بورسکسب و کار

در انتخاب بروکر چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم؟

فعالیت در بازار فارکس بدون استفاده از خدمات بروکرها، فعالیت بسیار سخت و شاید غیرممکن است. معامله‌گران برای دسترسی به بازار و انجام تراکنش‌ها و اطلاع از حرکت قیمت‌ها نیازمند استفاده از پلتفرم‌های ارائه شده توسط بروکرها هستند. در اصل بروکرها نقش واسطه را برای ارتباط بازار و معامله‌گر ایفا می‌کنند. گسترش بازار فارکس، محیطی مناسب برای رشد و افزایش تعداد بروکرها فراهم کرده و افزایش تعداد ایجاد فضایی رقابتی بین آنها را در پی داشته است.

برای اتخاذ تصمیمی آگاهانه برای انتخاب بهترین بروکر فارکس یک بروکر لازم است در ابتدا با بروکرها بیشتر آشنا شده و معیارهایی که می‌تواند در انتخاب بروکر موثر باشد، بررسی کنیم.

بروکر چیست؟

بروکرها، واسطه‌های مالی هستند که افراد یا نهادها را قادر می‌سازد به بازار جهانی دسترسی داشته و در فعالیت‌های مالی و معاملات روز جفت ارزهای متنوع، مشارکت داشته باشند. بروکرها با ارائه نرم افزارها یا پلتفرم‌های مختلف به کاربران، می‌توانند به قیمت لحظه ای ارزها دسترسی داشته و معاملات خود را بر اساس این اطلاعات برنامه ریزی کنند.

همچنین بخوانید

بروکرها سفارشات را از مشتریان دریافت و از طرف آنها معاملات را انجام می‌دهند. بروکر پس از دریافت سفارش، به انطباق سفارش‌های مختلف اقدام می‌کند و پس از پیدا کردن دو سفارش خرید و فروش منطبق با هم فرایند انجام تراکنش را طی می‌کند.

اغلب بروکرها برای معامله‌گران خود امکانی را فراهم کرده اند که به آنها اجازه می‌دهد با مقدار سرمایه کم در موقعیت‌های بزرگ تر موجود در بازار شرکت کرده و فرصت‌های سودآوری خود را افزایش دهند. استفاده از اهرم علاوه بر سود، موجب افزایش زیان نیز می‌شود و استفاده از این ابزار نیازمند دقت و استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک است.

انواع حساب‌های معاملاتی توسط بروکرها تعریف شده که معامله‌گران می‌توانند بر اساس نیاز و سطح دانش و مهارت معاملاتی خود از این حساب‌ها استفاده کرده و از امکانات هر کدام بهره مند شوند. به علاوه ابزارهای تجزیه و تحلیل بازار نیز در اختیار کاربران قرار گرفته که می‌تواند فرآیند تحلیل و رصد بازار را برای معامله‌گران تسهیل کند و در تصمیم‌گیری آگاهانه به کمک معامله‌گر درآید.

منبع درآمد بروکرهای فارکس، اسپرد و کمیسیون‌های دریافتی به ازای معاملات انجام شده است. اسپرد تفاوت قیمت خرید و فروش جفت ارز مورد معامله است و می‌تواند بر اساس حجم و اندازه معاملات و نوع نماد مورد معامله متغیر باشد.

معیارهای مورد توجه در انتخاب بروکر

معیارهای مختلفی وجود دارد که در انتخاب بهترین بروکر فارکس موثر است. در ادامه به تعدادی از این معیارها اشاره می‌کنیم.

  • برای انتخاب یک بروکر باید مجوزهای فعالیت، از نهادهای نظارتی را مورد بررسی قرار دهید. بروکرها برای فعالیت باید توسط یک مقام مالی معتبر رگوله شده و مجوزهای لازم را دریافت کنند.
  • پلتفرم معاملاتی بروکر را از نظر قابلیت استفاده، ثبات و ویژگی‌های موجود مورد ارزیابی قرار دهید. یک پلتفرم خوب، ظاهر بصری مناسبی داشته و نمودارهای قیمت را به‌صورت لحظه‌ای نشان می‌دهد، ابزارهای متنوعی را ارائه و امکان ثبت سفارش و اجرای معاملات را آسان می‌کند.
  • جفت ارزها و سایر ابزارهای مالی که توسط بروکر ارائه می‌شود نیز می‌تواند فرصت‌های سودآور بیشتری را پیش روی معامله گران قرار دهد. این موضوع باعث می‌شود که معامله‌گر به فعالیت‌های تجاری متنوعی دسترسی داشته و در انواع کالا، سهام، شاخص‌ها فعالیت کند.
  • اسپرد و کارمزد از دیگر عوامل مورد توجه در انتخاب بروکر است. این هزینه‌های تحمیل شده به معامله‌گر، تاثیر مستقیم در درآمد و کسب سود داشته و می‌تواند باعث کاهش سود نهایی معاملات شود. به همین دلیل معامله‌گران بیشتر در جستجوی بروکر‌هایی هستند که هزینه‌های کمتری دریافت و یا طرح‌های تخفیفی روی هزینه‌های معاملاتی ارائه می‌دهند.
  • ارائه اهرم و مارجین توسط بروکر امکان شرکت در معاملاتی بزرگتر را به معامله‌گر می‌دهد. به این ترتیب معامله‌گر محدودیت معاملاتی به علت کمبود سرمایه نداشته و می‌تواند با استفاده از وجوهی که از بروکر به عنوان وام دریافت می‌کند، فعالیت معاملاتی خود را گسترش دهد.
  • پشتیبانی از امکانات مهم دیگری است که توسط بروکر به کاربران ارائه می‌شود. استفاده از خدمات پشتیبانی انلاین و در دسترس در هر زمان، به ویژه در ساعات معاملاتی و دریافت پاسخی مناسب و رفع مشکلات پیش روی معامله‌گران، موجب جذب مشتریان بیشتر به افتتاح حساب در بروکر می‌شود.
  • انواع حساب‌های معاملاتی و تنوع در حداقل سپرده اولیه، نیز می‌تواند در جذب کاربران به افتتاح حساب موثر باشد. معامله‌گر با بررسی حساب‌های مختلف و ویژگی‌های هر کدام، می‌تواند حسابی متناسب با سطح سرمایه و نیازهای معاملاتی خود انتخاب و فعالیت خود را در بازار فارکس گسترش دهد.

به‌علاوه بسیاری از بروکرها برای کاربران این امکان را فراهم کرده اند که با افتتاح حساب آزمایشی، بدون تحمل ریسک فعالیت در بازار واقعی را تجربه کرده و با فضای بازار بیشتر آشنا شوند. این امر کمک بسیاری در ارتقا سطح تجربه معامله‌گر دارد. علاوه بر معامله‌گران تازه کار، معامله‌گران حرفه ای که در‌صدد آزمایش استراتژی‌های جدید معاملاتی خود هستند، می‌توانند با استفاده از حساب دمو، بدون تحمل ریسک، نسبت به اصلاح نقاط ضعف و شناسایی نقاط قوت استراتژی‌های جدید معاملاتی اقدام کنند.

  • ارتقا سطح دانش و مهارت کاربران از موضوعاتی است که مورد توجه بروکرها قرار دارد. ارائه منابع آموزشی مختلف، وبینارها، تجزیه و تحلیل بازار، تقویم‌های اقتصادی و ابزار‌های مختلف آموزشی از جمله امکاناتی است که توسط بروکر با هدف افزایش مهارت و آگاهی معامله‌گران، ارائه می‌شود.

خلاصه مطلب

انتخاب بروکر جهت افتتاح حساب معاملاتی از دغدغه‌های هر معامله‌گر در طی عمر عملیاتی است. علی رغم اینکه معیارهای انتخاب بروکر بیشتر بر اساس معیارهای شخصی معامله‌گر و سلیقه وی انجام می‌گیرد، اما ویژگی‌های مشترکی وجود دارد که مورد توجه اکثر معامله‌گران قرار دارد. میزان هزینه‌های معاملاتی، انواع نمادهای معاملاتی و حساب‌ها و حداقل سرمایه مورد نیاز در افتتاح حساب، پشتیبانی قوی، ارائه ابزاره ها و امکانات معاملاتی و تسهیل کننده تجزیه و تحلیل بازار، از معیارهای مشترکی است که بسیاری از معامله‌گران در فرایند بررسی بروکر مد نظر قرار می‌دهند. در این مقاله پس از آشنایی با مفهوم بروکر فارکس به بررسی معیارهایی پرداختیم که در فرایند انتخاب بهترین بروکر فارکس باید مد نظر قرار گیرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا