ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

توسعه طرح دولت به مثابه پلتفرم رایانش ابری، الزامی زیرساختی است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت توسعه طرح دولت به مثابه پلتفرم در برنامه هفتم توسعه کشور  گفت: داده این پلتفرم‌ها در دست دولت است اما بخش خصوصی آن را اجرا می‌کند و در نهایت، هدف ارائه خدمات از مردم به مردم به شکل فناورانه است.

محمد خوانساری در دومین کنفرانس بین‌المللی و هفتمین کنفرانس ملی کامیپوتر، فناوری اطلاعات و کاربردهای هوش مصنوعی که امروز (۸ اسفندماه) در دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به لزوم حضور در انتخابات اظهار کرد: استان خوزستان ثابت کرده که جبهه مقابله با استکبار در مقابل تهاجم ناجوانمردانه است و همچنان می‌تواند در این عرصه، پیشرو باشد.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در آینده کشور در حوزه تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی با آن روبه‌رو خواهد بود. دولت به مثابه سکو یا پلتفرم، مفهومی نسبتا جدید است که از سال ۲۰۱۰ مطرح شده و کشورهای مختلف دنیا به این موضوع نیز توجه کرده‌اند. این برنامه تحولی در برنامه هفتم دولت نیز دیده شده است یعنی پنج سال آینده کشور را با توجه به این مسأله حرکت کنیم.

وی با اشاره به تجربه دولت هوشمند در سامانه‌های متصل با داده‌ها، گفت: در دولت هوشمند تعدادی سامانه پشت صحنه یک سامانه واسطه کاربری یا کانال واحد داریم که مبتنی بر آن خدماتی ارایه می‌شود. یکی از سامانه‌ها، واحد مدیریت زمانی است. به عنوان مثال در کشور، قواعد مختلف و دستگاه‌های مختلفی در حوزه زمین‌ها داریم و حدود ۲۸ دستگاه وجود دارند که درباره زمین نظر می‌دهند و در این راستا می‌توانیم در صدور مجوز تغییر کاربری سامانه شفافی داشته باشیم. این سامانه اکنون با عضویت ۲۰ دستگاه اجرایی در خوزستان فعال است.

خوانساری در خصوص صدور مجوز اصناف نیز عنوان کرد: در گذشته واحدهای صنفی مجبور بودند برای صدور مجوز به صنف مدنظر مراجعه کنند اما اکنون یک سامانه این کار را به صورت متمرکز انجام می‌دهد و تاکنون بیش از ۲ هزار مجوز توسط این سامانه ارائه شده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تکثری که در دولت فیزیکی داریم باید به یک وحدت در دولت مجازی تبدیل شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تجربه دیگر، راه‌اندازی سامانه کالابرگ از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که افراد می‌توانند از این طریق دهک خود را ببینند و تاکنون ۳۹.۵ میلیون نفر در این سامانه احراز هویت شده‌اند.

وی گفت: جدیدترین سامانه، مربوط به رضایت‌سنجی کارکنان دولت و سامانه‌ای کاملا متمرکز است که اجازه می‌دهد در هر اداره دولتی درباره کارمند سرویس‌دهنده اعلام نظر کنید و تاکنون در این سامانه یک میلیون کاربر بارکد دریافت کرده‌اند. هوش مصنوعی به جد پشت این سیستم‌ها کار می‌کند. همچنین ثبت‌نام کاندیداهای مجلس برای استفاده از پیام‌رسان‌ها، از دیگر اقدامات است.

خوانساری گفت: خوشبختانه پیام‌رسان‌های داخلی در این دولت اوج گرفته‌اند و مجموعا توسط بیش از ۳۰ میلیون نفر در روز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: دولت به مثابه پلتفرم اولین بار در  سال ۲۰۱۰ توسط یک آمریکایی مطرح شد و در واقع ایده این بود که چگونه می‌توان از تکنولوژی‌های مختلف در دولت استفاده کرد. دولت به مثابه پلتفرم، ظرفیت‌ساز و حامی آحاد مردم است و عرصه‌سازی و زمینه‌سازی می‌کند و خود نباید مجری باشد بلکه باید بتواند فرصت خلق محصولات و خدمات جدید ایجاد کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: در دولت به مثابه پلتفرم بر توانمندسازی مردم تمرکز دارد. ساده‌سازی، داده‌محوری، اشتراک‌گذاری منابع، انعطاف‌پذیری و چابکی در برابر تغییرات ویژگی‌هایی است که این دولت باید داشته باشد. نمونه این‌ها، چک کردن دانش‌آموزان در ایام کرونا از نظر ابتلا به بیماری بود.  داده این پلتفرم‌ها در دست دولت است اما بخش خصوصی آن  اجرا می‌کند و در نهایت، هدف ارائه خدمات از مردم به مردم به شکل فناورانه است.

وی گفت: رایانش ابری، توسعه فناوری، خودکارسازی و… بسیار مهم هستند. مفهوم رایانش ابری این است  که از منابع به شکل بهینه استفاده کنیم. بیشتر دستگاه‌های اجرایی، داده‌ها را در دیتا سنتر یا سرور روم نگهداری می‌کنند و عموما استانداردها و بحث‌های پدافندی در این خصوص به خوبی رعایت نمی‌شوند. بنابراین استفاده از رایانش ابری، الزامی زیرساختی است.

خوانساری گفت: ارتقای تجربه کاربری و شخصی‌سازی نیز اهمیت دارد؛ تجربیات مردم در بانکداری باعث شد تمام بانک‌ها مجبور شوند به سمت استفاده از دیجیتال بانکینگ بروند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان فناوری اطلاعات بیان کرد: در حال حاضر، در سازمان فناوری اطلاعات، مرکز تبادل اطلاعات کشور فعال است؛ این مرکز  در سال ۱۴۰۰، دارای ۶۷ دستگاه اجرایی بود و ۶۴۴ دستگاه دیگر نیز سرویس می‌گرفتند و ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تراکنش مالی در سال داشت که در سال ۱۴۰۱ با ۹۱ دستگاه سرویس‌دهنده، به درآمد ۷.۵ میلیارد تومانی رسیده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: خدمت احراز هویت نیز از خدماتی است که دولت ارائه می‌دهد؛ در این راستا مثلا در پلتفرم دیوار مشخص می‌شود فردی که خودرو آگهی می‌کند آیا مالک ماشین است یا خیر. در سال حدود ۴ میلیون معامله ماشین در کشور داریم و حدود ۲۵۰ نوع تقلب در آن وجود دارد. چه اشکالی دارد که برای سایت‌ها مشخص شود که مالک خودرو کیست، آیا سوابق ممنوعیت مالی دارد یا نه، سوابق بیمه تصادف و… دارد و به نمایندگان مجاز مراجعه کرده است یا نه. این داده‌ها در اختیار دولت است و بخش خصوصی می‌تواند این حوزه را فعال کند.

وی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه، زیرساخت رایانش ابری برای کل دولت باید به وجود آید. همچنین دستگاه‌های اجرایی باید کم کم به مرکز داده متمرکز متصل شوند. بنابراین سه لایه ابر دولت، آزادسازی داده‌ها و توسعه  API و ارتقای تجربه کاربری و شخصی‌سازی باید در دستور کار قرار بگیرد. 

خوانساری گفت: موضوع هوشمندسازی، بسیار مفصل و با تعیین تکلیف تمام دستگاه‌ها در برنامه هفتم در نظر گرفته شده است. در این برنامه، جایگاهIT در دستگاه‌ها ارتقا داده می‌شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا