بین الملل

قیمت نفت برنت در تابستان به ۸۷ دلار می‌رسد

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد که نفت خام شاخص برنت دریای شمال در تابستان امسال به اوج ۸۷ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، بانک گلدمن ساکس طی یادداشتی در پی حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که به کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی)، پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در تابستان ۲۰۲۴ را ۲ دلار به ازای هر بشکه افزایش داد و به ۸۷ دلار رساند.

همچنین بخوانید

سطح ذخیره‌سازی‌های تجاری اوئی‌سی‌دی در خشکی تا حدودی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش یافته زیرا تغییر مسیر کشتیرانی از دریای سرخ باعث افزایش ذخیره‌سازی‌ها روی آب شده است.

با وجود تشدید تنش‌ها در دریای سرخ، گلدمن ساکس انتظار دارد برنت در محدوده ۷۰ تا ۹۰ دلار باقی بماند و پیش‌بینی کرد که نوسان‌های کاهش قیمت با وجود ادامه تنش‌ها در خاورمیانه و اوکراین، بازتاب‌دهنده ریسک ژئوپلیتیک متوسط است.

گلدمن ساکس اعلام کرد که افزایش ظرفیت مازاد عرضه به اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک اجازه می‌دهد اختلال‌ها را در بیشتر سناریوها جبران کند، در حالی که رشد بالای عرضه غیر اوپک احتمالاً همگام با رشد تقاضای جهانی است.

این بانک آمریکایی پیش‌بینی کرد که رشد روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در سال ۲۰۲۴ با توجه به کاهش تقاضای چین که با بهبود تقاضا در هند و ایالات متحده متعادل می‌شود، ادامه خواهد داشت.

گلدمن ساکس همچنین انتظار دارد که وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس در اوایل ماه مارس برنامه کاهش تولید را برای حفظ ثبات بازار تمدید کنند.

برآوردهای این بانک آمریکایی از کاهش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در سه ماه نخست و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در سه ماه دوم حکایت دارد.

گلدمن ساکس همچنان انتظار دارد که کاهش عرضه اوپک‌پلاس تا سه ماه دوم امسال تمدید شود و به دنبال آن بسته به تدریج حذف شود.

این بانک پیش‌بینی کرد که قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۸۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد، در حالی که افت مستمر به زیر ۷۰ دلار احتمالاً نیازمند تقاضای بسیار ضعیف‌تر و تغییر در راهبرد عربستان است که بر اساس انگیزه‌های اقتصادی این کشور بعید به نظر می‌رسد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا