ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

میزان پوشش در پروژه فیبرنوری به ۷ میلیون خانوار رسید

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات میزان پوشش در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به ۷ میلیون خانوار رسیده است و تلاش دارند تا انتهای امسال به این عدد نیز اضافه شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، از زمان شروع دولت سیزدهم به موضوع توسعه اینترنت ثابت تاکید و گفته شد که برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن، پایدار، پرسرعت و ارزان باید یک عزم و اراده ملی شکل بگیرد و نهضت فیبرکشی در کشور راه بیفتد.

فناوری فیبر نوری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های مسی معمولی دارد و داده‌های صوتی و تصویری را به راحتی با پهنای باند بالا تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد، به همین دلیل است که با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پرسرعت، جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبر نوری به یک ضرورت تبدیل می‌شود.

 مسئولان تأکید می کنند اجرای این پروژه می‌تواند زیرساخت ارتباطات کشور را تا دهه‌های آینده تامین کند و به دلیل اهمیت بالای آن در قانون بودجه و برنامه هفتم توسعه قید شده است بنابراین اجرای پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها برای وزارت ارتباطات و تمامی دستگاه‌ها تبدیل به تکلیف شده است.

ماه گذشته همزمان با افتتاح پروژه فیبرنوری در سه شهر میبد و بافق و حمیدیه استان یزد میزان پوشش از ۶ میلیون خانوار در سراسر کشور فراتر رفت و این امکان وجود دارد تا کاربران به سرعت‌های ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه دست یابند. بر اساس برنامه وزارت ارتباطات تا پایان دولت باید ۲۰ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبرنوری قرار گیرند که در پایان برنامه هفتم توسعه این ۲۰ میلیون پوشش باید به ۲۰ میلیون اتصال برسد.

در این راستا اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیأت دولت با اعلام اینکه میزان پوشش در پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به ۷ میلیون خانوار رسیده است، گفت: در همین ارتباط هفته بعد جشن پوشش ۷ میلیون خانوار را می گیریم و تلاش داریم تا انتهای امسال به این عدد نیز اضافه شود.

براساس اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زارع‌پور با بیان اینکه در ابتدای سال میزان پوشش فیبرنوری حدود ۲ میلیون خانوار بود، گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی و تلاش صورت گرفته این عدد در پایان سال رشد بیش از  سه برابری داشت و این فعالیت‌ها در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد تا در پایان فعالیت دولت همه کشور تحت پوشش فیبرنوری منازل و کسب و کارها قرار بگیرد.

گفتنی است به تازگی مدیر مخابرات استان تهران جزئیات تازه‌ای از آخرین وضعیت فیبرنوری در تهران خبر داد و اعلام کرد که از میزان پورت‌های ارایه شده توسط مخابرات در تهران، حدود ۸۰۰ هزار مشتری بر روی سیم مسی مخابرات تهران  پوشش دارند و در نتیجه از آن استفاده می کنند و در حال حاضر تعداد واگذاری ما در فیبر نوری به ۱۲۰ هزار عدد رسیده است.

علی ملک جعفریان با اشاره به چرایی کند بودن پروژه فیبرنوری در تهران گفت معمولا فناوری‌های جدید در ابتدا از سوی مردم استقبال نمی‌شوند تا این نیاز که همان سرعت است، فراهم شود. در کنار این موضوع ما باید تبلیغات هم انجام دهیم که وزیر ارتباطات اکنون به این موضوع وارد شده است. ما برای اینکه واگذاری‌ها خوب انجام شود، تعدادی پارتنر گرفته‌ایم که الان ۸ مورد هستند و مردم می توانند از طریق تماس با ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۰ درخواست دهند که سرویس به آنها ارائه شود؛ اما اولویت فیبرکشی با ساختمان‌های بلند است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا