بانکبانک و بیمه

شرط ادامه پرداخت یارانه‌

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس روز گذشته اعلام کرد: دولت موظف است در سال آینده نسبت به حذف یارانه نقدی پردرآمدها اقدام کند.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا با وجود قانون مصوب مجلس، دولت در حذف یارانه پردرآمدها براساس قانون به کندی عمل می‌کند، به همشهری گفت: در خوش‌بینانه‌ترین نگاه می‌توان گفت که هنوز هم بانک‌های اطلاعاتی مرتب در حال تکمیل و ارتباط با یکدیگرند و احتمال کندی انجام این تکلیف به‌دلیل چنین اشکالاتی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه هنوز هم یارانه برخی افراد به اشتباه قطع می‌شود و هر‌ماه تعدادی مراجعه‌کننده در این زمینه داریم که این امر بیانگر تداوم حذف یارانه برخی افراد است، افزود: قطع یارانه ثروتمندان در حال انجام است و برای تسریع این روند حتی پیشنهادی برای ابطال کارت بازرگانی یا گذرنامه افراد غیرنیازمند که هنوز هم یارانه دریافت می‌کنند را مطرح کردم. با وجود این، کار مجلس تصویب قانون و نظارت بر اجرای درست آن بوده و برای الزامی شدن حذف یارانه ثروتمندان نیز قانون لازم تصویب شده است.

رد شائبه سیاسی کاری یارانه‌ای
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن رد تأثیر شائبه‌ سیاسی کاری دولت و مجلس در کندی حذف یارانه ثروتمندان اعلام کرد: در اینگونه برنامه‌های اساسی، هدف دولت و مجلس اجرای درست قانون و نه سیاسی کاری است و هر‌ماه نیز مشاهده می‌کنیم که یارانه برخی افراد قطع می‌شود. مفتح در مورد ضمانت اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس و دولت طی سال۹۵ افزود: مجلس اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال۹۶ را با تصویب جداول مصارف و منابع پیش‌بینی کرده است. درصورتی که دولت بخواهد به اعداد پیش‌بینی شده در این جداول برسد، باید در سرجمع، تعداد یارانه‌بگیران (مشمولان) را با حذف یارانه برخی افراد غیرنیازمند کاهش دهد.

همچنین بخوانید

پرداخت یارانه به نیازمندان‌
مفتح با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا یارانه افراد ثروتمند حذف شود، افزود: هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه به افراد نیازمند واقعی مانند اقشار تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و بهزیستی و در راستای تکالیفی است که دولت اسلامی نسبت به افرادی دارد که قادر به تأمین معیشت خود نیستند.
به گفته وی، حذف ثروتمندان از فهرست یارانه‌بگیران برای تأمین منابع و پرداخت یارانه نیازمندان واقعی ضرورتی انکار ناپذیر است، اما این کار باید به‌تدریج و با برنامه انجام شود.مفتح تأکید کرد: گرچه حتی شیوه کنونی اجرای ناقص قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز دستاوردهای مثبتی نسبت به قبل از اجرای آن در زمینه جلوگیری از برخورداری یکسان همه اقشار جامعه حتی ثروتمندان از یارانه‌های پرداختی دولت داشته است اما هنوز با پرداخت هدفمند یارانه‌ها فاصله زیادی داریم.
وی با بیان اینکه براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید درآمدهای اجرای این طرح از محل صرفه‌جویی و واقعی شدن نرخ کالاها و خدمات فراهم و ۵۰ تا ۶۰درصد منابع حاصل از آن به‌طور مساوی بین اقشار هدف و نیازمند واقعی توزیع شود، افزود: این امر به‌معنای پرداخت یارانه ۴۵هزار تومانی به همه افراد جامعه با تأمین کسری منابع پرداخت یارانه از بودجه دولت نیست. باید این قانون به درستی اجرا و زمینه تحقق اهداف آن مانند اصلاح فرایندهای اقتصادی برای تأمین منابع پرداخت یارانه به نیازمندان فراهم شود.

حذف دهک‌های پردرآمد یارانه‌بگیر کار ۱۰دقیقه است
مسعود پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس ‌گفت: ‌ اگر اطلاعات جامع از درآمدها، املاک و دارایی‌ها وجود داشته باشد، در عرض ۱۰ دقیقه و با یک کلیک می‌توان دهک‌های پردرآمد را حذف کرد. نایب‌رئیس اول مجلس معتقد است: باید از افراد متناسب با درآمد و دارایی آنها مالیات دریافت و به دهک‌های پایینی و ضعیف جامعه پرداخت شود تا کشور به شکل صحیح اداره شود.



همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا