اقتصاد کلان

فراز و فرود دلار در کانال ۶۰ هزار تومان

قیمت دلار که در روزهای گذشته در بازار آزاد سرکشانه پیش رفته و با شکستن رکورد سال گذشته، از ۶۱ هزار تومان هم عبور کرده بود، در کانال ۶۰ هزار تومان باقی ماند.

به گزارش آرمان اقتصادی، قیمت دلار در پاییز ثبات نسبی و آرامش را دنبال کرده بود، اما این ثبات در زمستان ادامه نداشت. دلار در مهر ماه در محدوده ۴۹ هزار تومان بود اما رویدادهای سیاسی مانند درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل تا ۵۲ هزار تومان هم بالا رفت و این روند نسبتا صعودی تا نیمه‌های آبان هم ادامه داشت اما مجدد روند نزولی به خود گرفت و آذرماه هم بار دیگر به کانال ۴۹ هزار تومان برگشت.

همچنین بخوانید

فصل زمستان برخلاف پاییز، فصل صعودی برای دلار بود؛ تحولات مرزی بین ایران و پاکستان، ناآرامی‌ها در یمن و حمله به نظامیان آمریکا در اردن منجر به صعود قیمت دلار شد تاجایی‌که در بهمن ماه این ارز تا ۵۹ هزار تومان هم پیش رفت و حتی در مقاطعی به ۶۰ هزار تومان هم رسید. اما این روند صعودی ادامه‌دار نبود و میانه بهمن ماه، دلار به ۵۵ هزار تومان هم بازگشت.

با وجود این، اسفند ماه بار دیگر دلار که مدتی کوتاه را در شرایط آرامی سپری کرده بود، صعودی شد و هفته گذشته نیز از ۵۸ هزار تومان عبور کرد؛ اما روند تند و تیز صعودی این ارز از ابتدای هفته جاری رخ داد؛ تا جایی که دلار در بازار آزاد سقف قبلی خود را شکست، از ۶۰ هزار تومان هم عبور کرد و روز گذشته در آستانه ۶۱ هزار تومان هم قرار گرفت.

توئیتر پایگاه خبری آرمان اقتصادی را دنبال کنید

هرج‌ومرج در فردوسی

حال و احوال این روزهای دلار

همچنین در حالی که شب گذشته قیمت دلار در بازار آزاد تا آستانه ۶۱ هزار تومان پیش رفته بود، امروز قیمت این ارز برای ساعاتی در بازار آزاد در محدوده ۶۱ هزار تومان باقی ماند، اما در نهایت روند صعودی را متوقف کرده و در محدوده ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد. با این وجود، دلار همچنان بالاتر از ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد قیمت دارد.

البته خبرهای دریافتی از بازار بیانگر آن است که امروز بازارساز با عرضه و فروش ۴۰۰ میلیون درهم در سامانه نیما، نیاز بازار در ایام پایانی سال را تامین کرد. همین امر می تواند به تغییر مدار نرخ ارز و نزولی شدن آن کمک کند. 
همچنین اقداماتی از قبیل دو برابر شدن سهمیه از مسافری نیز طی چند روز اخیر انجام شده که می‌تواند تاثیر گذار باشد.

البته‌ در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز نیز در حالی که در روزهای گذشته، قیمت دلار بدون توجه به بازار آزاد، ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان قیمت داشت، امروز بالاخره به کانال ۴۳ هزار تومان وارد شد. بدین‌ترتیب در حال حاضر اسکناس دلار در مرکز مبادله با افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۳ هزار و ۳۰ تومان مبادله می‌شود و قیمت دلار حواله نیز ۴۰ هزار و پنج تومان است. همچنین اسکناس یورو در مرکز مبادله با افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۶ هزار و ۷۳۷ تومان مبادله می‌شود و نرخ حواله یورو نیز به ۴۳ هزار و ۴۵۲ تومان رسیده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا