ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

غائبان بزرگ گردهمایی بانکی

وزیر امور اقتصاد و دارایی و معاون ارزی بانک مرکزی غائبان بزرگ همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت‌ها بودند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز (دوشنبه) هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در برج میلاد برگزار شد. در این همایش مانند سایر همایش‌های اقتصادی که در طول سال برگزار می‌شود، جمعیت قابل توجهی حضور داشته و تقریبا دو طبقه مرکز همایش های برج میلاد جای خالی نداشت.

در این همایش قرار بر حضور ولی‌اله سیف -رئیس کل بانک مرکزی-، مسعود کرباسیان- وزیر اقتصاد و امور دارایی – و محمدجواد جهرمی- وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات – در بخش ابتدایی بود، اما کرباسیان غیبت داشت و البته دلیل آن را حضور در جلسه‌ای اعلام کردند.

همچنین بخوانید

گلایه‌های آذری جهرمی از امنیت بانکداری الکترونیک

اما در سخنرانی‌های انجام شده در فصل اول همایش، صراحت بیشتری در اظهارات آذری جهرمی مشاهده شد که در اهم آن به گلایه‌هایی در رابطه با تامین امنیت حوزه الکترونیکی شبکه بانکی پرداخت. وی به آمار بالای پلیس فتا در رابطه با برداشت‌های غیرمجاز و به عبارتی کلاهبرداری از حساب‌های بانکی از طریق درگاه اینترنتی اشاره داشت.

وزیر ارتباطات گفت که آمارهای پلیس فضای مجازی نشان می‌دهد که ۶۰ درصد شکایت‌های مطرح شده درباره برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی است، در عین حال که در نیمه اول امسال حدود ۴۲ میلیارد تومان از این طریق از حساب‌های مردم خارج شده است. وی البته در اظهاراتش خواستار ارتقای امنیت حوزه الکترونیک در شبکه بانکی شد و تاکید داشت که  با توجه به اهمیت رونق اقتصادی در این بخش نباید اعتماد مردم خدشه‌دار شود.

آمار و ارقام قابل تامل اعلامی از سوی آذری جهرمی درباره امنیت بانکداری الکترونیک در حالی مطرح شده که پیش‌تر مسئولان بانک مرکزی نسبت به هشدارهایی در این باره واکنش نشان داده و انتقادات مطروحه را چندان نپذیرفته بودند.

پاسخی برای وزیر نبود

در بخش دیگری از این همایش رئیس کل بانک مرکزی درباره بانکداری الکترونیکی اظهاراتی داشت و مهمترین بخش آن از خطرات و حواشی مربوط به رمزینه پول‌ها و ارزهای دیجیتال سخن گفت. از نگاه وی با وجود اینکه ظرفیت‌های فناوری زنجیره بلوک می‌تواند جریان تازه‌ای برای روش‌های بانکداری باشد، اما تهدیدهایی مانند سفته بازی، نوسان شدید قیمتی، حباب‌های موجود در ارزش آنها و همچنین از دست رفتن تدریجی خواص این پول‌ها به عنوان ابزار پرداخت قابل اتکاست که تمامی بانک‌های مرکزی جهان از جمله بانک مرکزی ایران به احتیاط پذیرش و به رسمیت شناختن این پول‌ها تاکید دارد.

در حالی بانک مرکزی تاکنون نظر خود را در مورد به رسمیت شناختن بیت کوین اعلام نکرده و تنها در مورد ریسک‌های آن هشدار داده که ناصر حکیمی – معاون فن آوری اطلاعات بانک مرکزی – عنوان کرد که احتمالا تا اوایل سال آینده بانک مرکزی در این مورد تصمیم نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

با این حال در مجموع نه رئیس کل بانک مرکزی و نه معاون فن‌آوری وی توضیحی درباره انتقادات وزیر ارتباطات در مورد امنیت بانکداری الکترونیک و یا سایر مسایلی که وی مطرح کرد، ارائه نکردند.

غیبت قابل پیش‌بینی سیاستگذار ارزی

اما قرار بود در این همایش معاون ارزی بانک مرکزی نیز حضور داشته باشد. سیداحمد عراقچی که چند ماه پیش جایگزین غلامعلی کامیاب در معاونت ارزی بانک مرکزی شده بود تاکنون در چنین همایش‌ها و یا برنامه‌های بانکی و البته در حضور خبرنگاران حاضر نشده است. هرچند که انتظار چندانی هم برای حضور معاون جوان ارزی بانک مرکزی در روزهای پرالتهاب بازار ارز از سوی خبرنگاران وجود نداشت.

 با این وجود رئیس کل بانک مرکز خود در بین چند سوال ارزی مطرح شده از سوی خبرنگاران به یک مورد اشاره و توضیحاتی ارائه کرد. وی بار دیگر وعده کاهش قیمت دلار را در روزهای آینده داد. این در حالی است که از زمانی که دلار از ۴۰۰۰ تومان در نیمه مهرماه عبور کرده تاکنون که رکورد ۴۷۰۰ تومان هم ثبت شده است، بارها رئیس کل بانک مرکزی و البته سایر مسئولان اقتصادی دولت وعده تعدیل قیمت دلار و منطقی شدن آن را داده‌اند. البته هیچ گاه مشخص نشده که نرخ منطقی برای دلار در بازار ارز ایران چقدر است.

همایش بانکداری الکترونیک طی روزهای دوم و سوم بهمن ماه در برج میلاد برگزار می‌شود. امید می‌رود نتایج و دست‌آوردهای این همایش در زمانی مشخص از سوی مسئولان برگزاری آن که در صدر آن پژوهشکده پولی و بانکی قرار دارد به طور شفاف اعلام و اطلاع‌رسانی شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا