اقتصاد کلان

برنامه‌هایمان در حوزه توسعه تجارت ادامه دارد/ تحقق کامل گمرک هوشمند در سال جدید

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» برتلاش و تعامل بیشتر با خدمت‌گیرندگان و سازمان‌های همجوار به منظور تسهیل و توسعه تجارت در سال جدید و تحقق کامل گمرک هوشمند تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد رضوانی فر در پیامی ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان، فرارسیدن سال نو را به خانواده گمرک و همه فعالان اقتصادی به ویژه خدمت‌گیرندگان امور گمرکی در سراسر کشور تبریک و تهنیت گفت.

همچنین بخوانید

متن پیام معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران به این شرح است:

گمرک ایران به عنوان مرزبان اقتصادی و پیشران سیاست‌های دولت در امر تجارت خارجی، سومین منبع درآمد دولت و مجری پیاده‌سازی سیاست‌های آن در حوزه تبادلات تجاری است و در این جهت تمام مساعی خود را برای خدمت‌رسانی هرچه مطلوب‌تر به همه ذینفعان و فعالان عرصه تجارت و جهت‌دهی سیاست‌ها و برنامه‌های جدید خود را به طور خاص در چارچوب تسهیل و توسعه تجارت طراحی و پیاده‌سازی کرده‌ است. این سیاست‌ها با مدنظر قرار دادن شعار سال ۲۰۲۴ سازمان جهانی گمرک با عنوان “تعامل هدفمند گمرک با شرکای سنتی و جدید” گام به گام اجرایی و به یاری خدا و همت همکارانم در مجموعه گمرک محقق خواهد شد.

 در سالی که گذشت تثبیت جایگاه گمرک به عنوان سومین منبع درآمد پایدار غیر تورمی را شاهد بودیم که با تلاش و زحمات شبانه‌روزی همکارانم، درآمدهای وصولی گمرک و واریزی به خزانه با افزایش همراه بود. همچنین بهره‌گیری از فن‌آوری‌ها و تجهیزات به روز و ابزارهای کنترلی به ویژه آشکارسازها در دستور کار گمرک قرار داشت که ماحصل آن نصب و راه‌اندازی ۱۱ دستگاه آشکارساز کامیونی و ۱۳ دستگاه آشکارساز چمدانی جدید در گمرکات کشور بود که در سال جدید نیز استقرار دستگاه‌های آشکارساز کامیونی و چمدانی با اولویت گمرکات مرزی ادامه خواهد داشت. پیاده‌سازی مدیریت ریسک هوشمند گمرکی و تمرکززدایی نیز از برنامه های گمرک بوده است.

به موازات آن، توسعه هوشمند رویه‌های گمرکی از طریق سامانه جدید گمرکی (گمرک هوشمند) با هدف ایجاد شفافیت، کاهش هزینه و زمان در انجام امور گمرکی و ساده‌سازی رویه‌های گمرکی و اعمال کنترل‌های دقیق‌تر در دستور کار گمرک قرار داشت که در سال جدید مراحل تکمیلی آن انجام خواهد شد.

پیش‌بینی‌پذیر کردن متغیرهای اقتصادی با کنترل و جلوگیری از تعدد و تکثر بخشنامه‌ها در حوزه تجارت خارجی و کاهش ۵۲ درصدی آن نسبت به قبل، هماهنگی با دستگاه‌های همجوار و کاهش میانگین مدت زمان پاسخگویی به استعلامات گمرکی از ۱۱ به ۷ روز در سال ۱۴۰۲، مستندسازی و به روزرسانی فرایندها، بازنگری، تدوین و شفاف‌سازی دستورالعمل‌ها از جمله نحوه پذیرش تضامین، انبار اختصاصی، فعالین اقتصادی برگزیده گمرکی، دستورالعمل نحوه ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان و به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌های گمرکی از گام های بلند گمرک در سرعت بخشیدن به عملیات تجاری، توسعه تجارت و تسهیل‌گری‌ها بوده است که باید تلاش برای بهبود فضای کسب و کار و استفاده برابر از امتیازات با برگزاری دو دوره آزمون کارگزاری طی دوره اخیر پس از وقفه‌ی ۷ ساله و انتشار گزارش‌های آماری شفاف و دوره‌ای با هدف محاسبه میزان تحقق اهداف و کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری صحیح را نیز به این اقدامات اضافه کرد.

در حوزه دیپلماسی گمرکی نیز گمرک در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم با امضای توافق‌نامه، یادداشت‌تفاهم و نشست‌های مشترک با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه، توسعه تبادلات تجاری را جزو اهداف خود قرار داده است، به گونه‌ای که با اقدامات انجام گرفته، تجارت ایران با کشورهای همسایه و حجم ترانزیت از مسیر ایران در سال ۱۴۰۲ به نسبت قبل افزایش یافت.

در حوزه سرمایه‌های انسانی که معتقدم اصلی‌ترین دارایی سازمان، منابع انسانی آن است، به آموزش، ارتقاء نیروی انسانی از لایه‌های میانی، بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی، افزایش پرداختی‌ها، افزایش سقف تسهیلات برای کارکنان و جذب نیروی انسانی جدید توجه ویژه‌ای شده است؛ به نحوی‌که افزایش ۴۰۰ درصدی سرانه آموزشی تخصصی کارکنان گمرک، افزایش متوسط پرداختی‌ها به کارکنان، برگزاری ۴۴۰ هزارنفر ساعت در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ۲۱ دوره ارزیابی تخصصی گمرکی و تلاش برای ورود خون تازه به گمرک از حیث نیروی انسانی پس از ۱۲ سال از جمله این اقدامات مهم بود. در حوزه زیرساخت‌ها نیز، بودجه پروژه‌های عمرانی گمرک در سال جاری با ۳ برابر افزایش به رقم ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید. هر چند در این بخش با رشد قابل توجهی روبرو بودیم اما با توجه به حجم عملیات، تعداد گمرکات، شرح خدمات و درآمدزایی گمرک و با در نظر گرفتن شان و جایگاه گمرک، ضرورت بازسازی‌ها و نوسازی‌ها در اماکن گمرکی و با هدف ارائه خدمات شایسته‌تر به خدمت‌گیرندگان، افزایش تخصیص اعتبار برای پروژه‌های عمرانی بایستی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

بدیهی است که اقدامات یاد شده بدون اهتمام و تلاش‌های مضاعف، دقت، دلسوزی و سختکوشی همکارانم در گمرکات سراسر کشور به ویژه در نقاط صفر مرزی میسر نمی‌شد و اکنون نیز محورهای مهم برنامه‌های جدید در گمرک بر پایه توجه ویژه به توسعه سرمایه انسانی، هوشمندسازی و توسعه هوشمند رویه های گمرکی از طریق سامانه جدید گمرکی و اقدامات تسهیل‌گرانه در حوزه تجارت خارجی استوار خواهد بود و من قویاً براین باورم که رسیدن به این اهداف بدون تلاش مجاهدانه همکارانم و بدون تعامل و همکاری نزدیک و جدی با فعالان حوزه تجارت و کارگزاران گمرکی میسر نخواهد بود.

امید است با بهره‌گیری از این برنامه‌ها و اجرای طرح تحول دیجیتال گمرک، بتوانیم گمرکی در تراز یک گمرک کارآمد، متناسب با یک نظام اقتصادی هوشمند، پیشرو و مقاوم با توان رقابت‌پذیری بالا را در حوزه تجارت بین‌المللی شاهد باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا