انرژی

صادرات نفت ایران به بالاترین مقدار از سال ۱۳۹۷ تاکنون رسید

وزیر نفت گفت: صادرات نفت ایران امروز به بالاترین مقدار از سال ۱۳۹۷ تاکنون رسید و این افزایش صادرات با کمترین تخفیف‌ها انجام می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی،  جواد اوجی امروز در آیین امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با پیمانکاران اصلی با اشاره به اینکه بار مالی این پروژه ۲۰ میلیارد دلار است، افزود: نیمی از انرژی مورد نیاز کشور و بیش از ۴۵ درصد بنزین کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه کار اجرایی این طرح می‌توانست هشت سال پیش آغاز شود، گفت: با وجود این تأخیر در دولت گذشت، ۲ سال است که در شرکت نفت و گاز پارس تصمیم شجاعانه‌ای گرفته و کار کارشناسی آغاز شد.

وزیر نفت با اشاره به ثبت رکوردهای تازه در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، اظهار کرد: امسال برداشت روزانه ۷۰۷ میلیون مترمکعب گاز از میدان گازی مشترک پارس جنوبی محقق شد.

اوجی با اشاره به اینکه با ادامه برداشت از این میدان بدون اجرای طرح‌های فشارافزایی، شاهد افت فشار در این میدان خواهیم بود، ادامه داد: اهمیت بهره‌برداری از این میدان مشترک آنجاست که ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها و صنایع گاز و بخش عمده‌ای از خوراک پتروشیمی‌ها از گاز این میدان تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و از نخبگان این صنعت استفاده کردیم، گفت: نمونه آن بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی بود. امروز از ۳۸ سکو در پارس جنوبی بهره‌برداری می‌شود.

وزیر نفت از راه‌اندازی سکوی فاز ۱۳ آلفا که کشتی بحرینی به آن برخورد کرده بود در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: طی سه تا چهار سال آینده فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی آغاز خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه ظرفیت ۲۰ میلیارد دلاری برای سازندگان داخلی با اجرای این طرح ایجاد خواهد شد، افزود: با افزایش ۹۰ تریلیون فوت مکعبی برداشت گاز و ۲ میلیارد بشکه برداشت میعانات گازی، ۹۰۰ میلیارد دلار به درآمد کشور افزوده خواهد شد که نقشی مهم در تأمین امنیت انرژی کشور دارد.

طبق اعلام وزارت نفت، وی تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک، ‌ افزایش تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی را با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهیم کرد.

وزیر نفت با قدردانی از همه کارکنان صنعت نفت که در تأمین گاز پایدار کشور نقش داشتند، گفت: با تدابیری که در نظر گرفتیم و ذخیره سوخت مایع که یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بود، توانستیم زمستان را با سوخت‌رسانی پایدار بگذرانیم.

وی با اشاره به حمله به چهار خط لوله سراسری انتقال گاز ایران که هر خط ۱۲۰ میلیون مترمکعب گاز را انتقال می‌دهدد، افزود: این خطوط در کوتاه‌ترین زمان به مدار بازگشتند.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه گروه نفت و گاز از ابتدای سال تاکنون رشد اقتصادی بالایی را ثبت کرده که در تاریخ بی‌سابقه بوده است، این رشد در سال آینده نیز ادامه‌دار خواهد بود، اظهار کرد: افزون بر تأثیر افزایش تولید و صادرات نفت، در سرمایه‌گذاری، ‌ تولید ساخت داخل و بهره‌وری نیز صنعت نفت رتبه نخست را در کشور دارد.

اعتراف سازمان‌های بین‌المللی به افزایش صادرات نفت ایران

جواد اوجی همچنین امروز در حاشیه آیین امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری از گام نخست طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر با توان تولید روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت خام، اظهار کرد: هم‌اکنون در غرب کارون ۹ میدان نفتی وجود دارد که ۶ میدان آن از جمله آزادگان، یادآوران و… مشترک است.

وی با بیان اینکه مجموع رقم کنونی برداشت روزانه نفت خام از میدان‌های غرب کارون ۴۵۰ هزار بشکه نفت و گاز ۱۳۰ میلیون فوت‌مکعب در روز است، گفت: گام دوم طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید از آن به ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی از سال ۲۰۱۷ میلادی معطل و بلاتکلیف بود، تصریح کرد: وزارت نفت در دولت سیزدهم همتی جانانه‌ کرد و با انجام کارهای کارشناسی تصمیم گرفته شد احداث واحد فشارافزایی در دریا باشد، این در حالی است که قطر هم چند ماه پیش به‌منظور توسعه و فشارافزایی در بخش قطری پارس جنوبی (گنبد شمالی) در دریا، با شرکت‌های خارجی قرارداد امضا کرد.

تعیین‌ تکلیف طرح فشارافزایی در پارس جنوبی طی فعالیت دولت سیزدهم 

اوجی با تأکید بر اینکه طرح فشارافزایی در پارس جنوبی با وجود غفلت در دولت‌های گذشته، سرانجام در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد، ادامه داد: فشارافزایی در پارس جنوبی با ۲۸ سکو (۱۴ سکوی فشار افزا و ۱۴ سکوی پشتیبان در هفت منطقه تعیین شده) انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون گاز خام از میدان مشترک پارس جنوبی با ۳۸ سکوی تولیدی و پشتیبان برداشت می‌شود، گفت: قرارداد اجرایی طرح ملی فشارافزایی در پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی امضا شده است و با ساخت ۲۸ سکو (۱۴ سکوی فشار افزا و ۱۴ سکوی پشتیبان در هفت منطقه تعیین شده) اجرا خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه اجرای طرح ملی فشارافزایی در مناطق مرزی میدان مشترک پارس جنوبی با قطر در اولویت است، افزود: برای ساخت این سکوها از توان پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده می‌شود.

اوجی ضمن اشاره به اینکه با توانمندی و تجربه کار به نتیجه می‌رسد، تأکید کرد: امروز پیمانکارانی که قرارداد احداث این سکوها و فشارافزایی را امضا کردند، همان‌هایی هستند که فازهای پارس جنوبی را توسعه داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم کار فردا را قربانی امروز نمی‌کند و مردم در سال‌های آینده نتیجه این قرارداد را خواهند دید، ادامه داد: امروز طرحی ملی‌تر از فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی وجود ندارد.

وزیر نفت تصریح کرد: ۷۰ درصد گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت می‌شود و ۴۵ درصد خوراک پالایشگاه‌های نفتی از تولیدات این میدان است و با راه‌اندازی سکوهای فشارافزایی در این میدان، تا ۷۰ سال برداشت گاز از پارس جنوبی ادامه می‌یابد.

اوجی با بیان اینکه حدود ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۳ از گاز تأمین شده و وضع در صنایع خرد و عمده هم به همین شکل است، گفت: برای فشارافزایی منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم و امیدواریم این تعلل هشت ساله و پیش از آنکه افت فشار بر تولید اثرگذار باشد، با کار جهادی جبران شود.  

وی ارزش پروژه‌های امضا شده برای فشارافزایی در پارس جنوبی را ۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: با اجرای این طرح ۹۰ تریلیون فوت‌مکعب گاز و بیش از ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی به ارزش ۹۰۰ میلیارد دلار به ظرفیت‌های هیدروکربنی کشور افزوده خواهد شد.

اوجی ادامه داد: با احداث سکوهای فشارافزایی از همه ظرفیت سازندگان داخلی استفاده خواهد شد و این موضوع در رشد اقتصادی کشور هم تأثیرگذار است.

بهره‌برداری از سکوهای فشارافزایی پارس جنوبی تا ۴ سال آینده

وی با بیان اینکه توانمندی پیمانکاران و سازندگان داخلی بالاست و این توانمندی در داخل کشور وجود دارد تا از قطر عقب نمانیم، گفت: با برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران تا چهار سال آینده بهره‌برداری از سکوهای فشارافزایی انجام خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد ذخایر گازی ایران در میدان مشترک پارس جنوبی واقع شده است، افزود: در دولت سیزدهم تحریم‌ها مانع رشد توسعه صنعت نفت و گاز نشده است و امسال در ۴۰ سال گذشته برای نخستین بار برای سه فصل پیاپی، شاهد رشد اقتصادی بالای ۲۰ درصد در بخش نفت و گاز بوده‌ایم.

اوجی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور با نفت دو برابر رشد اقتصادی بدون نفت بوده است، ادامه داد: در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) در الجزایر، میانگین رشد تولید گاز ایران ۵ درصد اعلام شد، در حالی که میانگین رشد جهانی ۲.۵ درصد بوده است.

وی تأکید کرد: امروز نیز با تحریم‌هایی شدیدتر از تحریم‌های سال ۹۷ روبه‌رو هستیم، اما صادرات نفت به بالاترین سطح از آن سال تاکنون رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی اعتراف می‌کنند که ایران هیچ‌گونه مانعی در فروش نفت ندارد، در عین حال تخفیف فروش نفت را هم تکذیب می‌کنم و در حال نزدیک‌ کردن قیمت فروش نفت خام صادراتی ایران نزدیک به قیمت‌های جهانی است.

وزیر نفت با بیان اینکه رقم افزایش تولید نفت در سال ۱۴۰۲ محقق شده است، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم برداشت نفت از میدان‌های نفتی واقع شده در استان خورستان که شامل ۵۸ میدان می‌شود، یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده و اکنون این رقم به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.

امضای قراردادهای سازنده با شرکت‌های نفت و گاز روسیه

اوجی با اشاره به افزایش ظرفیت‌ پالایشگاه‌های نفت و گاز در دولت سیزدهم ادامه داد: بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان با ظرفیت پالایش روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی با ظرفیت پالایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز و بهره‌برداری از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲۰ سال تعلل در دولت سیزدهم، همسو با اهداف تعیین شده برای افزایش ظرفیت پالایش نفت و گاز انجام شده است.

وی تصریح کرد: با شرکت‌های نفت و گاز روسیه قراردادهایی سازنده‌ امضا کردیم و عملیات اجرایی آنها هم آغاز شده و ۲۰۰ هزار بشکه از افزایش تولید نفت ایران مربوط به میدان‌هایی است که شرکت‌های روس در آن فعال هستند.    

وزیر نفت افزود: وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ در میان وزارتخانه‌های دولتی شاخص بوده و بالاترین رشد اقتصادی، رتبه نخست در استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت اقلام بار اول و تأمین امنیت انرژی در کشور را به دست آورده است.

وی اظهار کرد: با اینکه در دوران فعالیت دولست سیزدهم طی دو نوبت به سامانه هوشمند سوخت حمله سایبری شد، اما در تأمین سوخت مورد نیاز کشور لحظه‌ای مشکل پیش نیامد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا