امور زیربناییتعاون و اشتغال

انعقادتفاهمنامه اتاق تعاون و دانشگاه/تاسیس مراکز آموزشی بخش تعاون

تفاهم نامه همکاری اتاق تعاون ایران و یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با هدف همکاری‌های مشترک در زمینه آموزشی، پژوهشی، کارآفرینی و اشتغالزایی امضا شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، عصر امروز تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق تعاون ایران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) با حضور بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون و سعید قاضی مغربی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) به امضا رسید.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در جریان امضای این تفاهم‌نامه گفت: ما در بخش تعاون، این نیاز را احساس کردیم که در جهت نزدیکی علم و عمل دچار کمبود هستیم و ارتباط دانشگاه و تولید در کشور با یکدیگر فاصله زیادی دارند.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد با وجود ظرفیت‌های علمی در کشور، اما معطوف به دانش خارج از کشور هستیم و این یکی از نقاط ضعف اصلی در کشور به شمار می‌رود، افزود: بنابراین با هدف ارتباط بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصادی کشور با دانشگاه، این تفاهم‌نامه به امضا رسید.

رئیس اتاق تعاون ایران با تأکید بر اینکه در حال حاضر غالب اقتصاد ایران در اختیار بخش دولت است، گفت: حدود ۸۰ درصد از اقتصاد کشور دولتی است و از ۲۰ درصد باقی‌مانده، حدود ۱۳ درصد اقتصاد در اختیار بخش خصوصی و فقط حدود ۷ تا ۸ درصد در اختیار بخش تعاون قرار دارد؛ در حالی که بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اسناد بالادستی، سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی باید به ۲۵ درصد برسد.

عبداللهی با اشاره به فعالیت بخش تعاون در بیش از ۱۱۰ رشته فعالیت اقتصادی گفت: در راستای تفاهم‌نامه امروز، اتاق تعاون ایران می‌تواند از ظرفیت‌های تولید علم در دانشگاه آزاد استفاده کند و می‌توانیم فرهنگ بخش تعاون را در دانشگاه ترویج کنیم.

وی از تأسیس تعاونی‌های فارغ‌التحصیلان به عنوان یکی از محورهای این تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه به عنوان یک الگوی موفق در حوزه تعامل بخش علم و اجرا پیاده‌سازی شود.

به گزارش آرمان اقتصادی،  توسعه فرهنگ کارآفرینی و اشاعه فرهنگ تعاون در راستای همکاری‌های دوجانبه بین دانشگاه و اتاق تعاون با رویکرد استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانائی های مشترک آموزشی، تحقیقاتی وپژوهشی، تجاری سازی دستاوردها در قالب شرکت ها و اتحادیه تعاونی و رویکرد توسعه تعاون در کلیه سطوح نظام آموزشی، پژوهشی وتحقیقی که به توسعه و تقویت تعاونیها در اقتصادکشور منجر شود، از اهداف این تفاهم نامه است.

همچنین موضوع و محورهای تفاهم‌نامه مذکور به شرح زیر است:

۱– اجرای پروژه های پژوهشی مشترک و فناوری منطبق بر نیاز های اعضاء اتاق تعاون تا مرحله تدوین دانش فنی

۲–برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت به منظور ارتقاء توان علمی کارشناسان و محققان شرکتها و اتحادیه ها ی تعاونی

۳– کمک به راه اندازی، تکمیل و تجهیز مراکز آموزشی و پژوهشی مورد نیاز بخش تعاون

۴– کمک به تدوین و تألیف اسناد و مدارک علمی و تبادل آنها

۵– خدمات مشاوره ای علمی، فنی و تخصصی

۶–هدایت و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیازهای عملیاتی شرکت ها و اتحادیه های تعاونی و اتاقهای تعاون.

۷–بررسی جهت شناسایی نیاز به فناوریهای نو، توسط کارشناسان طرفین و برنامه ریزی جهت نیل به موارد اولویت دار

۸–انجام طرح های مطالعاتی وتحقیقاتی و امکان سنجی مورد نیاز

۹– تبادل اطلاعات و همکاری ها، تقویت فرآیند تولید ثروت از دانش، از طریق تشکیل و برگزاری کارگروه ها، نشست های تخصصی، همایش ها، سمینارها، نمایشگاه ها و بازدید ها

۱۰–ترویج و افزایش ضریب نفوذ محصولات و فناوری های نوو دانش بنیان در بخش تعاونی

۱۱–حمایت ازدستاوردهای تحقیقاتی وپژوهشی و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، تحقیقاتی و فناوری های نو و مورد نیاز واحدهای زیر مجموعه اتاق تعاون

۱۲–همکاری در خصوص ارتقای استانداردهای محصولات (شامل کالاها و خدمات) و صادرات آنها

۱۳توسعه همکاری ها در راستای تحقق قوانین بالادستی از جمله قانون اجرای سیاستهای کلی اصل(۴۴)، سیاست های اقتصاد مقاومتی و سند توسعه بخش تعاون در جهت توسعه و ترویج فرهنگ تعاون و کارآفرینی

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا