری ایسنا و سایر رسانه ها به مدت چهار روز میزبان حضور مسئولان و دولتمردان بودند.

محمد خوانساری- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- با حضور در غرفه ایسنا درباره حمایت‌های انجام شده از پیام‌رسان‌های داخلی و وضعیت آنها گفت: پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت‌هایی هستند که برای برطرف کردن نیازهای مردم، اطلاع‌رسانی، تبادل اطلاعات و موارد دیگر ایجاد شده‌اند.

وی افزود: این موضوع در گذشته هم وجود داشته اما در این دولت برای اینکه بتوان از پیام‌رسان‌ها در سطح ملی استفاده کرد، به صورت جدی حمایت‌هایی از آنها انجام شده است. البته این حمایت‌ها به معنی دخالت در کار پیام‌رسان‌ها نیست اما در حوزه‌های زیرساختی، وزارت ارتباطات  انواع و اقسام حمایت‌های لازم برای تبیین زیرساخت‌های ابری را انجام داده است. بنابراین اینگونه خدمات به سفارش وزارت ارتباطات و از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پست از دیگر مهمانان خبرگزاری ایسنا در نمایشگاه رسانه ها بود. او در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: برای سال آینده هدف گذاری کردیم ۱۰ درصد از توزیع خودمان را در صندوق های پستی هوشمند قرار دهیم که هم باعث کاهش ترافیک می شود و هم دقت و سرعت مارا بالا می برد. الان شرکت ملی پست تقریبا ۱۹ تا صندوق پستی هوشمند دارد و  انشاالله برای سال آینده برنامه ۱۰۰۰ تا صندوق پستی هوشمند را داریم.

مجید سلطانی- مدیرعامل شرکت مخابرات ایران هم- در غرفه ایسنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران، درباره آخرین وضعیت پروژه فیبر نوری در کشورتوضیح داد: درحال حاضر تعداد FAT هایی که نصب کردیم تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ هزار FAT عبور می‌کند و با این تعداد سال آینده را شروع می‌کنیم.

وی ادامه داد: تعداد مشترکین فیبرنوری که تاکنون در حال بهره‌برداری هستند، اعم از تجاری، خانگی و صنعتی از ۳۰۰ هزار مشترک فیبر نوری را رد کرده‌ایم و با توجه به سیاست‌های وزارت ارتباطات، این واگذاری‌ها در حال سیر تصاعدی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا